Chatarina Larsson – Skådis - Kommissionen
Brödtext:
– Det var så mycket skriverier om oss, när jag var barn, att
jag helt enkelt tröttnade på det, säger hon. Sedan har det bara blivit så här.
Chatarinas pappa var skådespelaren och regissören Egon
Larsson (1914-89). Han var kanske mest känd som revystjärna med Åke Söderblom,
sång- och dansman på Oscars och hos Karl Gerhard men även som musical artist
och operettcharmör. Chatarinas mamma, Gunborg Glosimodt, var skådespelare även
hon, så det är ingen överdrift, att Chatarina och hennes syskon växte upp i en
teatermiljö som gav eko. Äpplena föll heller inte särskilt långt från
päronträdet. Systern Gunilla Larsson blev skådespelare och brodern Lalle
Larsson är musiker.
– Vi bodde på Bastugatan på Söder. Där var som på landet då,
fast det var mitt i stan. Vår port stod alltid öppen och hunden släppte vi ut
på egen hand. Vi barn skulle in vid teatern. Det var aldrig tal om annat. Och
för mig var det dans som gällde. Jag dansade på operan och debuterade redan som
sexåring i julspelet ”Lille Petters resa till månen”.
Chatarina berättar, att hon blev ”utgallrad” från operan,
när hon var 13 år. Då ansågs hennes begåvning inte räcka till. Det var grymt
men klokt, säger hon. Själv hade hon aldrig kunnat sluta.
– Dansen var helt enkelt mitt liv, säger Chatarina som blev
elev vid Södra Elementärskolan vid Mosebacke torg. På fritiden dansade jazzdans
vid balettakademin och drömde om att bli musicalstjärna som Liza Minelli. Efter
skolan fick hon ett jobb på Statistiska Centralbyrån.
– Jag skulle leta reda på försvunnet folk i rullorna. Alla
blev inte glada, när jag kom dem på spåren. Somliga blev så rädda, att jag
tyckte synd om dem och lovade, att vi inte skulle höra av oss mer. Därefter
slängde jag pappren. Som tur var, sa jag upp mig själv. Cheferna blev inte
särskilt glada, när de upptäckte, vad jag hade gjort.
Chatarina blev elev vid Calle Flygares teaterskola och
packade kassar på Metro för sin försörjning. Skolan hade emellertid inte mycket
att tillföra för en som hade vuxit upp med teatern.
– Framför allt spelade vi fåniga pjäser, tyckte jag.
Tjugo år gammal kom Chatarina in på Teaterhögskolan i Malmö.
Året var 1967 och verksamheten präglades av tidens politiska motsättningar. Det
var mest bara bråk som sög ur eleverna både kraft och energi, tyckte hon.
Uppspelet ägde rum på Södra Teatern i Stockholm.
– Jag hade huvudrollen i en komedi om en kvinna som hade
mördat sin man. Han låg på golvet inrullad i en matta, minns jag.
Efter Scenskolan blev Chatarina fast anställd på Stockholms
Stadsteater. Den hade en väldig status, så det var precis dit hon ville.
– I det skedet var jag helt övertygad om, att jag skulle bli
en stor stjärna och få de allra bästa huvudrollerna.
Genombrottet kom tämligen omgående i huvudrollen som Emelie
i Per-Anders Fogelströms ”Minns du den stad”. Recensenterna jublade. Därefter
blev rollerna mindre och mindre. Chatarina blev besviken och till sist insåg
hon, att hon höll på att förändras som människa.
– Jag hade blivit en missnöjd och trist person som bara
klagade. Jag kunde inte ens tycka om mig själv längre. Jag var helt enkelt
tvungen att efter sex år säga upp mig.
Chatarina hade sett Skånska teatern gästspela i Stockholm
och blivit imponerad. Hon satte sig därför i bilen och körde till Landskrona,
där Skånska teatern tog emot henne med öppna armar.
– Det var en fri teater, så vi delade allt lika. Alla hade
samma grundlön och därefter olika påslag beräknade på våra olika fasta
kostnader. Vi tjejer hade till och med ob-tillägg! Det innebar, att våra
lönekuvert innehöll olika mycket pengar, men när hyra och hemförsäkring var
betalda, hade vi alla lika mycket pengar kvar. Stipendier vi fick gick till en
gemensam pott som vi sedan delade på, så att alla kunde få semester.
Den norskfödde regissören, dramatikern och skalden Dag
Norgård anslöt sig till Skånska teatern 1976. Han och Chatarina blev ett par
och 1981 kom dottern Thora till världen.
– Hon jobbar just nu på dagis men söker sig till scenskolan.
Dessutom arbetar hon som producent hos sin pappa då och då. Thora kommer säkert
att satsa på film eller teater framöver.
1985 skrev Dag Norgård Chatarinas stora succémonolog ”Oda –
satans kvinna” om den norska konstnärinnan Oda Krohg (1860-1935). Manuskriptet
omfattade 110 sidor och Chatarina var ensam med fem musiker på scenen.
Monologen tog hon med sig, när hon efter tio år lämnade Skånska Teatern och
återvände till Stockholms Stadsteater. Oda gjorde succé på nytt och småningom
skrevs en manlig motsvarighet för Sven Wollter, nämligen ”Christian – djävla
karl” om Odas make, konstnären och författaren Christian Krohg (1852-1925).
– Vi spelade parallellt på Lilla scenen, säger Chatarina. Vi
blev som en egen liten grupp där.
Chatarina och Dag gick skilda vägar 1990 efter 14 år
tillsammans.
– Vi är fortfarande de bästa vänner. Han bor på Österlen,
där han driver en fantastisk teater för barn som heter Sommarscen
Österlen.
I slutet av 80-talet började Chatarina undervisa på
Teaterhögskolan, sedan några unga flickor hade bett henne om hjälp med några
Strindbergscener. Hon blev fast och under fem, sex år var hon därför borta från
scenen. Hon trivdes med att hjälpa unga skådespelare bli fria och trygga i sin
roll och börja blomma. Till sist fick emellertid Thora nog.
– Hon var tolv år och sa, att jag borde återvända till
scenen. Det gav mig en kick i rätt riktning. Några dagar senare stötte jag ihop
med Susanne Osten utanför kulturhuset. Vi hade inte träffats sedan den
legendariska ”Jösses Flickor” som hon skrev och jag spelade med i på 70-talet.
Nu hade hon en ny pjäs på gång och efter några minuter var jag engagerad. Med
ens var jag på banan igen. Och det var förstås jätteroligt.
Sedan dess har karriären varit tämligen spikrak. Just nu är
Chatarina aktuell i ”Kommissionen”, en politisk dramaserie i 12 delar om makt
och demokrati som börjar med ett terrordåd som jämnar såväl riksdagshuset som
halva Gamla stan med marken.
– Tusentals människor dör och myndigheterna står handfallna,
säger Chatarina. Det är väldigt våldsamt i första avsnittet. Stadsministern
(Loa Falkman) tillsätter en kommission som leds av Lena Lagerfelt (Katarina
Ewerlöf) och där min rollfigur Grete Ancker ingår.
Fem månader har inspelningen pågått och nu är det över.
Samarbetet har varit ovanligt gott och de inblandade kommer att sakna varandra.
Chatarina har emellertid fullt upp med renoveringen av sin vita skånelänga med
ljusblå dörrar utanför Tomelilla på Österlen.
– Man kan se rakt ut genom dörrarna, fast de är stängda,
säger hon. Så det finns risk, att jag får byta ut dem.
– Jag bor fortfarande kvar på Söder men pendlar till Österlen. Nu gäller det för mig att få huset färdigt. De senaste månaderna har jag mest bara kunnat prata med hantverkarna i telefonen.
Text: Monica Antonsson
– Det måste vara svårt att som politiker fatta beslut, när
lagar och regler står i vägen, säger Chatarina Larsson vars rollfigur Grete
Ancker spelar ett högt politiskt spel i Kommissionen.
– Det fordras oerhört mycket mod
och civilkurage att fatta beslut på egen hand. Som i Italien efter tsunamin.
Det var en enda person som såg till, att saker blev gjorda. Går det bra, så
blir man hjälte. Går det inte bra, så blir man hängd. Efter Kommissionen har
jag fått en annan förståelse för det. Vi har alldeles för mycket byråkrati,
känns det som. Vi borde ha en slags krisberedskap, någon med ansvar för att
sätta igång en räddningsaktion, om den behövs.
Chatarina har inte sett Kommissionen i färdigt skick, så hon
följer den med spänt intresse.
– Jag har svårt att titta på mig
själv med distans. Serien väcker dessutom minnen. Vi gjorde alla gjorde vårt
bästa. Jag blir glad och stolt över mina kamrater som är så bra. Det är rent av
en riktig lyckokänsla.
Någon har jämfört Grete Ancker med verklighetens Margareta af Ugglas. Chatarina hade emellertid ingen förebild för sin figur. Detsamma gällde Katarina Ewerlöfs rollfigur Lena Lagerfelt. Förutom lägenhetsaffären fanns det ingenting i manus som minner om Laila Freivalds.
– Laila Freivalds problem blev synliga först efter tsunamin.
Samtidigt tror jag att kvinnor har svårare att göra sig gällande i politiken än
vad män har. Vi lever trots allt i ett manssamhälle och kvinnor gör karriär på
männens villkor. Det verkar inte vara särskilt framgångsrikt.
– Jag började fundera på, vad jag kunde göra för dem. En
väninna och jag började ringa in kända skådespelare, filmare och regissörer
till en manifestation på Mynttorget i Gamla stan. Samtidigt fick vi tid för ett
besök hos dåvarande statsminister Ingvar Carlsson. Det blev väldigt
uppmärksammat och flyktingarna fick en tidsfrist på åtminstone ett halvår.
Chatarina är minst lika upprörd över att dagens apatiska
flyktingbarn riskerar utvisning.
– Det är ohyggligt, att vi behandlar dem så illa! Vi som är
så snabba på att prata om mänskliga rättigheter. Vad sjutton ska man göra? Jag
skriver på listor, skriver på listor och skriver på listor. Samtidigt är det så
enkelt. Myndigheterna behöver bara följa FN:s barnkonvention, så är saken klar.
För att vara en av landets mesta skådespelerskor är Chatarina en riktig doldis. Hon går sällan eller aldrig på kändispartyn och hon har skickligt hållit sig undan media. Som dotter till skådespelarparet Gunborg Glosimodt och Egon Larsson blev hon så omskriven och fotograferad som barn, att hon helt enkelt tröttnade på det. Hon lyckas dessutom ofta undgå att bli igenkänd på stan.
– Jag satt på tunnelbanan häromdagen. Bredvid mig satt en
kvinna som samtalade med en annan kvinna mittemot om Kommissionen. Katarina
Ewerlöf är ju väldigt bra, sa den ena, och den andra svarade, att hon tyvärr
hade somnat under det senaste avsnittet. Ingen av dem kände igen mig. Det var
väldigt positivt, tycker jag. Privat är jag inte så damig och strikt som Grete
Ancker. Jag går verkligen inte klädd i dräkt. Det är mest långbyxor och kavaj
som gäller.
Chatarina växte upp först i Gamla stan och sedan på
Bastugatan på Söder. Där var som på landet då fast det var mitt i stan.
– Det var väl slummen egentligen. Stan var full av
rivningskåkar och vi barn lekte på rivningstomter. Jag minns hur iskarlen kom
med isblock som lades i botten på en zinkbalja och ställdes in i skafferiet för
att hålla kylan. Det är fantastiskt, att ha varit med om det. Men det var lugnt
och trivsamt. Vår port stod olåst hela dagarna och hunden släppte vi ut på egen
hand. Han krafsade på dörren, när han ville komma in igen.
Det var aldrig tal om annat än att Chatarina och hennes
syskon skulle in vid teatern. Hon dansade på operan och debuterade sex år
gammal i julspelet ”Lille Pers resa till månen”. Sju år senare blev hon – långt
före Idol - utgallrad, som det hette, för att hennes begåvning inte räckte
till. Det var grymt men klokt, säger hon. Själv hade hon inte kunnat sluta. Så
det blev jazzdans vid balettakademin och drömmar om att bli musicalstjärna som
Liza Minelli.
– Jag hamnade på Statistiska Centralbyrån, där jag skulle
leta reda på folk som hade försvunnet i rullorna. Alla blev inte glada, när jag
kom dem på spåren. Somliga blev så rädda, att jag fick lova dem att kasta deras
papper. Som tur var, sa jag upp mig själv. Cheferna blev inte särskilt glada,
när de upptäckte, vad jag hade gjort.
För att finansiera sina teaterstudier, började Chatarina
packa kassar på Metro. Efter genomgången teaterhögskola blev hon anställd på
Stockholms Stadsteater.
– I det skedet var jag helt övertygad om, att jag skulle bli
en stor stjärna och få de allra bästa huvudrollerna.
Så blev det emellertid inte. Efter ett bejublat genombrott blev rollerna allt mindre. Chatarina lämnade därför Stockholm för Skånska teatern i Malmö. Där träffade hon 1976 den norskfödde regissören, dramatikern och skalden Dag Norgård som blev hennes man. Fem år senare föddes dottern Thora som går i Chatarinas fotspår och just nu turnerar med en pjäs om trafficing.
– På Skånska teatern hade alla samma grundlön med påslag beroende på olika fasta kostnader. När hyra och hemförsäkring var betalda, hade vi alla lika mycket pengar kvar. Alla andra pengar gick till en gemensam pott, så att alla skulle kunna få semester.
Dag Norgård skrev Chatarinas stora succémonolog ”Oda –
satans kvinna” om den norska konstnärinnan Oda Krohg. Den tog hon med sig, när
hon efter tio år återvände till Stockholms Stadsteater, där Oda gjorde succé på
nytt. Äktenskapet var emellertid över.
– Dag och jag är de bästa vänner, säger Chatarina. Han bor
utanför Simrishamn, där han driver en fantastisk teater för barn som heter
Sommarscen Österlen.
Chatarina började undervisa på Teaterhögskolan och var under
fem, sex år borta från scenen. Till sist fick emellertid Thora nog.
– Hon var tolv år och sa, att jag borde börja spela teater
igen. Det gav mig en kick i rätt riktning. Några dagar senare stötte jag ihop
med Susanne Osten som hade en ny pjäs på gång. Jag blev engagerad, så med ens
var jag på banan igen.
Chatarina är numera tillbaka på stadsteatern. Hon har dessutom gjort sig folkkär i TV-serier som Skärgårdsdoktorn och S:t Mikael. Dessutom medverkar hon i van Veterenfilmerna med Sven Wolter och gör polischefen i Valanderfilmerna med Krister Henriksson. Allt med Söder som utgångspunkt. Det är fortfarande hennes hembygd.
– Men Söder har förändrats väldigt mycket. Huset på Malmgårdsvägen var en rivningskåk, när jag flyttade in på 60-talet. När det skulle renoveras, fanns det bara avlagringar kvar av stammarna. Jag fick byta till en mindre lägenhet. Jag hade inte råd med hyran på 1100 kronor i månaden. I dag är det stans glassigaste hus!
– Man måste våga misslyckas, säger hon. Det är hela saken. Men skulle det gå åt pipan, så får man ringa efter snickaren. Då kommer han och fixar till det. Värre än så är det faktiskt inte.
Text: Monica Antonsson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar