söndag 25 april 2021

Agneta Sjödin

Hemmets Veckotidning
Nr 22, 2000


Min dotter har gjort mig mycket tryggare

- så nu blir jag inte längre svartsjuk...

Det sa klick meddetsamma.
Bara en vecka senare var tv-kändisen Agneta Sjödin och sångaren Niklas Strömstedt ett par.
- Egentligen har jag aldrig förstått vad som hände, berättar Agneta öppenhjärtligt. Vi hade ju träffats tidigare och då kändes allt lugnt.
Lyckan fulländades när dottern Maja gjorde entré. En liten flicka som för alltid förändrat Agnetas liv. Även om hon inte alltid gör som hennes föräldrar hade tänkt sig...

Det står direktör på visitkortet. Agneta Sjödin, 32, har eget bolag med revisor och allt. På så sätt håller hon koll på sina uppdrag. Hon är ung, vacker och framgångsrik. Nyligen utsågs hon till årets TV-profil av en kvällstidning. En annan har gjort det två gånger om. 

Allt hon tar i tycks bli succé. Eller vad sägs om program som Fångarna på fortet, Småstjärnorna och Gladiatorerna.
Agnetas liv liknar mest en askungesaga. Pusselbitarna verkar ha fallit på plats utan större problem. 

Hon växte upp i Hudiksvall hos mamma Barbro. Föräldrarna hade skilt sig, när hon var två, så hon och systern Margareta fick pendla till pappa Eric varannan helg. Agneta har berättat, hur hon längtade efter den förälder som för tillfället inte var där och att hon blev otrygg av det. Samtidigt talar hon om en ovanligt kärleksfull uppväxt, så hon har troligen gått tämligen oförstörd igenom det hela.
- Jag har jobbat jättehårt för att bli trygg i mig själv. Jag har gått i terapi och vet vilka sidor jag bör ta itu med. Men fortfarande funderar jag mycket över mig själv som person. Mitt mål är att bli en så bra människa som möjligt. Det är lång väg att gå, men målet finns ju där någonstans.

Agneta drömde om att bli skådespelare, så hon hoppade av gymnasiet och for till Stockholm med bästa kompisarna Maria och Petra och blev elev vid NBV:s teaterverkstad.
- Sedan fick jag jobb på ett kafé, säger Agneta som under några år prövade på lite av varje. Hon var fotomodell, bland annat på en socialdemokratisk valaffisch, och sålde biljetter i kassan på Chinateatern. 

Det ledde vidare till teaterns följespot vilket i sin tur ledde vidare till ett jobb som ljustekniker på stadsteatern. Hon var ljussättare på MTV, när hon fick chansen att provfilma för programledarjobbet i ”Tur i kärlek”. Därmed kom hon in i en helt annan värld.

Tillsammans med Adam Alsing jobbade hon hårt med serien. När den var slut, blev hon liksom över. TV3 och TV4 stred om vem som skulle få det tredje marknätet och innan det var avgjort, ville ingen av dem satsa. 

Agneta for hem till pappa i Hudiksvall för att bida sin tid.  
- Jag hjälpte pappa att bygga hus i tre månader. Jag till och med plockade bär och kokade sylt. Det kändes hopplöst. Speciellt som de sa på nyheterna, att TV3 troligen skulle bli den tredje markbundna kanalen och på TV3 hade jag inga kontakter. 

TV4 gick emellertid segrande ur striden och Agneta blev hallåa på halvtid och tekniker på halvtid. Hon avancerade till väderflicka och fick sitt genombrott som kommentator för den +amerikanska versionen av Gladiatorerna. En säsong senare var hon programledare för Fångarna på Fortet med Gunde Svahn.
 - Det är jättekul att jobba ihop med Gunde! Vi trivs bra tillsammans och ger varandra energi.
Det var Gunde som fick Agneta att sluta röka 1992. Två år senare, när det var VM och fotbollsfest dygnet runt, trillade hon dit igen. Men när dottern Maja anmälde sin ankomst till världen, fimpade hon för gott.
- Jag var tvungen. Det växte ett nytt liv i min kropp, som jag hade ansvar för. Känslan var otroligt stark. Maja hade rätt att må bra. Hon behövde verkligen inga gifter.

Tvååriga Maja är Agnetas kärleksbarn med Niklas Strömstedt. När hon och Niklas träffades hade hon en tid kopplats samman med fotografen Tony Fernandez – som i sin tur just hade skilt sig från Jannike Björling.
- Tony är en jättesnäll kille. Men vårt förhållande var ohållbart. Vi var för olika och passade inte ihop.
Agneta och Niklas träffades på en fest. Det sa klick direkt. Efter högst en vecka var det klart.
- Tony var den förste som fick veta. Oavsett hur man gör, så sårar man den andra. Men man behöver inte kränka sin partner. Det lönar sig i längden att vara rak.

Agneta tycker egentligen att det var lite märkligt. Hon och Niklas hade träffats tidigare, utan att så mycket som en vibration hade givit sig till känna. Kanske berodde det på, att han var gift då. Sedan, när han inte längre var det, var hon upptagen.
- Jag fick höra att Niklas var intresserad och blev väldigt smickrad. Tankarna malde och det började hända saker i mitt huvud. Så träffades vi på den där festen och jag insåg direkt, att jag hade mött den stora kärleken. Med Niklas kan jag vara mig själv fullt ut. Jag behöver inte klä mig på något speciellt sätt, inte säga vissa saker, inte förställa mig på något vis. Jag kan vara precis den jag är. Det är otroligt skönt och väldigt viktigt.   

Agneta tycks helt oförstörd av sina framgångar. Hon är en ödmjuk tjej med stark personlighet och utstrålning. Det är det som har gjort henne så omåttligt populär. Och hon är lika vänlig i verkligheten som i rutan, om någon undrar.
 - Jag hade en period i 18-års åldern, när jag gick vilse. Jag ville jag bli någon annan, än den jag var. Så jag började sminka mig och klä mig kvinnligare. Maria och Petra tog avstånd och jag började umgås med andra. Vi tappade kontakten.
Hon vaknade upp så småningom och insåg vad hon höll på med. Kompisarna togs till heders och hon fick höra sanningar.
- Jag är glad att jag gick igenom den perioden då och vaknade upp. Det hade varit värre om framgången hade stigit mig åt huvudet, när jag var 23 och blev känd i TV. 

Agneta har inte givit upp sina skådespelarplaner, även om de just nu ligger på is. Hon vet att hon har talang men saknar erfarenhet. Flera gånger har hon snubblat på målsnöret. Hon var nära att bli Bondbrud mot Pierce Brosnan i ”Tomorrow never dies” likaväl som Carl Hamiltons fru Tessie i Jan Guillous filmdeckare med Stefan Sauk. Lena Olin knep rollen.
- Jag provspelade mot Peter Haber för Martin Beck-serien, säger Agneta. Niklas övade med mig här hemma. Tyvärr tyckte de, att jag var för ung.

Just nu är inget är viktigare för Agneta än lilla Maja. Och när Maja sover njuter hon av stunder då hon får vara för sig själv. Helst sitter hon och läser i sitt lilla lusthus på tomten. När Gladiatorerna skulle spelas in, under en intensiv vecka i Borlänge, var Niklas ensam hemma med Maja.
- Jag mådde fruktansvärt dåligt när jag skulle åka ifrån henne. De första kvällarna i Borlänge grät jag till och med. Jag har så svårt att vara borta från henne. Efter några dagar gick det bättre och jag kunde koncentrera mig på mitt jobb.

Inspelningen av Gladiatorerna bjöd på både spänning och dramatik. En kvällstidning har efteråt kommit fram till att 18 av 26 utmanare skadades. Redan i första avsnittet bröt Lena Persson vadbenet och fick en spricka i skenbenet i närkamp med gladiatorn Etna.
- Det var otäckt! Jag såg hur ont hon hade. Men de är idrottsmän, vana vid att skada sig. De biter ihop, hur ont de än har.
Agneta är tämligen säker på att de första avsnitten av Gladiatorerna kommer att följas av flera. Det skulle vara konstigt annars, säger hon. Men just nu är det Niklas tur att vara kreativ. Varenda dag jobbar han hårt med nästa platta i sin studio.
- Jag ser inte till honom så mycket. Han kommer ut, äter och försvinner igen. Det är ju så i våra jobb. Periodvis får vi inte så mycket tid över för varandra. Men jag är privilegierad som kan vara tillsammans med Maja så mycket. De flesta måste ju lämna barnen på dagis före ettårsåldern.
Maja går på öppna förskolan och ska så småningom börja på ett Montessori-dagis i Saltsjö-Duvnäs, där de bor.
- Hon pratar oavbrutet och är så tidigt utvecklad vad gäller talet, att jag är imponerad. Hon sjunger också, Ekorrn satt i granen, Björnen sover och alla de andra.

Som de flesta andra barn har Maja periodvis haft lite svårt att sova om nätterna. Men får hon bara sova hos mamma och pappa, så går det bättre. Det för emellertid inte bli någon vana, säger Agneta. Speciellt som Niklas inte är så förtjust i det.
- Det viktigaste är att ge henne trygghet och kärlek. Och Maja är så självständig. Det finns ingen risk, att hon blir kvar i våra sängar, bara för att hon får sova där ibland. Jag försöker vara mer bestämd på andra områden, så att hon inte ska bli bortskämd. Men det är svårt att säga nej. Det är tur att man är två, så att man kan hålla koll på varandra.

Om det ska bli fler barn hos familjen Sjödin/Strömstedt står ännu skrivet i stjärnorna. Niklas tycker att det räcker med tre. Hans söner med Efva Attling - Adam och Simon - bor trots allt hos dem på halvtid. 
- Maja har förändrat mitt liv, säger Agneta. Jag har fått en annan ro i kroppen och känner mig numera riktigt harmonisk av och till. Svartsjukan och kontrollbehovet jag kände förr har gått över. Det är kanske det mest påtagliga. Både jag och min omgivning mår bättre av det. Med Maja har jag blivit mycket tryggare.
Av: Monica Antonsson

           
Ung, vacker framgångsrik
Hela mitt liv är en slump! Tror på ödet. (om inte annat är det ju bra att skylla på)

Längd: 170
Utbildning: två år på humanistisk linje i gymn. Göteborgs stadsteater var min utbildning inom ljusteknik
Kläder: förr jeans o T-shirt – sen mer medveten – klär mig bekvämt, sportigt och tufft.
Intressen: Hockey o musik
Kör: körkort
Röker: Gunde fick mig att sluta
Dricker: Måttligt
Äter: tycker om kött, all god mat
Bästa egenskap: Min inlevelse o iakttagelseförmåga
Läser: deckare, kvällstidningar
Tittar på: bio, långfilmer
Hatar: att stryka
Idol: ingen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar