tisdag 5 oktober 2021

Suzanne Osten

Hemmets Veckotidning
Nr 16, 1995

Utblottade stod mamma och jag på gatan
- Det var då jag förstod att jag måste överge henne...

Mamma hotade ofta med barnavårdsnämnden när jag var bråkig, berättar regissören Suzanne Osten. 
Men i själva verket var det jag själv som tiggde och bad myndigheterna om att få komma till fosterhem!
Pappa var försvunnen och mamma kom inte ens ihåg att jag behövde mat då och då...






… valde just den filmen.

Så kom ”Livsfarlig film” 1988, ”Skyddsängeln” 1990, ”Tala det är så mörkt” 1993 och ”Bara du och jag” 1994.

Suzanne är världsbäst på barnteater. Hon plockar av livets erfarenheter och utgår ofta från det svikna, övergivna och utsatta barnet. Hon skapar barntragedi för att hon vägrar berätta annat än sanningen.
- Närmast blir det en film om en flicka och ett sommarlov. Det handlar om mig på sätt och vis, om en stark liten flicka.

Hon är framgångsrik, Susanne, stark och obändig på något vis. Ändå finns den där sårbara lilla ungen där. Kanske tar det henne hela livet att bearbeta uppväxtåren trots de många unika konstnärsmedel hon har.
- Om sanningen ska fram, säger hon, så hade jag gärna bytt både böckerna och filmerna mot två älskande och närvarande förändrar.
Monica Antonsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar