torsdag 19 augusti 2021

Edward Blom och Gunilla Kinn Blom

Hemmets Veckotidning
Nr 39, 2013

Det fanns många hinder i vägen för Edward och Gunilla

Vi trodde vår kärlek var omöjlig

Hon beskriver sig själv som en livs levande 1800-talsmänniska. Edward Blom har ofta charmat oss i tv-rutan med sina historiska kunskaper om mat, men att charma hustrun Gunilla tog längre tid...
 
De träffades på en nyårsfest 2009. Frilansjournalisten Gunilla Kinn, 41, då bosatt i New York, hade just anlänt och stod i hallen för att hänga av sig ytterkläderna. 

Gastronomen, kulturhistorikern och tv-profilen Edward Blom, 42, var på väg därifrån. Om bara en timma skulle han ha en middagsbjudning hemma. Åh, vilken vacker klänning, sa han så där i förbifarten medan Gunilla drog av sig stövlarna. Det var ju han, tänkte hon och vände sig om men han var redan försvunnen.

– Det var trist att han bara försvann så där, säger Gunilla där hon sitter uppkrupen med en kopp kaffe hemma i soffan på norra Djurgården i Stockholm. En kompis hade kontaktat mig om att Edward skulle till New York. Det är ganska många som gör så och tror att man har tid att ta hand om varenda svensk som kommer dit. Jag blev lite irriterad det kunde jag ju inte säga så jag sa att om han bara ringde så kunde vi kanske träffas. Så jag googlade hans namn och fick veta att han är katolik, arkivarie och tv-stjärna. Det hade ju varit intressant att få byta några ord med honom, tänkte jag, men så blev det alltså inte. 

Nej, något omedelbart klick var det alltså inte tal om. Edward försäkrar emellertid, slår sig ner i den röda sammetsfåtöljen vid salongsbordet, att han tyckte att Gunilla var mycket vacker. Sedan drygt två år är de nämligen gifta och rusiga av lycka. Det går inte att ta miste på.
En dryg månad efter mötet i hallen korsades deras vägar på nytt på den årliga banketten i samband med Årets Kock-galan.
– Vi stötte ihop redan vid välkomstdrinken, säger Edward. Vi stod där med varsitt glas champagne och pratade tills vi plötsligt märkte att alla andra hade satt sig. Sedan visade det sig att vi bland tusen gäster hade blivit placerade vid samma bord.

Friade innan frukost
De träffades några gånger till under veckorna som följde och sedan åkte Gunilla tillbaka till New York där hon i första hand var fast frilansande utrikesreporter för Tidningarnas Telegrambyrå (TT).
– Jag rörde mig väldigt mycket i diplomatkretsar i Washington, bevakade presskonferenser i FN-skrapan och följde alla svenska ministrar som kom på besök. Hon har ofta bevakat utvecklingsfrågor, oroshärdar och katastrofer som jordbävningen och koleraepidemin på Haiti likaväl som hon gjort många reportageresor i USA men även till Kina, Sydafrika och Mellanöstern. 
– Det kändes som det var kört när Gunilla åkte tillbaka, säger Edward som tämligen raskt lät sig tröstas och raggas upp av en annan dam.

– Jag blev väldigt förvånad, säger Gunilla som upptäckte det på facebook. Men hallå där! Vänta lite nu. Samtidigt förstod jag att jag fick skylla mig själv som inte hade tagit vara på tillfället. 
När Gunilla några månader senare återkom till Stockholm bjöd hon några vänner på trädgårdsfest hemma på gården till sitt hus i Gamla stan och däribland Edward och hans flickvän.
– Förhållandet tog slut via telefon samma morgon, säger Edward som alltså kom ensam till bjudningen. 

Intresset blossade upp och några veckor senare var de fast. 
– Det var en kväll i augusti, säger Edward. Jag hade bjudit hem några vänner på middag. När gästerna gick hem dröjde sig Gunilla kvar. Vi dansade flera timmar till sånger som ”Öppna ditt fönster”, ”Säg det med ett leende” och ”Räkna de lyckliga stunderna blott” på Ulla Billquists LP.

Det visar sig att den gamla schlagersångerskan Ulla Billquist (1907-1946) är Edwards stora favorit. Likaväl som han rakar sig med kniv i stället för hyvel tycker han bättre om musik från mormors tid än sin egen. Andra favoriter är Karl Gerhard, Ernst Rolf och Povel Ramel.
– Edward kommer inte ihåg portkoden, skrattar Gunilla. Men han kan sin Karl Gerhard. Lita på det!

Kvällen var förtrollad och starkt präglad av fyrtiotalet. Gunilla och Edward insåg att de var förälskade och två veckor senare friade han.
– Jag hade tänkt vänta för att inte skrämma bort henne. Men det kom helt spontant en vanlig morgon. Vi hade inte ens ätit frukost. Vill du gifta dig med mig?
Gunilla bad att få tänka över saken. Hon insåg ju att ett ja skulle innebära att hon måste lämna New York och sitt nuvarande liv. Ändå blev Edwards väntan blev inte särskilt lång.
– Hon sa ja efter tre minuter, skrattar han. Sedan gick vi på lokal, åt räksmörgås och drack champagne.

Fick jobb på tv
Edward var näringslivshistoriker och arkivarie på Centrum för Näringslivshistoria när han blev upptäckt och så småningom tv-stjärna. Dittills hade hans karriär uteslutande varit akademisk. Redan på högstadiet drömde han om en doktorshatt.
– Men när studiemedlen var slut hade jag bara fått ihop till en kandidatexamen. Min bäste kompis sa att jag nog var världens bäst utbildade cocktailpratare. Och så var det nog. Efter att ha pluggat en herrans massa år och samlat på mig väldigt många poäng i litteraturvetenskap fanns det inte ens några upptagna jobb som passade mig, än mindre några som var lediga. Jag var tvungen att fylla på med en arkivarieexamen för att få en yrkeskompetens.

Det är med spjuveraktig blick som Edward berättar om sitt första jobb efter studenten. Han blev anställd som ekonomiassistent på ett dataföretag och skulle läras upp i bokföring var det tänkt.
– Men jag kom dit första dagen och sa upp mig. Jag hade just fått veta att jag hade kommit in på universitetet i Tyskland. Då var ju ingen idé för företaget att lära upp mig så jag sattes att plocka gem ur handlingar och mikrofilma dokument under uppsägningstiden.

Edward var 18 år och barnslig, säger han. Arbete och ansvar förstod han sig inte på. När han till exempel upptäckte att det gick att koppla kontorstelefonerna till nödtelefonen i hissen kopplade han dit allihop. Det blev ett fasligt ringande i hissen varpå han kallades in till chefen för en rejäl utskällning. Tio år och några ströjobb senare fick Edward sitt första riktiga arbete på Centrum för Näringslivshistoria.
– Ett av alla arbetsmoment var att ta bort gem ur gamla fina handlingar innan de arkiverades. Och det kunde ju jag! Jag var mycket snabbare på det än mina kollegor.

I tjänsten som arkivarie blev Edward både projektledare och chefredaktör. Titlar lider han sannerligen ingen brist på. Han är dessutom dubbad till riddare av Den Heliga Gravens av Jerusalem Riddarorden utsedd av självaste stormästaren i Vatikanen. Som om det inte vore nog är han medlem av ett stort antal föreningar och ordensällskap som Par Bricole och Pimpinellaorden, samtliga präglade av kultur, humor och intresse för god mat.
– Ingen av dem är mystisk, påpekar han. 

Det var alltså längst nere i arkivet om 60 000 hyllmeter gamla handlingar från Sveriges alla företag, gamla skyltar och andra sparade föremål som producenten för ”Finansnytt” på TV8 hittade Edward för några år sedan. Programmet var för tråkigt och behövde livas upp, tyckte han.
– Jag har ju alltid gillat att stå på scen och att vara toastmaster och plötsligt fick jag berätta om allt från punsch och läskedrycker till julbordets traditioner. Det var ju jättekul!

Bröllopsresa på Öland
När programmet lades ner blev Edward tillfrågad om han ville leda ett program om historia.
– Jag trodde att mannen som ringde skämtade. Att bli intervjuad är en sak, att vara programledare är en helt annan. Det måste vara ett skämt, tänkte jag. Killen är galen! Han vill ha mig som programledare! Men det var inget skämt. Han menade allvar. Resultatet blev serien ”Mellan skål och vägg” som följdes av serien ”Edward Bloms gästabud” som båda handlade om mat och följdes upp av en rad andra program.
– Så började min tv-karriär, säger Edward. Och på den vägen är det.

Gunilla och Edward gifte sig den 17 juni 2011 i Storkyrkan i Gamla stan. Vigseln var precis så storstilad som ett bröllop mellan en riddare och hans jungfru ska vara. Bröllopsfesten för 150 personer hölls på den gamla fängelseön Långholmen som numera ofta är platsen för stora kalas. Brudvalsen ”Det finns så många underbara ställen” sjöngs av Ulla Billqvist på grammofon och därefter gick bröllopsresan först till hennes familjs sommarställe på Öland och sedan till hans familjs fäbod i Dalarna.

Så här långt tycks äktenskapet mellan Gunilla och Edward ha varit en enda lång dans på rosor. Han har gjort tv-serien ”Edward Bloms Stockholm” som består av små strandhugg i den stockholmska kulturhistorien och han har medverkat i program där han berättat om allt från påskmat till midsommartraditioner. Gunilla försöker så gott hon hinner frilansa från Stockholm numera.
– För tre år sedan fotograferade jag Fredrik Reinfeldt och president Barack Obama i Ovala rummet i Vita huset, skrattar hon. Nu fotograferar jag Edward och hans fans i Stockholm. Man kanske inte kan säga att min karriär har gått uppåt direkt.

Edward har lämnat Centrum för Näringslivshistoria för att i stället vara föredragshållare och estradör inom mat- och dryckeshistoria på heltid. Han har därmed blivit VD i eget bolag med Gunilla som vice VD och mamma Sylvia Ninnie Blom som suppleant i styrelsen.
– En sådan måste man ju ha och det är ingen nackdel precis att hon har egen bokföringsfirma.
Framtidsvisionerna är stora och idéerna många hemma hos Gunilla och Edward. I augusti kom kokboken ”Allting gott och alldeles för mycket” fylld med recept på allt från mormors kroppkakor till Sjötunga Walewska och andra läckerheter. 
– Mat är mitt stora intresse, säger Edward. Det går inte att komma ifrån. Om du frågar vad jag håller på med så är det mat, dryck och historia. Det är min hobby såväl som min profession.
Monica Antonsson                                  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar