tisdag 22 mars 2022

Gunde Svan

Allas Veckotidning
Nr 36, 2004

Huset står tomt och familjen har flyttat

Nu bryter jag upp för att satsa allt på Bingolotto!

Gunde Svan gillar utmaningar - nu har han gett sig sjutton på att rädda det sjunkande skeppet Bingolotto med vilja, nya idéer och lite tur. 
Mamma hade varit stolt men frun Marie var inte alls förtjust i början...

Var och en är sin egen lyckas smed. Det är Gunde Svan, 42, tämligen övertygad om. Själv litar han varken till ödet, slumpen eller turen. Vill han ha eller åstadkomma något, så tar han saken i egna händer och ser till att det blir så.
– Ingenting är gratis, säger han. Om man når sitt mål eller ej beror helt på vilja, motivation och energi.

Gunde vet vad han talar om. Han har lyckats med det mesta. Som skidkung tog han fyra OS-guld, sju VM-guld och hur många andra medaljer som helst. 
När han 1991 ställde skidorna i förrådet för gott, hade han åkt mer än 400 lopp, vunnit fler än hälften av dem och blivit tvåa eller trea i minst hundra. Han hade dessutom fått sin stora kärlek polisen, älgjägaren och elitskidåkaren Marie på kroken.
– Det var verkligen en pärs! Jag fick kämpa ett helt år. Blommor eller choklad hade ingen större effekt på Marie.
Det sägs att han gick armgång i en vajer mellan två hus, för att hon skulle se honom.
– Jag slog i backen och var ordentligt omskakad, men hon hade i varje fall upptäckt mig.
Senare gick de på skidgymnasiet i Torsby tillsammans. Gunde tränade och friade, tränade och friade. Till sist blev de ett par och 1990 gifte de sig i Dala Järnas vackra 1700-talskyrka. De bjöd 250 gäster på kalas och for till Australien på bröllopsresa - för att åka skidor.

Vändpunkt i livet
Efter skidkarriären körde Gunde rallycross. Han kunde ju inte gärna sitta hemma med armarna i kors, tyckte han. Så han tog SM-guld och EM-brons och slutade tävla helt, när dottern Julia, 11, och småningom också sonen Ferry, 7, kom till världen. 

Att vara pappa är mycket viktigare än att bli rallykung i världsklass. 
Så Porshen, som han hade byggt själv på lediga stunder, avregistrerades och samlar fortfarande damm hemma i garaget. 

Gunde behöver emellertid bara höra en Porsche på avstånd - som den här dagen på Café Harpalten i Lill-Jansskogen - för att se lyrisk ut. Han har kommit med flyg från Göteborg till Stockholm för ett uppdrag på Stockholms Stadion och bokat in den här intervjun i programmet. Tanken är att han ska berätta om sitt nya programledarjobb som tycks bli en vändpunkt i livet.  
– Jag sätter alltid upp nya mål för mig själv, som jag sedan kämpar för att nå. Det är alldeles nödvändigt. Annars mår jag inte bra.

Gunde blev programledare i TV och lyckades med det också. De som inte kände till honom innan, lärde känna honom i program som ”Fångarna på fortet” och ”Gladiatorerna”. Vältränad, energisk och full av skratt klev han rakt in i våra vardagsrum genom TV-rutan.

Som om det inte vore nog, blev han författare också. Tre böcker har det blivit hittills.
– Jag hade en spökskrivare till den första, men när jag läste igenom materialet, kände jag inte igen mig. Den kände journalisten hade använt ord och uttryck som inte var mina. Så jag bestämde mig för att skriva den själv. Marie satte sig vid datorn och jag dikterade. Boken var klar på några veckor.
Så småningom blev Gunde företagare. Tillsammans med Marie har han de senaste sju åren drivit ett företagscentrum i ett renoverat lokstall i Vansbro. Självlärd i livets hårda skola sadlade han dessutom om till ledarskapskonsult. 
– Jag var ju tvungen att visa, att jag inte bara har valla i huvudet, säger han. Det fanns folk som skojade om det.

Unik chans
Som ledarskapskonsult har Gunde hjälpt många företag att nå sina mål genom att utveckla ledare och medarbetare. Vägen till framgång börjar med viljan, hävdar han. Om den inte finns, så är det ingen större mening med att fortsätta. 
– Man måste planera, tänka enkelt och nytt och vara noga med detaljerna.

Gundes hemsnickrade framgångsstege kommer nu att sättas på hårda prov i Bingolotto, där han från och med hösten är programledare.
– Många ser Bingolotto som ett sjunkande skepp, men jag gillar utmaningar och slår bäst ur underläge. Jag hade faktiskt inte ställt upp, om programmet hade varit ett självspelande piano. 

Försäljningen av bingolotter har sjunkit från 3,2 miljoner till under en miljon lotter per vecka. Den trenden måste vändas och det är den utmaningen som har fått mig att tacka ja.
I Bingolotto ser Gunde dessutom sin chans att betala tillbaka en del av det han fått från förenings- och idrottslivet som han själv är en produkt av.
– Jag har ofta tackat nej, när föreningar har bett mig komma och skriva autografer. Tiden har helt enkelt inte räckt till. Nu får jag en unik chans att ställa upp för dem. Mamma skulle ha varit stolt över mig. Hon och moster Edith spelade bingo i alla år.

Gunde fick erbjudandet så sent som i april. Han analyserade programmets möjligheter och pratade med familjen.
– Barnen högg direkt! Marie var svårast att övertala. Det tog två, tre dagar att övertala henne.
Gunde tackade ja, varpå flyttlasset gick söderut. Företaget är lagt i malpåse och villan står tom. Familjen Svan har flyttat till ett radhus i Göteborg.
– Det är omöjligt att göra det här jobbet med vänsterhanden. Ska vi få Bingolotto på fötter, så måste jag satsa allt.

Lådor blir portar
Café Harpaltens ägare, Bata Jovanovic, bjuder på glass i solskenet. Han är glad över att ha Gunde som gäst. Gunde mumsar i sig av glassen och berättar att det stundar stora förändringar av Bingolotto nu.
– Tidigare har jag inte brytt mig särskilt mycket om programmet, erkänner han. Men sedan jag fick det här erbjudandet, har jag sett varenda sändning. Det är en väldigt hög tröskel, innan en nybörjare kan kliva in i programmet. Begrepp som lyckonummer och superchansen, som är självklara för de redan frälsta, känns väldigt främmande. Som nytillkommen tittare tycker man bara, att det är rörigt och invecklat. Nu gäller det för mig att se programmet med nya ögon och förenkla terminologin så, att det blir tillgängligt för fler. Ingen ska ställas utanför. Lådorna försvinner till förmån för portar och som det ser ut nu, så försvinner dessutom artisterna. I stället kommer nya spel att bjuda på både spänning som underhållning. Det blir dessutom tre finaler per program.

Inför premiären den 29 augusti laddar Gunde upp med att ha semester. Tillsammans med familjen njuter han av sommaren i fritidshuset strax utanför Vansbro.
– Familjen måste få sitt av mig nu, säger han. När Bingolotto väl drar igång, kommer det att bli många ensamma kvällar för dem. Just nu pluggar jag regler. Det är väldigt mycket att hålla reda på.
Gunde stiger som regel upp kl 6.45 varje morgon, vare sig det är semester eller ej. Han springer en timma i skogen eller tar ett pass på sin mountain bike. Motion är rena rama investeringen, säger han. Den finns det alltid tid för.  
– Man får tillbaka den med ränta på ränta. God kondition går inte att köpa på burk.

Måste ha tur
Så lämnar vi kaféet och promenerar bort mot Stadion, där Marie ska möta upp. Vi går längs en slingrande skogsväg bland andra flanörer och hör på avstånd motorljudet av ännu en Porsche. Gunde markerar med en blinkning, att han har hört den och talar om exakt vilken modell det rör sig om. När fotografen Per Arvidssons ber honom ta en tur på hans gula mountainbike, konstaterar Gunde, att han i så fall först måste byta kläder
– Annars ser jag ju ut som en 25-öres motionär, säger han och drar av sig såväl skjorta som byxor, där han står. Det väcker en viss munterhet bland folk, att skidkungen står där i bara kalsongerna. Han bryr sig inte. I stället fiskar han raskt upp ett par träningsbyxor ur ryggsäcken, hoppar i dem, cyklar iväg och vänder tillbaka för att bli fotograferad. Sammanbiten och taggad är han. Det är ingen tvekan om, att han kommer att satsa allt på Bingolotto. 

Frågan är bara varför tittarna ska lita till ödet, slumpen och turen för lycka och välgång, när han själv inte gör det.
– Man kan spela för spänningens skull, säger han överrumplad av frågan. Och om sanningen ska fram, så har även jag haft en stor portion tur i mitt liv. Det är bara det, att jag i min enfald gärna vill tro, att det är jag själv som har påverkat saker och ting. Som tävlingsmänniska med enormt höga mål måste man träna mycket för att bli bra. Men det räcker inte för att verkligen vinna. För att lyckas måste man ha en väldig massa tur också.
Monica Antonsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar