måndag 13 september 2021

Claudia Galli

Allas Veckotidning
Nr 38, 2010

Nu får vi se Claudia Galli i höstens skrattfest på tv

Vi låg dubbelvikta redan under inspelningen

Hon gjorde scendebut 3 år gammal och har medverkat i flera populära tv-serier.
Ändå blev Claudia "Claudia" med svenska folket först när hon dansade i Let´s Dance". 
Och ska vi tippa att efter tv-aktuella "Starke man" går den fortsatta karriären också som en dans...

I påhittade Svinarp knallar kommunalrådet Lars-Göran Bengtsson omkring och tror att det är han som bestämmer. På välkänt makthavarmanér gör han allt för att skapa ordning och reda. Han är emellertid inte särskilt lyckosam. Kommunsekreteraren Jonna kommer till hans hjälp när hon just i Svinarp ska göra sin praktiktjänstgöring.
– Hon är väl inte direkt supernöjd, säger Claudia Galli, 32. Jag menar, hon är ju ändå från Stockholm. Svinarp stod sannerligen inte högst upp på hennes önskelista.

Det är vinterns stora komediserie "Starke man" i Sveriges Television hon berättar om. Serien är skapad av skådespelaren Anders Jansson som också spelar kommunalrådet. Claudia spelar Jonna och i rollistan syns såväl Anna Blomberg som Magnus Mark.
– Vi har verkligen haft jättekul på jobbet! Vi har gjort vårt allra bästa men samtidigt ofta legat dubbelvikta av skratt. Ju mer vi försökte skärpa oss desto värre blev det.

Ut från stan
Claudia stökar runt i sitt kök hemma i villan på Lidingö medan hon talar. Hon sätter på tekannan och ropar in hundarna Kitty och Doris som tumlar omkring ute på gräsmattan. Av den blålila himlen att döma drar det ihop sig till både regn och åska.
– Jag flyttade hit tillsammans med min förre sambo Christopher Taylor och har bara bott här några månader. Jag trivdes aldrig i stan så vi lämnade lägenheten på Grev-Turegatan för två år sedan. Först flyttade vi in i en lägenhet här på Lidingö och nu har vi fått hyra det här huset. Det är den bästa av världar. Om värmepannan går sönder är det bara att ringa värden.

Claudia mer eller mindre växte upp på teatern. Tre år gammal debuterade honom som Lill-Banan-Arne i Filmtajm och efter det blev hon flitigt anlitad som statist. Storasyster Cian, som då var kostymör och nu är scenograf, visste nämligen precis vilken unge hon skulle ta med sig när sådana behövdes på olika inspelningar.
– Jag var tidigt lockad av skådespelaryrket, säger Claudia. Det verkade så härligt att man kunde spela komedi ena dagen och medverka i en krigsfilm nästa.

Yngsta av sju
Nitton år gammal fick hon en roll i TV-serien "Skilda världar". Därefter blev det tyst vilket drabbade henne som en livskris. Hon jobbade i klädaffär, på konditori och på restaurang några år i ett försök att skaffa sig en plattform i arbetslivet. Sedan kom "Fångad på nätet" på Oscarsteatern, "Tusenbröder" på SVT och "Svensson Svensson" som fick karriären att rulla igång igen.

Claudia är sina föräldrars enda gemensamma barn. Mamma Anita och pappa Libero, som är född i Sverige men har sina rötter i trakten av Neapel, träffades nämligen på äldre dar och hade varsin kull barn med i boet. Claudia har därför inte mindre än sex halvsyskon.
– Min äldste bror är 21 år äldre och min yngste bror är 14 år äldre än jag. Jag brukar säga att jag växte upp som ensambarn i en familj med sju barn. Jag är dessutom moster till skådespelaren Josephine Bornebusch som är dotter till min syster Cian.

Familjen bodde i villa med trädgård i Saltsjöbaden. Där fanns fullt med kompisar för såväl lugna videokvällar som föräldrafria fester.
– Pappa importerade möbler från Italien så vi bilade dit två gånger om året. Tyvärr kom vi aldrig till Neapel. Det blev mest turistorter som Milano och Rimini.

Dans hela veckan
När Claudia var 16 år och just hade gått ut nian var föräldrarnas skilsmässa ett faktum. Flyttlasset gick till Stockholm där hon alltså redan från början tämligen framgångsrikt odlade sin karriär. Claudia har ofta medverkat i TV men det var först med årets Let´s Dance hon blev Claudia med hela svenska folket.
– Det var verkligen en resa! Jag visste redan från början att jag måste gå in för dansen till hundra procent. Annars var det liksom ingen idé. Min danspartner Tobias Wallin och jag tränade på heltid sju dagar i veckan. Ibland åt vi både frukost, lunch och middag i träningslokalen. Om kvällarna var jag så trött att jag knappt orkade titta på TV och än mindre hålla kontakt med släkt och vänner. Jag var så långt från det verkliga livet att jag inte ens betalade räkningarna. Påminnelserna samlades på hög. Det är en gåta att jag inte blev vräkt.

Claudia och Tobias var ytterst nära att vinna Let´s Dance. Först på mållinjen tvingades de se sig besegrade av Mattias Andreasson och Cecilia Ehrling. Sedan den första besvikelsen väl hade lagt sig insåg hon det fantastiska i att komma tvåa. Hon tänker emellertid inte satsa på dansen framöver.
– Jag har fått några förfrågningar om musikalroller men tackat nej. Om jag ska spela musikal måste det vara en roll jag verkligen brinner för.

Blandar med te

Claudia ger intryck av att vara en tjej till bredden fylld av energi. Hon talar snabbt med yviga gester och har hela tiden nära till skratt.
– Jag är alltid så här, förklarar hon. Jag sover sex timmar per dag och jobbar resten. I morse hade jag först ett telefonmöte. Sedan dubbade jag tecknad film en timma innan det var dags för lunchmöte med Adam Alsing som producerar mitt sommarprogram. Eftermiddagen har varit fylld av intervjuer. Det här är min tredje idag. Men det är okej. Förr eller senare blir det lugnare. Jag är inte den nervösa typen men jag har varit med ett tag och vet att det är bäst att passa på. Just nu har jag jobb motsvarande tre heltidstjänster. Försvinner en så har jag två kvar.

Claudia säljer rött te. Hon har fem egna blandningar som levereras från en fabrik i Hälsingland. Hon portionerar och pyntar förpackningarna med rosetter och pärlor innan hon slår in i större paket och går till Posten. I Stockholmstrakten levererar hon personligen till dem som beställer 20 påsar eller fler. Men det är inte slut med det. Mångsysslaren Claudia har ännu fler järn i elden. Hon är utbildad problemhundskonsult, skriver krönikor i tidningen "Härliga hund" och bloggar på två portaler mot betalning.
– Skådespelaryrket är nummer ett, påpekar hon. Men jag behöver det andra också för att få inspiration. Det är fantastiskt kul att skriva och lika roligt att leverera te med allt vad det betyder av nya spännande möten. Just nu skriver jag manus till sommarprogrammet som ska handla om min familj och den brokiga skara vi faktiskt är.

Spännande familj
Claudias familj blev inte precis mindre spännande av att hon träffade Christopher som hon var sambo med i sex år innan de som bästa vänner gick skilda vägar. Han är son till Malin Berghagen och Dag Taylor vilket innebär att mormor heter Barbro "Lill-Babs" Svensson och morfar Lasse Berghagen. Att Lill-Babs är gudmor till Claudia gjorde förstås inte saken sämre.
– Jag vet inte riktigt hur det gick till, säger hon. Det var inte så från början nämligen. Mamma och Barbro är vänner sedan länge. Plötsligt bestämde de sig för att byta barn. Mamma blev gudmor till Barbros dotter Kristine Kaspersen och Barbro blev gudmor till mig.

Men det är inte Lill-Babs som har inspirerat Claudia i sitt yrkesval.
– Barbro är en otroligt inspirerande människa. Som barn såg jag henne uppträda på både Börsen i Stockholm och Rondo i Göteborg. Hon gjorde fantastiska shower men det har jag aldrig varit intresserad av.

Vad hösten och vintern har i beredskap åt Claudia vet hon ännu inte. Ingenting är bestämt men när "Starke man" börjar sändas i september kommer hon att bänka sig framför TV:n.
– Jag vill ju se resultatet av allt vårt slit. Inspelningen var så trevlig att det faktiskt bådar gott. Sånt brukar ju synas. Jag hoppas och tror att svenska folket ska tycka om "Starke man".
Monica Antonsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar