torsdag 14 april 2022

Nöjeskungen Hasse Wallman

Hemmets Veckotidning
Nr 28, 2000

Mitt liv har varit fullt av äventyr
- men när jag låg i diket med bruten nacke trodde jag allt var slut...

Nöjeskungen Hasse Wallman har aldrig varit rädd för att göra det där lilla extra. 
För att snabbt skapa sig ett rykte lovade han publiken både Cliff Richard och Elvis Presley.
- När ridåg gick upp blev det först knäpptyst i salongen, sen brakade skrattsalvorna loss!
Men livet har inte alltid varit så lätt...

Någon kallade den Wallmanska villan för en gräddig bröllopstårta. Uttrycket hamnade i tidningen och nu kallas den så. Och nog är den så nära himmelriket man kan komma. Åsynen av huset på höjden med välkrattade grusgångar och oklanderligt vitt staket runt hagarna, är som klippt och skuren ur vilken filmklassiker som helst från den amerikanska södern.
- Vi frågade överallt efter ett hus vid vattnet, inte så långt från stan och med plats för ett par tre hästar, säger Hasse. Efter ett år ringde en mäklare och sa att han hade hittat vårt drömställe.

Nöjeskungen Hasse Wallman, hans Marie och barnen Veronica och Marcus fann sitt privata paradis i Västra Skägga på norra Värmdö för snart 20 år sedan. Huset är numera renoverat, ombyggt och försett med miljövänlig sjövärme. Hästar betar i hagarna och vid bryggan guppar båten. På skäret ute i viken häckar sjöfåglar och bortom det stävar såväl småbåtar som Finlandsfärjor ut mot Ålands hav. Inne vid land hörs bara fågelkvitter och vindens sus i trädtopparna men då och då även skottsalvorna från KA1 på Rindö strax intill, där prins Carl Philip just nu gör sin värnplikt.
- De drabbas nog snart av nedskärningar, säger Hasse hoppfullt där han sitter på bryggan och metar. Gäddan han har haft korn på hela morgonen har just dragit sin kos.
- Härom dagen fick jag upp en riktig bumling, säger han. Där ute vid skäret har jag fått två riktigt stora gäddor, en på 15 och en på 19 kilo.

Ridning är Hasses stora hobby med vilken han är så framgångsrik, att han har blivit svensk mästare i såväl hopp- som terräng- och distansritt. Hemma i Västra Skägga rider han mest i skogen, en hobby som så sent som i julas höll på att ta en ände med förskräckelse.
- Jag var någon kilometer hemifrån när jag lät hästen gå över från trav till skritt, säger Hasse. Plötsligt halkade den. Det var så halt på vägen att vi hamnade i diket båda två. Som tur var hade jag mobiltelefonen med mig och kunde ringa efter hjälp.

Hasse hade svårt att resa sig, så hustru Marie hjälpte honom hem. Men innan ambulansen var på plats, hade både nacke och rygg färgats blåsvarta.
- Det visade sig, att jag hade brutit nacken, säger Hasse som opererades dagen före nyårsafton. Först nu säger doktorn, att jag är frisk. Men jag får räkna med värk i musklerna ännu ett år.

Hasse är medveten om, att han bara var någon millimeter från döden där han låg i diket. Kanske hade han rent av änglavakt. Nu efteråt känns livet ljusare än förr och små glädjeämnen har blivit större.
- Naturen tycks märkligt nog vackrare, säger han. Och barnbarnen gör mig gladare än någonsin.
 
Publiken gillade mitt
fräcka aprilskämt      
Som barn drömde Hasse om att bli skådespelare. Han underhöll grannarna hemma på gården i Bromma och blev småningom lekledare för scouterna. Som tecknare ritade han serier i de stora tidningarna innan han 1959 blev ungdomsledare på Stockholms största ungdomsgård Kingside. Där startade han artistskola och ledde Vassa Wasses Kabaré med sina talanger om lördagskvällarna. Länge levde minnet kvar av hans aprilskämt från tidigt 60-tal. I Kingsides annonser stod att Cliff Richard skulle sjunga och publiken strömmade till. När ridån gick upp stod en ensam grammofon på scenen och spelade en skiva med idolen.
- Efter 30 sekunders tystnad brakade skrattsalvorna loss, säger Hasse. Plötsligt insåg ungdomarna, att det var första april.

Sommaren 1959 hade Hasse sällskap med en flicka. Det var bara en tidsfråga, innan de skulle växla ringar, trodde han. Den unga damen for emellertid på gymnastikläger och Hasse kom efter för att hälsa på.
- Jag hann inte mer än komma dit, förrän hon presenterade sin nye kille som var en riktig muskelknutte. Jag visste inte vilken bergvägg jag skulle köra in i när jag for därifrån. Väl hemma i Stockholm gick jag på krogen och söp mig full.

Plötsligt stod 18-åriga Marie framför honom och morgonens tragedi vändes till kvällens happy end. De dansade, bytte telefonnummer och på den vägen är det.
- För säkerhets skull fick hon ta hand om väskinlämningen på Kingside. Jag ville ju inte att hon inte skulle gå ut och bli kär i någon annan.

Hasse blev talangscout på skivbolag, idéspruta åt Lennart Hyland och marknadschef för Gröna Lund innan han startade dansstället Badholmen i Saltsjöbaden.
- Huset hade stått tomt i tio år när jag hyrde det av Grand hotell. Jag hade inga pengar så jag drog igång krogen med en bluff. Min fina adress - Grand hotell, Saltsjöbaden - räckte för att leverantörerna skulle ställa upp med krediter.

Tidningarna hade skrivit mycket om den blivande krogen och de beräknade 400 premiärgästerna blev dubbelt så många.
- Det var succé och katastrof på samma gång. Både mat och dryck tog slut redan klockan tio. Mitt i detta kaos kom Grand hotells direktör och advokat och bad att få se mitt kontrakt. De rev sönder det framför näsan på mig och erbjöd mig ett annat med sämre villkor. De insåg att Badholmen var en succé och ville ha större del av kakan. Jag hade inget annat val än att skriva på.

Tog hit både Beatles
och Rolling Stones
Några år senare vände Hasse upp och ned på hela Nöjessverige med ryktet om att han tänkte ta hit Elvis Presley.
- Jag ville satsa stort och det största jag kunde göra var att ta hit Elvis. Min kompanjon åkte till Amerika med en stor dalahäst under armen men han fick bara träffa managern, överste Tom Parker. Gästspelet skulle kosta en halv miljon och jag började leta en lämplig lokal - Råsundastadion. Elvis kom emellertid inte. I stället tog jag hit Beatles, Rolling Stones och en rad andra världartister.

Hasse blev så småningom Sveriges nöjeskung. Han har drivit de största krogarna varav Wallmans Salonger, Golden hits, Engelen och Kolingen ännu består. Han var också den som såg till att Chinateatern fick spela musikaler som Grease, Fame och Cats. I dag driver han Intiman, där Charley´s tant gjort succé under våren och där ”Lorden från gränden” står på tur. Hasse har en omvittnad fingertoppskänsla för succé. Själv mäter han den i ringlande köer till biljettluckorna. Han vet bara alltför väl att ödmjukhet är en förutsättning för framgång. Den hårda branschen förutsätter emellertid också rätt hårda nypor.

- I slutet av 60-talet fick jag stifta bekantskap med Stockholms undre värld. Bilhandlaren Mr X och några andra skumma bilnasare utgjorde en slags maffia ungefär som dagens Hells Angels. De sysslade med beskyddarverksamhet och ville frottera sig med kändisarna på Gamlingen. Vi ville inte släppa in dem, så vi hyrde in stabila vakter som vågade ställa sig i vägen.
- Mr X och hans anhang ringde och ville träffa mig. De skickade hotelsebrev om att de skulle slå sönder stället om jag inte betalade. De kom i folkvagnsbussar och erbjöd billig sprit och smuggelcigaretter. Jag vägrade allt! Börjar man med sådant, så är man snart i klorna på dem.
Marie och Hasse fick veta att de stod på maffians dödslista, varpå polisen erbjöd dem en specialtränad vakthund.
- När en gangster blev skjuten i huset bredvid vårt, ringde polisen och berättade, att de hade hittat vårt telefonnummer i hans anteckningsbok. Det hela slutade med att Mr X dog, trots att han fått batterihjärta. Sedan dess har det varit lugnt på maffiafronten.

I början av 90-talet höll Hasse på att förlora sitt nöjesimperium, sedan han gått samman med det så kallade Teaterbolaget. Med för många kockar om soppan förlorade han sitt inflytande varpå bolaget såg ut att gå mot konkurs.
- Det var hemskt! Jag hade 165 anställda och en advokat som plötsligt efter 30 års samarbete ville ha förskottsarvode. Nordbanken, där jag i alla år haft mina pengar, sa nej till ytterligare lån och jag låg vaken om nätterna och drömde om kronofogden.

Det var ett finasieringsbolag som slutligen räddade honom ur samarbetet med Teaterbolaget. Han blev några miljoner och teatrar fattigare på kuppen men hade krogarna i behåll.
- Kom och se min källare, säger Hasse plötsligt och visar vägen via en smal spiraltrappa från hallen till vinkällaren där exklusiva buteljer utgör scenografin med damm och allt. Han har känsla för det dramatiska, den gode Wallman.

Jag fastnade under
huset och fick panik
- Vi hittade källaren av en slump när Marcus som liten kröp under huset med en elkabel till trädgårdsbelysningen. Han kom ut och berättade om murade väggar som dem vi har på krogarna i Gamla stan.
Hasse bestämde sig för att själv se efter och kröp in under huset så stor han var.
- Jag fastnade och greps av panik. Kroppen svällde och jag låg där och kved under huset. Jag kom inte ur fläcken förrän jag lugnat ner mig. Sedan knackade vi hål i golvet och hittade källaren som var fylld av grus. Vi tänkte att det kanske låg en skatt begravd där men hittade bara en gammal trästol.

Den mysiga vinkällaren är en given plats för husets gäster som ofta får avnjuta sin förrätt just här. Och när det lackar mot jul samlas familjen under valven för att dricka glögg.
- Vi fick spränga bort stenar för att kunna bygga trappan upp till huset. Ursprungligen måste källaren ha tillhört det torp som låg här på 1700-talet och som ryssarna brände ner.

Det stora, vackra huset, som har en boyta på 360 kvadratmeter, tar sin tid att sköta. Men det var värre förr, säger Marie, när barnen bodde hemma och deras kompisar sprang in och ut. Veronicas häst klev till och med in i hallen en gång och tog taklampan med sig i rena förskräckelsen.

Det rejäla köket andas matglädje och hemtrevnad. I matsalen som går i grönt dominerar det stora bordet och silverserviserna. Rummet är föremål för Maries inredningslusta just nu. Allt ska ändras och hon funderar på färgerna grått och gammelrosa med blekt blåa toner. Eventuellt ska stolsitsarna kläs i kungsblå plysch och hon letar efter lämpligt thaisiden till gardiner.
- Det är inte bra med grönt i en matsal, förklarar hon. Blått passar betydligt bättre till både porslin och glas.

De magnifika silverserviserna kom Hasse över billigt i New York när han vid ett tillfälle skulle köpa en klockradio. 
- Butiksägaren kastade sig för mina fötter och skrek: Messias! Ni har kommit för att rädda mig! Han var hotad av konkurs och sålde tyger, dukar och silver för en billig penning. Alltihop skeppades hem per båt men det blev inte så billigt sedan tullen fått sitt.

Vardagsrummet domineras av vackra gardiner från Hongkong. De tog flera år att få hit sedan mått och prover skickats fram och åter. Här finns soffgruppen och här finns baren, där Hasses ryttarmedaljer pryder sin plats. Den generösa altanen med sina röda hängpelargoner och utsikt över sundet är ändå pärlan av platser i det Wallmanska huset. Här mer eller mindre bor familjen om somrarna. Speciellt när barn och barnbarn kommer på besök. 

Marie och Hasse är numera både mor- och farföräldrar till Marcus döttrar Vanessa och Vendela och Veronicas barn Daniel och Fanny.
- Vanessa och Daniel föddes med bara några timmars mellanrum, säger Hasse. Sak samma med Vendela och Fanny. De bor här på Värmdö allihop så vi träffas ofta.

Hasse skulle kunna dra sig tillbaka nu. Vid fyllda 64 är hans imperium så stabilt, att han helt enkelt kan leva på räntorna. Men pengar är inte det viktigaste. Det är utmaningen, själva skapelseprocessen som hägrar.
- I oktober öppnar vi Wallmans Salonger i Oslo, säger Hasse. Det är spännande och ser väldigt lovande ut.
Monica Antonsson


Han älskade att rida och visste att det var farligt...
Se artikeln ovan.
Torbjörn Ek och Matias Rankinen i Aftonbladet 23 september 2014:

Hasse Wallman död efter ridolycka

Nöjesprofilen Hasse Wallman är död.
Han dog i måndags i sviterna efter en ridolycka.
Hasse Wallman blev 78 år gammal.


I fredags var nöjesprofilen med om en ridolycka. Hans skador blev så svåra att läkarna inte lyckades rädda hans liv. Hasse Wallman vaknade aldrig upp igen efter olyckan och i måndags somnade han in, enligt ett pressmeddelande.
– Han gick bort genom att göra det han älskade absolut mest, och det var att rida på sina hästar. Det var en otroligt oturlig olycka, säger Mikael Gordon Solfors, som jobbade med Hasse Wallman och stod honom nära, till Nöjesbladet.
Det är inte helt klart hur olyckan gick till, enligt Mikael Gordon Solfors.
– Det tillkallades hjälp ganska omgående, det var nära hemmet, ambulansen gick till Karolinska, säger han.

Nu sörjer han sin mentor.
– Jag tror inte det finns någon som har betytt så mycket för svensk nöjesindustri som Hasse Wallman. Hans förmåga att komma på nya koncept, hans förmåga att tro på unga artister hans förmåga att hela tiden vilja flytta på positioner för vad som är möjligt, säger han.

”En otrolig entrepenör”
Stora delar av Nöjessverige sörjer nu Hasse Wallman.
– En stor man i NöjesSverige har gått bort. R.I.P. Hasse Wallman. En otrolig entrepenör och eldsjäl. Mycket saknad. Fick arbeta med honom under de första åren som musiker på China Teatern och Engelen, skriver artisten Robert Wells på Facebook.

Hasse Wallman grundade Wallmans nöjen för mer än 50 år sedan. Han var med och introducerade Beatles för den svenska publiken genom att arrangera en konsert med den brittiska succégruppen 1963 på Kungliga Tennishallen under deras första Sverigebesök.
Han har stått bakom musikaluppsättningar som ”Cats”, ”West Side Story”, ”Annie get your gun”, ”Grease”, ”Hair” och ”Gökboet”.

Fick Guldmasken
1991 belönades han med en Guldmask för sina insatser i nöjesvärlden och samma år drog han igång sitt koncept med krogshow där serveringspersonalen också står för underhållningen på Wallmans salonger (numera Wallmans) och Golden Hits i Stockholm, ett koncept som sedan etablerats på flera ställen i Sverige och runt om i Europa.
– Hasse lämnar en stor tomhet efter sig och den enda trösten jag har är att jag vet att i himlen kommer änglarna att både dansa, sjunga och servera i bästa möjliga regi. Vila i frid världens bästa Hasse du är redan både saknad, älskad och för evigt applåderad, säger vännen och kollegan Mikael Gordon Solfors i ett pressmeddelande.
Hasse Wallmans närmaste fanns med honom när han igår somnade in. Han sörjs närmast av sin fru och sina två barn med familjer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar