onsdag 21 juli 2021

Lena Philipsson

Södra Roslagen
26 oktober 1988


Året Runt
Nr 38, 1988




______________________________________________________________________

VeckoRevyn
Nr 45, 1988




__________________________________________________________________________

Året Runt
Nr 2, 1990

Lena Philipsson är van vid fina recensioner, men bakom framgångarna ligger mycket hårt arbete - och en trogen vän: 

Torgny är min extrapappa
- Blir jag för lat får jag en spark i baken

Lena Philipsson har en röst som imponerar på de flesta. Och på trettondagsafton får vi chansen att se henne i TV igen. Lena älskar sitt jobb och hennes liv består till stor del av musik - men där finns också plats för tankar på drömprinsen...








Allas Veckotidning
Nr 12, 2006

Lena Philipsson har fått svar av stjärnorna.
- Nu när kärleken tagit slut
- För självständig för riktig passion 
(till februari)

I februari kommer han, Lenas nya kärlek. Men är han römprinsen?
Astrologen tvekar.
- Jag vill ju gifta mig - nån gång, säger Lena själv


Livet leker för Lena Philipsson som nyss fyllda 40 år står på toppen av sin karriär. Hon är dessutom upp över öronen förälskad i programledaren Martin Björk, 34, och gör inte längre någon hemlighet av, att det är allvar. Att hon dessutom har lagt beslag på årets mest eftertraktade programledarjobb gör inte saken sämre. Lena ska, som bekant, under våren lotsa tv-tittarna genom alla deltävlingarna i Melodifestivalen. Den 18 mars är det likaså hon som i finalen korar vinnarlåten som får åka till Aten och Eurovision Song Contest.

Programledarskapet är ett ansvarsfullt jobb som Lena tar på största allvar. Det vore olikt henne att lämna något åt slumpen. Uppbackad av en hel redaktion väljer hon just nu på heltid kläder likaväl som hon övar in hur hon ska gå och stå och vad hon ska säga. Därför har hon strukit alla planer på en vårturné. En sådan hinns helt enkelt inte med. 

– Jag ska i första hand vara programledare, säger hon vid presskonferensen i en studio i radiohuset, när nyheten avslöjas. Det innebär, att jag i första hand ska vara mig själv. Sedan får vi se om jag sjunger också. Det är ännu inte bestämt.

Lena gör ingen hemlighet av, att hon har tar råd av sin Martin hemma vid frukostbordet. Han har trots allt lång erfarenhet som programledare för diverse dokusåpor och program som ”Fråga Olle”. Lena befinner sig emellertid på sin mammas gata, när det gäller just Melodifestivalen. Det var också därför hon fick jobbet. Ingen tvivlar på att hon ska göra programmet oväntat, roligt och elegant som det heter i förhandsreklamen. Och visst för hon sig som drottning om än med en viss distrans framför pressfotograferna. Vacker, sval och alldeles självklar står hon där i sina trendigt trasiga jeans, en pärlgrå sidentopp som då och då blottar magen och i mockastövlar med höga klackar. 

– Jag har nog tänkt mig, att programmen ska bli lite glamorösa också, säger hon. Det ska vara kul, snyggt och modernt men ändå glamoröst. Det är trots allt festkvällar, vi talar om. Melodifestivalen är ju en gala!

Vet vad hon vill
Osökt kommer jag att tänka på horoskopet som astrologen Franz Schwabe ställde, när Lena 1988 stod på toppen av sin första karriär. Hon har nämligen ett mycket ovanligt horoskop, född i en övergångsskugga eller så kallad skymningszon mellan stenbockens och vattumannens tecken som hon är. Det är gör henne, astrologiskt sett, till en mycket ovanlig person, ett koncentrat av kraft och med en betydande konstnärlig begåvning. 

– Hon vet vad hon vill, sa Franz Schwabe den gången utan att veta vem hon var. Den här kvinnan har båda fötterna på jorden. Hon är en glad optimist med en kusligt fin intuition. Hon är vänfast, hjälpsam och ömsint men håller människor på ett visst avstånd. Hon måste det för att hon helt enkelt har ett behov av att vara oberoende. Hon är synnerligen fantasifull vilket tar sig uttryck i poesi, sång, musik eller annan konstnärlig verksamhet. Samtidigt är hon talangfull nog att kunna ge sig i kast med verkligt stora uppgifter. Hon har goda förutsättningar att verkligen lyckas med allt som hon på allvar går in för.

Lena skrattade gott åt horoskopet den gången, men höll med om det mesta. Idag är det lätt att konstatera, att Franz Schwabe hade rätt. Det är en mycket målmedveten och numera öppnare Lena som tar sig an programledarjobbet i Melodifestivalen. Hon vet vad hon kan och tar ödmjukt för sig.

– Det ska bli roligt och spännande, säger hon. Samtidigt är jag något nervös för själva röstningsförfarandet. Det momentet kan det vara svårt att på förhand få kontroll över.

Först bad hon att få fundera över erbjudandet. Samtidigt visste hon, att hon skulle tacka ja. Så hedersamt är det trots allt, att ensam få ta över ett jobb som tidigare har skötts av upp till elva olika programledare.  

– Jag har hållit det hemligt ända tills nu. Mina barn fick veta det först idag. Men de bryr sig inte så mycket. De är vana vid, att jag jobbar med olika saker. Jasså, sa Noa. Sedan var det inte mer med det. Saga är väl den som kommer att bli mest stolt, antar jag.

Sexigast i Sverige
Barnen Noa Månfare, 12, och Saga, 7, kom till världen i äktenskapet med regissören Måns Herngren. I samband med det var Lena under flera år närmast ute ur rampljuset, trots att hon dessförinnan hade sjungit sig rakt in i schlagerhimlen via just Melodifestivalen med låtar som ”Kärleken är evig” 1986, ”Dansa i neon” 1987 och ”Om igen” 1988. Hon var redan känd för, att hon sydde sina scenkläder själv, vilket fick en elak tidning att kalla henne Sveriges sämst klädda kvinna. Senare utsågs hon till ”Sveriges sexigaste kvinna” av en annan. Själv tycktes hon inte bry sig. Hon fortsatte att sy och turnérade med såväl ”Badrock” som ”Rocktåget”, innan hon 1991 gjorde succé som ”Agent 006” i en egen show på Börsen. Samma år skrev hon Pernilla Wahlgrens låt i Melodifestivalen och med gode vännen Torgny Söderberg skrev hon åtta år senare den låt som gav Arvingarna tredjeplatsen. Vid två tillfällen har hon dessutom delat programledarskapet med andra artister. Följaktligen är det så, att det Lena inte vet om Melodifestivalen är inte värt att veta. 

– En bra schlager kännetecknas av att alla kan sjunga med, säger Lena och nämner Abbas ”Ring Ring” som exempel på det. Man ska kunna lära sig texten fort och det ska vara lätt att sjunga med. 

Lena gifte sig med Måns Herngren i Seglora kyrka på Skansen 1993. Då var Noa Månfare redan på väg. Sedan blev det mest kärlek, man och barn för Lena några år. På scenen gjorde hon inte särskilt mycket väsen av sig, förrän det började talas om skilsmässa. Tafatta turnéer och halvhjärtade plattor sågades jäms med fotknölarna, så karriären var närmast stendöd. Lena drog sig tillbaka i mammarollen. Hon var helt enkelt för splittrad. Det är ett klassiskt kvinnligt beteende vid familjebildning, menar hon. Så gör inte män. Män fortsätter med karriären som om ingenting hade hänt. 

Skivorna säljer bra
Och visst skördade Måns Herngren stora framgångar de åren med filmer som exempelvis Adam & Eva. Lena skyller emellertid inte ifrån sig. Att hon inte fick sina båda roller att gå ihop, berodde helt på henne själv. Hon mötte sin publik på halvfart och det märktes.

Så kom skilsmässan 2001, varpå Lena steg ut i rampljuset igen med samma målmedvetna professionalism som förr. Budskapet var kristallklart. Lena Ph var tillbaka. Hon gjorde scenshow på Rondo i Göteborg och på Börsen i Stockholm, där hon gav prov på en ny, självironisk humor som gick hem hos publiken. Hon gjorde succé med två egna sommarturnéer likaväl som med Rhapsody in Rock, innan hon vann Melodifestivalen 2003 året med Orups ”Det gör ont”. Sången och ett vitt mikrofonstativ tog henne till Istanbul, där hon fick en hedrande femteplats i finalen. Skivan ”Det gör ont en stund på natten” som därefter gavs ut sålde dubbel platina och nu är uppföljaren ”Jag ångar ingenting” på väg åt samma håll. Efter sju svåra år och ett nödår har Lena med andra ord kommit tillbaka med större lyskraft än någonsin tidigare.      

– Det känns fantastiskt roligt, säger Lena som delar med sig av berömmet till teamet hon har omkring sig och inte minst Orup som skriver låtarna. Framgången är ett resultat av flera personers målmedvetna arbete.

– Jag är väldigt tacksam och glad för allt jag fått. Nu är det upp till mig, att förvalta det.

Det är inte underligt, att Lena var lite rädd för kärleken först. Efter äktenskapet med Måns, ville hon förbli singel till förmån för karriären. Så kom Martin Björck och ställde allt på ända. Det tog tid, innan hon erkände det ens för sig själv. I dag är hon glad och lycklig och gör ingen hemlighet av förhållandet. Det sägs, att de letar efter en gemensam våning nu och att åtminstone han drömmer om ett gemensamt barn. Lena säger ingenting. Det privata är förbjuden mark. När det gäller karriären drömmer hon emellertid om att få göra musikal, vilket inom parentes sagt är idealiskt för småbarnsmammor. Det har inte minst Pernilla Wahlgren och Charlotte Perelli visat. 

– Men nu är det Melodifestivalen som gäller, säger Lena. Vi i redaktionen har många goda idéer som helst. De ska stötas och blötas, innan vi bestämmer, hur programmen ska se ut. Det känns nästan som att ha en hel gottpåse att plocka praliner ur. Jag vet att oväntade saker ska hända, men inget är bestämt än. Själv ska jag göra allt som står i min makt, för att programmet ska bli så bra som möjligt. Jag vill ju inte, att folk ringa och klaga och tycka att jag är värdelös. Helst ska årets Melodifestival bli den bästa någonsin. Och det ska nog gå bra. När jag väl ropar ut segraren, har jag haft fyra program på mig att träna. Det är inte utan, att jag plötsligt känner mig väldigt vuxen…
Monica Antonsson 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar