torsdag 19 augusti 2021

Gunilla Backman

Året Runt
Nr 43, 2007

Sångerskan Gunilla Backman:

Jag var bara sju år när jag "förgiftades" av teaterns magi...

Hon har haft stora huvudroller utomlands och hon har gjort succé i ABBA-musikalen "Mamma Mia!".
Gunilla Backman har på några år stigit fram som en av landets mest firade sångerskor. Och alltihop började när hon som liten flicka fick vara statist på Operan i Stockholm...

Nära mig. Så heter Gunilla Backmans soloplatta. Det finns bara en. Trots att hon genom åren har medverkat på en rad samlingsalbum, hann hon alltså fylla 41 år, innan hon förra hösten skivdebuterade sin solist. Och nu kommer så äntligen turnén med samma namn. Gunilla har lämnat de stora estraderna med jättelika produktioner som Mamma Mia och Rhapsody in Rock för ett betydligt intimare format. Dekoren är sparsam och hon backas upp av en trio med vilken hon ska kuska land och rike kring hela hösten. Inför en delvis ny publik ska hon varva de finstämda sångerna med små monologer och personliga berättelser ur sitt liv. Det blir skratt och gråt i lagom blandning, ty sådant är livet. Gränsen kan många gånger vara hårfin mellan sött och salt, lycka och olycka. Gunilla kommer emellertid också att berätta sånt som hon själv inte varit med om men som har påverkat hennes liv.

– Min mamma kommer från Tyskland och minns tydligt andra världskrigets alla fasor, säger hon där vi sitter på exklusiva restaurang J i Gåshaga på Lidingö. Bara ett stenkast bort bor hon tillsammans med sambon, debattören och föredragshållaren Christer Sturmark. Vi serveras en utsökt gravad lax med dillstuvad potatis, medan skärgårdsbåten Dalarö från Vaxholmsbolaget lägger till vid bryggan utanför. Passagerare stiger av och på, varpå båten tutar och far iväg.

– Hela den tyska befolkningen led svårt. Det är lätt, att man glömmer bort det. I krigsslutet när ryssar, engelsmän och amerikanare kom drabbades alla. Bomberna föll och de tvingades fly. Min mamma blev skjuten i armen, när engelska stridsflygplan flög in över Berlin och sköt mot civila.

Gunilla konstaterar att krigets vansinne bara ligger en generation bort i tiden. Det är därför hon vill berätta. Många av dagens unga vet inte ens om det.

– Mamma har faktiskt sett Hitler, konstaterar hon. Som alla andra skolbarn tvingades hon ut för att se och höra honom tala. Alla ville att han skulle försvinna. Miljoner tyskar dog på grund av honom.

Gunilla berättar om sin morbror som bara var 13 år gammal, när han tränades till soldat och skickades ut i kriget med ett gevär. Han klarade sig märkligt nog.

– Morfar, som var journalist, skickades ut helt otränad med bara en spade som vapen. Han försvann. Ingen vet vart han tog vägen. Mamma sjöng i kör, så hon slapp bli en Hitlerjugend. En av deras konserter avbröts av ankommande flygplan. De sprang för livet men halva kören dödades. De hade inte en chans mot bomberna.

Mamma Juliane flydde norrut till fots och utan ägodelar med sin mor, moster och kusiner. Målet var en by där mormors bror bodde. Engelsmännen skulle emellertid just bomba en flygplats i närheten, men på grund av hård blåst föll bomberna i stället över byn.

– När de kom fram, hade 800 bybor just dött, säger Gunilla. Ändå hade de tur. Mormors bror levde och hans hus hade bara förlorat taket. Dit kunde de ta sin tillflykt trots allt.

Gunillas mamma kom till Sverige på 50-talet sedan hon provsjungit och fått jobb i såväl Filharmoniska kören som Radiokören och Akademiska kören. I den sistnämnda mötte hon kärleken i form av Gunillas pappa Hans. De gifte sig och slog rot i Täby strax norr om Stockholm och där har alltså Gunilla vuxit upp. 

– Jag började dansa på Anne Laisings Dansinstitut i Täby när jag var sex år. Ett år senare kom jag in på operans balettskola.

Det var aldrig någon tvekan om, att det var musik som gällde för Gunilla. Hon gick Adolf Fredriks musikskola och förgiftades, som hon säger, av teatervärlden redan som liten.

– Sju år gammal, när jag var elev vid balettskolan, fick jag vara statist i olika föreställningar på Operan. Där fick jag känna på den speciella spänning det innebär att vara på en scen. Än i dag, så fort jag kommer in där och känner den speciella doften, förnimmer jag hur magiskt det var. 

Gunilla debuterade 17 år gammal som Liesl i Sound of Music på Folkan mot storheter som Ulla Sallert, Ann-Charlotte Björling, Meg Westergren, Tor Isedal och Per Myrberg. Ett av rollfigurens syskon spelades av debuterande Peter Jöback som bara var 12 år och även han från Täby.

– Vi var ett par hundra barn och ungdomar som slogs om rollerna. Till sist var vi bara ett fåtal kvar. Någon viskade till mig, att det var klart. Jag skulle få rollen, men att det var en hemlighet. Jag fick inte säga ett ord. Men när jag kom hem vid tiotiden på kvällen, slog jag upp dörren på vid gavel och skrek i högan sky. Jag fick rollen!

Gunilla blev, som alla andra teaterbarn, snabbt en kollega vilken som helst med sina vuxna motspelare. På teatern ställs samma krav på alla oavsett ålder. Och i takt med nya musicalframgångar blev de jämnåriga kamraterna hemma i Täby allt mer avlägsna.

– Året därpå fick jag göra Snövit i en föreställning som Beppe Wolgers hade översatt. Han frågade om jag ville bli grammofonartist. I så fall skulle han prata med "grabbarna". Det ville jag förstås. Han bad att få en inspelning, men någon sådan hade jag förstås inte. Sedan var det för sent. Till allas vår sorg gick han bort. Därför blev det ingen skiva förrän "Nära dig".

Gunilla blev snabbt ett med Stockholms musicalscener. Hon gjorde Les Miserables, West Side Story och Elvira Madigan. Därefter gav hon sig iväg utomlands. Först till Tyskland som fick avnjuta henne i såväl Sunset Boulevard som Les Miserables. Sedan stod London på tur med samma musikal följd av Miss Saigon. Hon gjorde dessutom Chess i Danmark.

– Det var mamma som fick mig att komma till skott. Det var ju inte helt enkelt att bara lämna tryggheten hemma i Sverige och ge mig ut i Europa. Men inte ska du väl bara gå här hemma, sa hon. Att valet först föll på Tyskland berodde delvis på, att jag sökte mina rötter. Det är ju min mammas hemland trots allt. Hennes morfar släktforskade och skrev en hel bok om vår familj. Den försvann under kriget men kom småningom till rätta. I dag finns den hos min mamma. Av den framgår att vi är släkt med såväl poeten Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832) som den tyskromerske kejsaren Karl den Store (774-814). Men fråga mig inte hur...

Tyskland har alltid stått Gunillas hjärta nära. Dels för att familjen ofta åkte dit och hälsade på mormor, när hon var barn men även för att landet är så vackert.

– Där finns ett fantastiskt kulturliv. Varenda liten stad med självaktning har teater och operahus. Jag har dessutom kusiner i Hamburg som jag hälsar på, när jag har tid.

Hur stort namn Gunilla än hade gjort sig på scenerna ute i Europa, så var hon ändå tämligen okänd här hemma, när hon 2002 flyttade till Stockholm för att göra huvudrollen i musicalen Garbo på Oskarsteatern. Förväntningarna var stora, men samtidigt gick en annan musikal med samma namn på Stadsteatern. Följden blev att båda fick läggas ned efter bara en säsong.

– Vår musical var fantastisk och jag älskade rollen. Ändå stod vi plötsligt där arbetslösa allihop, säger Gunilla i samma stund som ännu en Vaxholmsbåt lägger till vid bryggan. Passagerare kommer och går och Gunilla berättar, att hon ofta tog båten in till stan under tiden på Cirkus med Mamma Mia som väl är den största fjädern i hennes framgångshatt. Hon fick huvudrollen i hård konkurrens, förärades Guldmasken som bästa kvinnliga huvudrollsinnehavare och sjöng Abbas alla älskade sånger sex kvällar i veckan i 2,5 år innan den lades ner efter 555 föreställningar i våras. Musikalen går fortfarande runt om i världen och när den nu blir film, har Meryl Streep övertagit rollen som Donna. 

– Det var verkligen en ynnest att få göra den, säger Gunilla. Det känns nästan som att jag blev en liten, liten del av framgångssagan Abba. Jag har fått sjunga deras låtar med alla fyra på första parkett. Det kunde man inte tro, när man var liten och sjöng Abbalåtar med hopprepet som mikrofon hemma i Täby.  

Avslutningsfesten blev ett av hennes finaste minnen. Ensemblen bussades till Grand Hotel, där hela Vinterträdgården stod till deras förfogande. De bjöds på champagne och en middag i klass med vilken nobelfest som helst. Benny Anderssons orkester, Agneta Fältskog och Tommy Körberg stod för underhållningen.

– Jag fick faktiskt nypa mig i armen! Det var helt fantastiskt. Det sa jag också till alla de unga, nya skådespelarna: Man får små lyckostunder i det här yrket, när man känner sig extra väl behandlad. Men bättre än så här blir det aldrig!

Monica Antonsson  

Foto: Kurt Pettersson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar