onsdag 1 september 2021

Renée Nyberg

Allas Veckotidning
Levererat i oktober 2007
Jag hittar tyvärr inte klippet och kan därför inte återge vare sig rubriker eller lay out.
Här är i alla fall en av fotograf Kurt Petterssons bilder...

Årets kvinnliga programledare

Renée Nyberg, 41, är "årets kvinnliga programledare". Det har svenska folket bestämt. Att erövra TV-priset Kristallen är emellertid en särskilt stor bedrift med tanke på att TV3 "bara" når omkring 600 000 tittare med exempelvis succéprogrammet "Sing-a-long".  

– Jag har en miljon färre tittare än "Bonde söker fru", så TV-priset är en jättekick för mig, säger Renée när vi möts över en kopp kaffe i ett sammanträdesrum i själva TV-fabriken. I Magasin 1 i Frihamnen håller nämligen Zodiakkoncernen med bland annat produktionsbolaget Jarowskij till. Det är här program som Parlamentet, Time out och inte minst Let´s Dance kommer till. Själva huset är under renovering, så det är byggdamm överallt. Det tycks emellertid inte bekomma medarbetarna som rusar hit och dit i kontorslandskapet med kaffemuggar i näven talandes i mobiltelefoner. Alla tycks vara fullt upptagna med att hitta på nya program, skriva manus, kontakta intervjuobjekt och engagera artister. Det är skrivbord, nedsuttna soffor, datorer och sladdar överallt. 

– Det produceras massor med TV här, säger Renée. Det är inspelningar varje dag. Merparten av jobbet sker trots allt bakom kameran. Högst en fjärdedel av det jag gör syns i rutan.

Renée hade egentligen tänkt bli gymnastiklärare. Som barn brann hon för fotboll och kom ofta hem med hål i byxbaken. 

– Pappa gillade inte det, minns jag. Men så kom han på en match och jag gjorde tre mål. Då blev han nog lite imponerad i alla fall. I tonåren sadlade jag om till elitgymnast. Vi tränade fyra dagar i veckan, åkte landet runt och sov på luftmadrasser i olika gympasalar, när vi tävlade och vann såväl svenska som nordiska mästerskap. Medaljerna ligger i en låda hemma hos mamma nu.

Efter gymnasiet började Renée omvärdera sitt yrkesval. Var det verkligen så kul att stå i en gymnastiksal varje dag och dela upp barn i lag med röda, gröna och gula band? Hon bestämde sig för att bli säljare i stället och hamnade i korvbranschen.

– Jag fick en vit liten tjänstebil, en mobiltelefon och en portfölj med miniräknare. Sedan körde jag runt till stans butiker och sålde korv. Några år senare startade jag eget. Jag importerade ost från Holland, räkor från Norge och sålde dessutom färsk pasta från en fabrik i Orminge.

Efter fem år i livsmedelsbranschen hyrde hon en butikslokal och blev present- och möbelhandlare. Road av inredning åkte hon runt på auktioner och mässor och köpte in både gammalt och nytt.

– Då ringde Mats Jankell. Han hade just gått en producentutbildning och börjat jobba på TV4. De behövde programledare. Han hade sett mig hålla tal och vara lekledare på några kalas och trodde att jag skulle passa.

Ett halvår senare fick Renée med kort varsel efterträda Agneta Sjödin och Adam Alsing som programledare i "Tur i kärlek". På bara några veckor spelades 60 halvtimmesprogram in och på den vägen är det. Butiken avvecklades och hon tog plats i Maj Fants redaktion för att lära sig det journalistiska jobbet från grunden.

- Sedan fick jag göra "Stora famnen" som var en tre timmars direktsänd familjeunderhållning med många intervjuer. Sedan dess har det helt enkelt rullat på.

Bland de intervjuer som Renée har gjort är kanske den med Joachim Posener den mest kända. Efter avtjänat fängelsestraff för bedrägeri var han i november 1997 en av huvudpersonerna, när investmentbolaget Trustor med över 4000 anställda och en årsomsättning på 4,5 miljarder började plundras. Hundratals miljoner rann ut ur förtaget, innan flödet kunde stoppas. Sedan dess befinner sig Joachim Posener på rymmen.  

– Jag skickade en förfrågan om en intervju till hans advokat, varpå han ringde upp. Vi talades vid i säkert hundra timmar, innan han bestämde sig för att lita på mig. Under tiden läste jag in mig på fallet. Den planerade intervjun var så hemlig, att redaktionen satt i källaren hemma hos mig med nedfällda persienner och jobbade. 

Sent en kväll fick Renée veta, att hon skulle infinna sig på Arlanda tidigt nästa morgon. Där fick hon en flygbiljett till Zürich och råkade hamna bredvid en civilklädd polis och hans kollega som satt på andra sidan mittgången.

– Han kände igen mig och frågade vart jag skulle. Det får du se på TV, sa jag. När han gick på toaletten filmade jag polisemblemet som stack upp bland hans papper i stolsfickan och hans då med öppen mun sovande kompis. De sa att de var på väg till Venedig för att titta på säkerhetsutrustning, men det fanns trots allt en risk, att de förföljde mig för att få tag i Posener. 

I Zürich fick Renée nya flygbiljetter. Några timmar senare landade hon i Porto i Portugal, där hon blev hämtad med bil för vidare färd söderut.

– Någonstans i norra Spanien tog vi in på ett litet hotell, där vi sov i fyra timmar. Sedan fortsatte färden. Jag visste inte förrän vi kom till Madrid, att det var där vi skulle träffas.

Joachim Posener hade med sig en fotograf som med två kameror filmade intervjun åt Renée. 

– Han var stressad men väldigt skärpt och hade ett bestämt mål med samtalet. Han ville spegla sin person och det ville jag också. Vem var egentligen människan bakom rubrikerna?

Efteråt fick Renée vänta i två timmar, medan han satte sig i säkerhet, innan hon kunde påbörja resan hem med filmerna i bagaget.

Renée gifte sig så småningom med TV-mannen Jan Zachrisson. De fick barnen Emma, 12, och Tom, 7, innan de gick skilda vägar efter tio år. I dag är de goda arbetskamrater och delar ansvaret för barnen. Så småningom mötte Renée kärleken på nytt i David Hellenius.

– Det började med en otroligt rolig vänskap. Vi jobbade ihop och var nyskilda båda två, så vi hade mycket att prata om. Att vi en dag skulle leva ihop och få barn, hade jag inte en tanke på. Jag var trots allt en frånskild kvinna med två barn och han var åtta år yngre än jag.

Renée och David flyttade ihop i radhuset i Bromma och för snart två år sedan kom sonen Leo till världen.

– David har varit pappaledig hela sommaren och halva hösten, säger Renée som själv gick tillbaka till jobbet efter mammaledigheten i augusti. Sedan dess har hon lyckats göra både "Sing-a-long", "Nyberg & Törnblom" och Bröstcancergalan som inbringade 56 miljoner kronor till cancerforskningen. 

– Under våren och sommaren har vi dessutom byggt hus på Tynningö i skärgården. Vår gamla sommarstuga har fått ge plats för ett vinterbonat enplanshus med stort trädäck och utsikt mot havet. Det är vårt paradis. Där ska vi bo hela somrarna nu, är det tänkt.

Familjen är det viktigaste för Renée som bara alltför väl vet hur viktigt det är att kunna knyta an till sina rötter.

– Journalisten Elisabeth Hedborg skulle 1987 göra en dokumentär om de fem sista svenskarna på Ormsö i Estland. En av dem visade sig vara min farfar Johan Nyberg som vi i åratal hade trott var död. Elisabeth såg till att mina föräldrar, min bror och jag fick åka dit till den då stängda, sovjetiska ön och stanna 24 timmar. Farmor ville inte följa med. Det var alldeles för smärtsamt.

Renée berättar att det fanns 3000 svenskar på Ormsö före andra världskriget. Efteråt fanns bara 300 kvar. De flesta hade flytt, omkommit eller som Johan Nyberg 1940 skickats till arbetsläger i Sibirien.

– Farmor flydde i båt till Sverige med sina två små pojkar. När Johan sex år senare kom tillbaka, var ön stängd av militären. Ingen fick komma dit och ingen slapp därifrån. Han och farmor hade en viss brevkontakt, tills ryssarna plötsligt en dag skickade hans dödsattest. När farmor sedan gifte om sig med Edvin, som var farfar när jag växte upp, kom en ny attest om att Johan levde.

Kontakten var emellertid bruten och så hade det nog förblivit om inte Elisabeth Hedborg hade gjort sin dokumentär.

– Det blev ett rörande möte. Pappa var trots allt bara fyra år gammal, när farfar arresterades. Jag trodde vi skulle möta en bitter man. Ryssarna hade trots allt tagit hans liv ifrån honom. Han hade familj och tre stora skutor med besättning före kriget. Men han var inte bitter. Tvärtom. Han var en otroligt varm människa med glittriga ögon och stora händer. Det var först när han kom till Sverige och fick se överflödet av kött, fisk och grönsaker i vår lilla kvartersbutik som han plötsligt förstod, hur orättvist allting var. Tallin är vår närmsta huvudstad men vi lever i helt olika världar. Men Johan hade sin Frida. Hennes man hade blivit skjuten i kriget, så hon blev ensam kvar på ön med sin dotter. Jag vet inte om det var kärlek, men hon och Johan behövde väl varandra. Så småningom föll Sovjetunionen samman och vi kunde åka dit igen. Då bodde vi hos dem på dyschan en vecka. Det var som att göra en tidsresa 50 år bakåt i tiden. Man hämtade sitt vatten ur brunnen, eldade med ved för att få värme, kärnade mjölk, gjorde långkok och odlade grönsaker. Sedan dog han 91 år gammal. Jag är så tacksam, att jag fick lära känna honom.

Monica Antonsson


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar