tisdag 23 mars 2021

Malin och David Watson

Allas Veckotidning
Nr 9, 2006

Malin och David har gjort succé i Let´s Dance

Vi riskerade vår vänskap för kärlekens skull

Det stämde mellan dem från första steget. Malin och David blev det perfekta paret men i början var det bara dans som gällde. Men ingen av dem kunde stå emot kärleken...

Om några brinner för dans, så är det Malin och David Watson i TV4:s kändistävling ”Let´s Dance”. För dem är dansen närmast en passion. För möjligheten att få förmedla sin dansglädje till svenska folket, har de valt att åtminstone tillfälligt hoppa av världsturnén ”Burn the floor”.
– Efter sju års resande är det faktiskt rätt skönt att få vara hemma i Stockholm en tid, säger Malin, 33, som bara var tio år gammal, när hon bestämde sig för att bli proffsdansare. Då hade hon redan i flera år följt föräldrarna, de dåvarande svenska mästarna Solveig Jansson och Gunnar Karlsson, på tävlingar runt om i landet.

– I början var jag inte särskilt imponerad, säger hon. Jag tyckte mest, att det var tråkigt. Samtidigt hade jag svårt att sitta stilla. Jag pratade hela tiden, var hyperaktiv och härmade deras rörelser. Plötsligt en dag visste jag, vad jag ville bli. Tänk dig för, sa de vuxna, men jag hade redan bestämt mig.

Vann alla tävlingar
Malin växte upp i Örby söder om Stockholm. Det var skola på dagarna och dans på fritiden. Något annat hann hon helt enkelt inte med. Hon började tävla och skördade snart framgångar på löpande band. Arton år gammal hade hon och dåvarande danspartnern Per Palmgren närmast sopat banan med konkurrenterna. De var svenska mästare i såväl juniorklassen som ungdomsklassen och vuxenklassen. Mer fanns inte att vinna i Sverige, så flyttlasset gick till London, där de bästa tränarna finns. Malin och Per tog sig till final flera gånger i Europamästerskapen och återfanns snart bland de 48 bästa dansparen i världen. Per flyttade emellertid hem och Malin flyttade till Tyskland för att dansa med nye partnern Carsten Krause.

– Vi rankades som det fjärde bästa paret i Tyskland och blev i konkurrens med 600 andra ett av de 24 bästa paren i världen. Vi passade emellertid inte ihop, så jag flyttade tillbaka till London. Där träffade jag David. Vi kände till varandras meriter på dansgolvet och bestämde oss för att provdansa. Jag kände direkt, att det fungerade mellan oss.

– Så fort jag såg Malin, visste jag att vi skulle kunna bli en succé tillsammans, säger David, 36. Först slogs jag av hennes fantastiska känsla i dansen. Teknik och energi kan man träna sig till, men utstrålning och känsla är medfött. Antingen har man det eller så har man det inte.

David vet inte själv varifrån han fick sitt intresse för dans. Ingen i barndomshemmet i Nordirland var särskilt intresserad av dans. Hans mor var hemma med de fem barnen och pappan hade fullt upp med att driva fabrik.
– Jag är familjens bortskämda sladdbarn, säger David. Som liten tyckte jag så mycket om att röra mig till musik, att mina föräldrar till sist satte mig i dansskola. Jag var 13 år då och när jag väl hade börjat dansa, ville jag inte sluta.

Bäst i världen
David hade vunnit alla danstävlingar som gick att vinna i Nordirland när han flyttade till London för att studera dans. Där fortsatte han sitt segertåg bland konkurrenterna och tillsammans med Malin och David bestämde han sig för att försöka bli bäst i världen. Något utrymme för förälskelse fanns alltså inte.
– Jag tyckte om David från allra första stund, säger Malin. Jag hade sett honom dansa och visste, att han var oerhört talangfull. Han är dessutom snygg, varm, kärleksfull och väldigt ödmjuk. Jag är verkligen världens lyckligaste kvinna som får vara tillsammans med David.

Efter tre månaders hårdträning ställde de upp i en av de fem internationella tävlingar som ingår i dansvärldens grand slam - den prestigefyllda United Kingdom Open Rising Star Championship 1995 - och vann!
– Efter det tränade vi ännu hårdare nästan varje dag och utvecklade samtidigt en djup vänskap. Vi hade väldigt roligt tillsammans och efter sex, sju månader kunde vi inte längre avstå från att ta nästa steg i relationen – trots att vi var väldigt rädda att riskera såväl karriär som vänskap.

Innan Malin kom in i Davids liv, var han alltid varit noga med att hålla isär dans och privatliv. För Malin föll han pladask, även om han försökte dölja det i det längsta.
– Hon är hon en underbar kvinna på alla sätt, säger han Varm, vänlig och generös. Jag mår helt enkelt bra av att vara tillsammans med henne. Hon får mig att koppla av. Jag förstod rätt snart, att hon är kvinnan i mitt liv. Henne vill jag vara tillsammans med alltid, tänkte jag. Nu vaknar jag lycklig varje morgon av att få vara henne nära.

De hade först inga planer på att flytta ihop, men inte heller det gick att undvika. Efter bara någon månads kärleksförhållande tog Malin sitt pick och pack och flyttade hem till David. Han friade på deras tvåårsdag och sedan stod bröllopet under bar himmel på ön Stora Saxaren i Stockholms skärgård, där Malins familj har sitt sommarhem.

Show för Elton John
Malin och David återvände till London, där de tävlade tills de var ett av de åtta bästa dansparen i världen.
– Då fick vi uppdraget att tillsammans med andra dansare sätta upp en show till Elton Johns 50-årsfest på Hammersmith Palace i London. Året var 1997 och föreställningen blev en dundrande succé. Hans producent från Australien var där och fick idén om en världsomfattande dansturné. Om vi kunde underhålla Elton Johns gäster - som är världsartister allihop - så borde vi kunna underhålla resten av världen, resonerade han.

Världsturnén ”Burn the floor” var därmed född. Sedan 1999 har gruppen av handplockade dansare från hela världen skördat framgångar i alla världsdelar. Malin och David har hittills tagits ut varje gång, varför de sedan dess har haft USA, Australien, Europa, Japan och Kina som arbetsplats. Bara en gång, under två intensiva dagar på Globen 1999, har ”Burn the floor” gästat Sverige.
– Vi valde att satsa på turnén, säger Malin. Det innebar också, att vi slutade tävla och flyttade hem till Stockholm. Vi bor här, trots att vi inte har hunnit vara hemma så ofta. I stället har vi haft glädjen att få framträda i över 90 storstäder. Vi har tränat varje dag och gjort åtta showar i veckan inför en alltid entusiastisk publik. I Kina ses vi av närmare 10 000 personer varje kväll.

Malin och David hade just avslutat en turné i Shanghai och Peking, när de kallades till audition för Let´s Dance.
– Vi gick dit, dansade och fick jobbet. Nu ska det bli jättekul att få visa svenska folket vad Tiodansen är, säger Malin och förklarar att det är fem standarddanser (modern vals, wienervals, quickstep, tango och slowfox) och fem latinamerikanska danser (cha-cha, rumba, samba, jive och paso doble). I programmet koreograferar varje proffsdansare, som bekant, en kändis och varje vecka åker ett par ut, tills bara ett vinnande par återstår. Malin dansar med Pepe Eng och David med Anna Book.

– Jag hoppades på en danspartner som skulle vara intresserad och engagerad, säger David. Det fick jag verkligen i Anna. Hon jobbar stenhårt och vi har väldigt trevligt tillsammans. Det är klart, att vi vill vinna.

Malin och David beundrar kändisarna som, vid sidan av sina vanliga professioner, har sliter hårt för att visa upp sina färdigheter i dans för öppen ridå.
– De är verkligen modiga, säger Malin. Jag ska göra allt för att Pepe med bästa möjliga koreografi ska se så bra ut som möjligt i TV.

En bakomliggande tanke är att även tittarna ska lockas till dans. Så blev det i England, där programidén föddes och så har det blivit i USA som Danmark, Italien, Österrike, Australien och Schweiz dit programmet också har nått. Den tiden är över, när dans var att hasa golvet runt med ett steg åt ena hållet och två åt det andra.
– För mig och David är dansen ett sätt att leva, säger Malin. Den glädjen vill vi gärna dela med oss av.
Monica Antonsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar