torsdag 19 augusti 2021

Tomas Bolme

Täby Centrum Tidning
Nr 15, 1992

Visst blir det ”kunglig” invigning av Täby Centrum

- Tack Tomas Bolme för de´

På självaste Gustav Adolf-dagen återuppstår den gamle svenske krigarkungen från 1600-talet.
Då kommer nämligen Gustav II Adolf 
att högtidligen nyinviga Täby Centrum.
Detta tack vare skådespelaren Tomas Bolme som ska gestalta den kunglige potentaten.
- Det ska bli kul! Jag ska nog hitta lämpliga kläder i TV:s eller Dramatens klädförråd, säger han.


Det är inte första gången som Tomas Bolme spelar mäktig kung. Tidigare har han gjort Gustav Vasa med den äran. Gustav II Adolf har han aldrig kommit närmare än att han gjorde rollen som Johannes Rudbeckius i samband med Västerås 1000-års jubileum förra året. Rudbeckius var en kyrkans man som följde sin konung i fält i trettioåriga krigets Tyskland. Han steg i graderna och blev småningom biskop.
- Jag har inga djupare historiska kunskaper men Gustav II Adolf var inte precis någon mild gestalt. Trettioåriga kriget var nog det jävligaste krig som någonsin utspelats. Det tog Tyskland 200 år att återhämta sig.

Kämpar för rättvisan

Tomas är egentligen mer förtjust i folk som genom historiens gång gjort allt för att sabotera för maktens figurer. Själv kämpar han därför hårt för facket och rättvisan. Han är Teaterförbundets ordförande sedan många år och numera president i Internationella Skådespelarfederationen.
- Vi har ett stort antal fackförbund under oss med över 100 000 medlemmar. Vi ska försöka slå vakt om jämställdheten, upphovsrätten och en lång rad andra policyfrågor.

Världspresident
Att just Tomas blev vald till oavlönad president för världens skådespelare beror på att han ovanligt länge haft förtroendet i svenska teaterförbundet, tror han. Det har dessutom gott rykte ute i världen.
- Vi ska försöka sprida kunskap om fackligt arbete i länder där sådant är mer eller mindre okänt, hela Afrika till exempel. Där finns många duktiga författare och kompositörer. Engelska producenter stjäl dem och tjänar miljoner utan att ett öre kommer upphovsmannen tillgodo.

Tomas vet ännu inte hur mycket av hans tid det fackliga arbetet kommer att ta framöver.
- Vår generalsekreterare i London – som har betalt – får nog ta ansvar för en stor del av jobbet, säger han. Förmodligen kommer jag att ägna xxx del av jobbet, säger han. Förmodligen kommer jag att ägna mig mer åt facket än jag från början tänkt. Det brukar jag göra.

Debut som Jesus-barn
Familjen Bolmes hem var fyllt av teater när Tomas var barn. Storasyster Agneta ordnade regelbundet ”hemmasalong” för släkt och vänner, dansade och spelade teater av hjärtats lust. Tomas fick därför debutera som inlindat Jesusbarn redan som ettåring vare sig han ville eller inte.

Storebror Per debuterade i Barnens brevlåda och gjorde sådan succé att han till och med fick vikariera för farbror Sven en gång. Därmed var det småsyskonens tur att höras i etern. Efter brevlådan knöts Tomas till Riksradions barnteater och gjorde som fyraåring stor succé i lördagsserien ”Vi flyger med Kid”.
 


I Arne Sucksdorffs film ”Pojken i trädet” fick Tomas 1959 sitt stora genombrott. Han var 15 år och hade redan filmen ”Mälarpirater” bakom sig. Han blev radiopratare med eget önskeprogram och var konferencier när Beatles höll konsert i Stockholm 1963.
- Det var ett kul jobb. Efteråt var vi ute på stan tillsammans hela natten.

Två år senare blev det scenskolan för hela slanten och ett par år på Dramaten. Därefter bröt han sig loss och var med om att bilda Fria Proteatern som han också blev trogen tills den gick i konkurs för två år sedan. Då blev han greken Zorba i musikalen med samma namn.

”Alldeles för snäll”

Privat bor Tomas i Midsommarkransen tillsammans med skådespelande hustrun Elisabeth Nordkvist. I vida kretsar är han känd som en av skådespelarvärldens bussigaste grabbar. Många tycker till och med att han är alldeles för snäll.

Tomas är nöjd med sin karriär hittills och laddar just nu upp för rollen som pappa Eframin i Dramatens uppsättning av Pippi Långstrump som sätts upp till jul. Därefter blir det Virginia Volf på Lundateatern i Lund.
- Jag har haft oerhört roligt i det här yrket i alla år. Men kanske har det blivit för lite klassisk dramatik. Grekiska draman, Strindberg och Shakespeare skulle inte sitta i vägen framöver.
Monica Antonsson
Text
Kurt Pettersson
Foto

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar