torsdag 19 augusti 2021

Ida Backlund

Året Runt
Nr 25, 2013

Ida, 28

Jag hjälper cancersjuka flickor att få vackert hår

Ida var både arbets- och bostadslös när hon ville förgylla tillvaron med förlängande löshår. 
Det slutade med att hon startade ett eget företag. 
Och när några cancersjuka flickor bad om perukhjälp så började hon en specialtillverkning bara för dem.
 
Det började som en snilleblixt. Den då drygt tjugoåriga Ida Backlund hade just kommit hem efter att ha jobbat några år utomlans. Arbetslös och bostadslös fick hon bo hemma hos föräldrarna medan hon kände sig för. Framtiden låg öppen för henne som ett oskrivet blad.
– Jag visste inte riktigt vad jag ville göra jag har ju alltid tänkt att jag skulle starta något eget.
Ida tyckte som de flesta andra unga tjejer om att göra sig fin. Särskilt i håret. Ända
sedan mamma Ann-Christin läste sagan om Rapuzel för henne som barn hade hon drömt om ett långt gult hår med lockar. Prinsessan Rapunzel satt ju fången i ett torn men hade så långt hår att prinsen kunde klättra upp på det och rädda henne. Och så vackert hår ville Ida alltså ha.
– Det räcker ju inte att ha fina kläder, säger Ida. Är man inte fin i håret så känner man sig inte riktigt fin. Ett vackert hår är som ett smycke.
Lösningen blev så kallade extensions, löshår som med olika metoder sätts fast i det egna på Maria Montazami-vis. Men det var svårt att få tag i, visade det sig.
– Jag letade på nätet och insåg snart att det var lätt att bli lurad och få löshår av dålig kvalitet. Men jag var envis och letade vidare. Jag tog till och med hjälp av Exportrådet i vissa lägen.

Ida tog hem varuprover från olika länder och lät vänner och bekanta pröva. Ryktet spreds och allt flera intresserade hörde av sig. När Ida väl hade knutit kontakt med de bästa leverantörerna i Europa och Asien var efterfrågan på löshår i den egna bekantskapskretsen redan stor.
– Det var då jag fick den där snilleblixten! Det var då jag förstod att det var det jag skulle hålla på med.

Ida bestämde sig för att sälja löshår och hårvårdsprodukter på postorder från en butik på webben.
– Rapunzel ska företaget heta, sa jag för mig själv. Rapunzel of Sweden! Även namnet kom till mig som en blixt från klar himmel.
Ida varumärkesskyddade namnet, köpte domäner, byggde hemsidor och började sälja så smått. Och varje gång det trillade in en beställning gjorde hon något extra för att kunden skulle känna sig speciell. Men verksamheten växte snabbt så Ida insåg att hon behövde köpa in ett lager.

Fick inget banklån
– Jag var som sagt både arbetslös och bostadslös efter åren utomlands så jag vände mig till min bank och bad att få låna 100 000 kronor. Man startar liksom inget företag med en tusenlapp!
Ida fick kalla handen. Banken trodde inte på hennes idé.
– Då blev jag riktigt ledsen faktiskt.

En som däremot trodde på Ida var dåvarande pojkvännen Stefan Löfgren som bestämde sig för att satsa sitt sparkapital mot ett delägarskap. Det är sex år sedan nu. Och Ida fick rätt. I dag omsätter Rapunzel of Sweden 100 miljoner kronor om året. 

Företaget sysselsätter 36 personer på postorderföretaget i Umeå och de tre egna frisörsalongerna i Umeå, Stockholm och Göteborg.
– Vi levererar löshår och hårvårdsprodukter till 36 länder, säger Ida som är VD och utvecklare för företaget.
– Vi ska bli hårbranschens Ikea, säger hon. Målet är att vi efter tio år 2017 ska omsätta 500 miljoner kronor och ha ett 90-tal anställda över hela världen. Jag ser ingenting som kan stoppa oss utom möjligen tillgången på hår.
Ida blev för några år sedan kontaktad av en kvinna i 20-årsåldern som hade drabbats av leukemi. Hon skulle genomgå en behandling och visste att hon skulle tappa håret.
– Hon var förtvivlad och bad om hjälp med att få tag i en peruk anpassad till hennes ålder. De peruker landstinget tillhandahåller är tillverkade för kvinnor över femtio. Det är dessutom av syntethår så man kan varken gå nära en ugn eller öppna en diskmaskin utan att håret blir statiskt. Och inte går det att dela håret i benor eller locka en frisyr.

När ytterligare en ung kvinna, sjuk i äggstockscancer, tog kontakt med Ida av samma skäl skred hon till verket.
– Vi kände att vi ville hjälpa till, säger Ida som blev djupt engagerad i de båda kvinnorna. Hon tog kontakt med sina fabriker i Asien, Europa och Mexico som sakta men säkert lyckades specialtillverka fungerande peruker för cancersjuka. 
– De här båda tjejerna var med och utvecklade perukerna tills vi hade en sort med sömmar som inte skaver och gör ont och som är mer moderiktiga för unga kvinnor.
Det har blivit en del av vår verksamhet nu. Det är ingen tvekan om att behovet är stort. Välbefinnande handlar ju inte alltid om pengar.

Startade stifelse mot cancer
Idas engagemang för de cancersjuka har lett vidare till att hon startat stiftelsen
"Rapunzel vs cancer". Hon låter alla sina arvoden från föreläsningar om entreprenörskap och affärsutveckling gå till stiftelsen och hon samlar in pengar till cancerforskningen på många andra sätt.
– Jag hoppas förstås att stiftelsen framöver ska göra skillnad.

Ida är vid fyllda 28 en ovanligt framgångsrik och många gånger prisad företagsledare. Hon bor i en vacker sjurumsvilla som går i Hollywoodstil tillsammans med tvååriga dottern Milla.
– Som barn drömde jag varje dag om ett sagoslott med balkong ut mot havet. Det har jag nu. Från min balkong kan jag se ut över Umeälven. Det är så med mig. Jag tänker alltid framåt och när jag vet vad jag vill bestämmer jag mig för att till det målet ska jag nå.

Privat har Ida haft det mera motigt. Förhållandet till Millas pappa, delägaren Stefan Lövgren, tog slut och i dag bor de på varsitt håll. Med vänskapen i behåll arbetar båda framgångsrikt i företaget och ställer alltid upp för varandra.
– Det är priset man får betala för framgång, säger Ida. Men visst är det konstigt. Vi har ju egentligen ett drömliv. Vi har en jättefin dotter och ett företag som blomstrar.

Det var bara kärleken som inte stod pall. Men så är det. Man får inse att man inte kan lyckas med allt.
Ida och Stefan delar vårdnaden om Milla. Hon planerar sina affärsresor till de veckor när Milla är hos Stefan och tvärtom. Att samtidigt vara småbarnsmamma och företagare förutsätter god planering.
– En annan fördel med att vara sin egen är att jag ibland kan jobba hemifrån med mail och telefon när det är mina veckor med Milla.
Det gäller att hitta balans i livet mellan jobb, familj och fritid. Den lilla ledighet hon ger sig själv ägnar hon åt Milla. De tumlar runt i yster lek med varandra på gräsmattan. De målar tavlor och ger sig iväg ut på snöskoter när det är vinter. Milla är lika entusiastisk som Ida. Kör fortare, ropar hon lyckligt och klappar händerna. Kör fortare, mamma!
– Milla är det bästa som hänt mig. Hon är viktigast av allt. Ja, till och med viktigare än Rapunzel.
Monica Antonsson


Allas Veckotidning
Nr 43, 2014

Banken tyckte att min idé var hårresande

Nu omsätter Ida 100 miljoner kronor

Ida var ung, kreativ och driven. 
Och hon hade en idé som hade alla förutsättningar att lyckas.
Men banken trodde inte på Idas idé och sa nej till ett lån.
Det ångrar den nog idag!

Vid första anblicken skulle man lätt kunna tro att Ida Backlund, 29, i Umeå är en något yngre upplaga av Hollywoodstjärnor som Britt Ekland och Maria Montasami. Att hon berättar om en lunch med kungaparet hos landshövdingen och en hotellfrukost med prins Carl Philip och hans Sofia gör inte saken sämre. Hon är vacker som en stjärna med sitt långa böljande hår och står ofta på gästlistan tillsammans med andra prominenta personer. 

Förebilden heter Rapunzel och är prinsessa i bröderna Grimms tyska folksaga från 1812. Mamma Ann-Christin läste högt för Ida som liten om hur den elaka trollpackan spärrade in prinsessan i ett dörrlöst torn. Rapunzel lät sitt långa hår falla ut genom fönstergluggen och på det klättrade prinsen upp och räddade henne. Det satte förstås fart på Idas fantasi. Under hela sin uppväxt drömde om att bli minst lika fin som Rapunzel. Ett eget sagoslott ville hon också ha, ett slott med balkong på vilken hon skulle stå och se ut över havet.

Mamma fick cancer
I dag kan man nästan säga att drömmen har slagit in. Vid fyllda 29 är Ida VD för Rapunzel of Sweden som säljer löshår och hårvårdsprodukter till 63 länder och omsätter 100 miljoner kronor per år. Hon har 50 anställda i sitt specialbyggda e-handelshus vid flygplatsen varifrån hon snabbt kan ta sig till salongerna i Umeå, Stockholm, Göteborg och Malmö. I en inte alltför avlägsen framtid öppnar hon dessutom salonger i Oslo, Helsingfors och London. Och slottet då? Ja, se det har hon redan låtit bygga vid Ume älvs strand. Älven duger lika bra som havet, tycker hon.

Berättelsen om Ida är en framgångssaga om en snilleblixt, extremt god självkänsla och ett jäklar anamma utöver det vanliga.
– Det måste man ha för att lyckas, säger Ida där hon sitter i sin vackra villa. Man ska ta vara på sina idéer. Somliga gör det, andra gör det inte. Det är det som skiljer oss åt. För mig är det så, att jag ser framför mig hur det ska bli, men tar inte ut något i förskott. Vissa idéer fungerar, de får rulla på. Andra fungerar inte. Dem får man avveckla efter ett tag.

Ida gick handelslinjen med företagarinriktning på gymnasiet. Efter studenten arbetade hon som kundansvarig på hotell i såväl Australien som Grekland innan hon 21 år gammal kom hem för att ta tag i med vuxenlivet.
– Mamma hade drabbats av bröstcancer och jag ville finnas vid hennes sida. Annars hade jag nog stannat utomlands lite till. Jag var både arbetslös och bostadslös och hade ingen aning om vad jag skulle ägna mig åt.

I sin strävan att få ett vackert Rapunzelhår hade Ida använt löshår eller så kallade extensions sedan tidiga tonåren. Men de var svåra att få tag i och ofta av varierande kvalitet.

Grät i flera dagar
– Jag kände på mig att det skulle bli trendigt och insåg att löshår var en bristvara. Väl hemma i Umeå bestämde jag mig för att granska marknaden och hitta det bästa. Först för min egen skull men snart också som affärsidé. Det är väl det man kan kalla snilleblixten.
Varuprover från världens alla hörn började trilla ner i Idas brevlåda. Hon prövade dem på sig själv och sina vänner och ryktet spreds som en löpeld. Efter en tid kunde hon knyta till sig de bästa leverantörerna av löshår i Europa och Asien.
– Jag bestämde mig för att satsa på e-handel så jag varumärkesskyddade namnet, köpte domäner och byggde hemsidor. Och varje gång det trillade in en order gjorde jag något extra för att kunden skulle känna sig speciell.

Ida insåg att hon behövde ha ett varulager. Hon tog kontakt med sin bank, bad att få låna 100 000 kronor men fick blankt nej. Banktjänstemannen slog ifrån sig med båda händerna. Det kommer aldrig att gå, sa hon.
– Jag blev så ledsen att jag grät i flera dagar. Samtidigt blev jag sporrad att jobba hårt och visa att jag hade rätt.  
En som trodde på Ida var dåvarande pojkvännen Stefan Löfgren. Han ställde upp med sitt sparkapital mot delägarskap.   
– Framgången är lika mycket hans förtjänst, försäkrar Ida. Vi jobbade dygnet runt och omsatte över fyra miljoner redan första året. Men det förde med sig att vi mer eller mindre gav upp vårt privatliv. Vi åt dåligt, vilade för lite och försummade såväl oss själva som vårt förhållande och alla våra vänner. Allt kretsade runt företaget.
Det gick så långt att Ida till sist höll på att kollapsa.
– Då insåg vi att vi måste börja anställa folk. Det blev räddningen.
Att treåriga dottern Milla kom till världen gjorde förstås också sitt till. Ida tvingades varva ner och koncentrera sig på att i första hand vara mamma. I dag är hon inte lika ofta på kontoret. Ny teknik gör att hon kan hantera det mesta av sitt jobb i mobilen oavsett var hon befinner sig.

Kärleken tog slut
Och banken, den som inte trodde på idén, hur gick det med den?
– Vi har bytt bank, säger Ida. Det är inte mycket mer att säga om det.  
Det som for mest illa av de första årens hårda arbetstempo var kärleken. Ida och Stefan är inte längre ett par. De delar på ansvaret för Milla - hon går först i alla väder – men bor var och en för sig.
– Det var priset för framgången, säger Ida. Kärleken gick i kras och nu får vi leva med det. Vi trivs bättre som vänner numera. Han är inköpschef och jag är VD. Men visst är det konstigt. Vi har en jättefin dotter och ett företag som blomstrar. Det kunde egentligen inte vara bättre men kärleken tog slut. Det är bara att inse att man inte kan lyckas med allt.

Någon ny kärlek har Ida inte släppt in i sitt liv. Hon är helt enkelt inte redo för ett nytt förhållande. Hon är dessutom väl medveten om att det finns lycksökare som av andra skäl än kärlek gärna skulle segla med på hennes framgångsvåg.
– Om jag binder mig igen måste det vara med någon som älskar mig för den jag är. Jag vill ha en man som är trygg i sig själv och kan stå på egna ben. Annars trivs jag gott med mitt liv som det är tillsammans med Milla, familjen och vännerna. Jag har inte så mycket tid till övers för ett förhållande. 

Om prinsen dyker upp får han nog vara envis. Jag släpper inte gärna någon in på livet.
Nej, Ida värnar sitt privatliv och är inte lätt att nå. Den som ringer företaget får välja mellan sju (!) språk men chefen går inte att få tala med. Hon omger sig med en vattentät organisation som motar alla försök till kontakt.  

Moderna peruker
– Jag kan inte finnas tillgänglig för allt och alla hela tiden, säger Ida. Och jag går inte ofta på kändisfester heller fast jag blir bjuden. Visst är det roligt att klä upp sig och göra sig fin ibland men jag väljer fester med omsorg. Det hade kanske varit annorlunda om jag hade bott i Stockholm. Men jag trivs bäst här i Umeå med de vänner som jag vet är äkta.

Ida blev för några år sedan kontaktad av två unga cancersjuka kvinnor som stod inför svåra behandlingar och ville ha hjälp med moderiktiga peruker.  
– Många peruker som cancerpatienter får är gjorda av plast och anpassade till kvinnor i 50-årsåldern. De skaver och kan till och med smälta om man kommer för nära ugnen.  
Ida, som så gärna vill hjälpa till och göra skillnad, tog kontakt med sina leverantörer i Asien och Mexico och lyckades få fram peruker av äkta hår som fungerar för cancersjuka. Det blev snabbt en ny del av Rapunzels verksamhet men ledde också vidare till stiftelsen ”Rapunzel vs Cancer” som samlar in pengar till cancerforskningen. Ida, som ofta anlitas som inspiratör för unga entreprenörer låter alla sina föreläsningsarvoden gå till stiftelsen och fick förra året in 200 000 kronor. Stiftelsen är numera mamma Ann-Christins hjärtebarn.
– Mamma opererades och blev frisk från sin cancer, säger Ida. Nu tycker hon att det känns fint att få göra en insats för andra drabbade. Vi är båda i riskzonen. Mormor dog i cancer och fem av mammas sju syskon har drabbats. Vi går båda på ständiga kontroller. 

Så nej, Ida är ingen Hollywoodstjärna. Men hon levererar löshår till Jen Atkins som är en av Hollywoods mest eftersökta stylister. Jen Atkins är den som i sin tur förser de stora stjärnorna med löshår från Umeå.
– Det är hemligt vilka, säger Ida. Men vi har startat en hårstylistutbildning för löshårs- och perukstekniker. I höst kommer Jen Atkins hit och lär oss de hemliga Hollywoodknepen.
Ida har ofta prisats för sina bedrifter som ung framstående entreprenör. Senast i raden av utmärkelser är Svenska Dagbladets nyinstiftade bragdpris Årets Affärsguld som delades ut av prins Daniel i slutet av maj. Samtidigt fick Ingvar Kamprad utnämningen ”Alla tiders entreprenör”.
– Han är en stor förebild för mig, säger Ida. Vi har båda haft en bra idé men sett till att delegera ansvaret och lita på andra. Vi pratade en hel del om det medan vi väntade i kulisserna på prisutdelningen. Nu tänker jag att Rapunzel of Sweden ska bli hårbranschens Ikea. Jag ser ingenting som kan stoppa oss utom möjligen tillgången på hår.
Monica Antonsson
 
Ida Backlund
Ålder: 29 år.
Familj: Dottern Milla, 3 år.
Bor: Hus i Umeå.
Gör: Vd för Rapunzel of Sweden.
Utmärkelser: Bästa UF-företag i Västerbotten (firman som Ida Backlund drev under ett gymnasieår under Ung företagsamhets paraply arrangerade klassresor.)
Årets unga entreprenör 2009.
Årets kvinnliga stjärnskott 2010.
Årets digitala gasell 2013.
Utvaldes att representera Sverige och Norden på IWEC-konferensen (International women’s entrepreneurial challenge) i Peru 2013.
Svenska Dagbladets hederspris Årets Affärsguld 2014
 
Rapunzel
20 ton hår sålde Rapunzel of Sweden förra året.
10 miljoner kronor var julordern värd. Den vägde 7,5 ton.
60 procent av det äkta människohåret i företagets förlängningar och peruker kommer från Asien. Övrigt: södra Europa (15%), norra Europa (15%), Skandinavien (10%).
35 färger finns i företagets sortiment. Håret sorteras i olika längder och kvaliteter, kontrolleras, tvättas och färgas eller tonas på en fabrik i Kina. Många ljusare färger solbleks utomhus. Löshår sys ihop och peruker virkas.
63 länder, drygt, bor kunderna i. Största marknaderna är Sverige (35%) och Finland (20%).
50 anställda
100 miljoner i årsomsättning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar