torsdag 30 september 2021

Markoolio

Året Runt
Nr 8, 2009

Sångaren Markoolio:

När Jessica kom in i mitt liv blev det ordning på mig

Marko gick till gymmet för att svettas bort några kilon. Jessica blev hans personaliga tränare och förvandlade den orna festprissen till en renlevnadsman. 
I dag bor de ihop i ett drömhus - och nästa lördag  får vi se den "nye" Markoolio tävla i Melodifestivalen

Efter tio år som artist jubilerar Marko "Markoolio" Lehtosalo, 33, med att ge ut en ny platta. Den bästa hittills, säger han själv. Den sjätte i ordningen. De fem första albumen "Sticker hårt", "Dikter från mitt hjärta", "Tjock och lycklig", "I skuggan av mig själv" och "Bäst off" har sålt i över 700 000 exemplar trots att många numera laddar ner olagligt från internet och att skivförsäljningen därför har gått ner. Även det nya albumet har försetts med en något lustig titel.

– "Jag är konst" heter den, säger Marko och skrattar gott åt sitt eget skämt där han sitter på Muffins Bakery på Fridhemsgatan i Stockholm. Det är ett av två kaféer som han sedan en tid driver i företaget "Markoolios fantastiska kaffe AB". Det andra ligger på Linnégatan. Generöst bjuder han på te och grillad ciabatta, en fantastisk jättemacka fylld med chevre ädelost och honung. Annars är det mest muffins som gäller på Muffin Bakery. Framöver ska köttbullemackan kallas Karlsson-på-taket-macka och chokladmuffinsen Dr Mugg. En viss Markooliofärg måste han trots allt införa, tycker han.

Men varför allt detta mitt i tioårsjubileet? Han har trots allt en framgångsrik musikalisk karriär att tänka på.

– Jag är entreprenör, förklarar han och berättar att han dessutom driver ett internetkafé på Ringvägen och en nattklubb i Visby om somrarna. Som om det inte vore nog är han dessutom delägare i en pokersight på internet.

– Jag är ganska lat av mig så jag måste göra någonting. Annars ligger jag lätt hemma i soffan hela dagarna och spelar TV-spel. En kompis tipsade om att de här båda kaféerna var till salu. Jag tyckte att det lät som en kul verksamhet. Det är en investering helt enkelt.

Det är ingen tvekan om att Markoolio har gjort en klassresa. Han kom till världen tämligen fattig i finska Lathi 1975. Tiderna var svåra och för finländare som ville lyckas var det fördelaktigt att flytta till Sverige. Det var här jobben och framtiden fanns.

– Jag var bara ett och ett halvt år gammal när mamma och pappa flyttade till Orminge utanför Stockholm. Farsan ville emellertid tillbaka så han stack och lämnade morsan ensam kvar. Hon var bara 20 år gammal och fick dra sig fram som städerska på Boo sjukhus.

Marko vet inte varför hans pappa lämnade familjen. De har bara haft sporadisk kontakt.

– Han kom tillbaka när jag var 15 år. Jag hade ju inget minne av honom, så det var som att vi träffades för första gången. För mig var han en främmande man. Jag fick aldrig någon känsla för honom. Det är jag faktiskt förvånad över. Andra kompisar som har förlorat en förälder går omkring och deppar eller är arga. Jag känner ingenting. Det är lite läskigt faktiskt.

Mamma Irma mötte så småningom en ny man varpå syskonen Mirka och Mikko till världen.
– Det var jättekul att få syskon och en ny farsa. Och han är helt okej. Det är bara det att han har problem med språket. Det har varit svårt för honom att få jobb.

"Sommar och sol" 
blev min debutlåt
Familjen var fattig även när Marko växte upp, trots att de bodde i Sverige. Vardagslyx som cyklar till barnen var inte att tänka på. Marko och hans syskon fick hämta sina cyklar i Orminges olika soprum.
– Jag sa till mamma att om jag blev rik en dag, så skulle jag köpa henne ett hus. Hon har ju alltid bott i lägenhet så jag visste att hon önskade sig det.

Som de flesta andra drömde Marko om att lyckas med något. Han visste visserligen inte med vad men i alla fall. Han ville bli någon som var bra på någonting.
– Jag gick ut nian med väldigt dåliga betyg men förstod att jag borde gå gymnasiet. Annars skulle man antagligen bara bli en tragisk förlorare.

Han kom in på plåtslagarlinjen för att det var det enda hans betyg räckte till.
– Jag var urdålig på att göra stuprör, så efter ett år hoppade jag av. Samtidigt läste jag en liten annons i Ormingebladet om en ettårig mediautbildning hos Lokal-TV i Nacka. Jag gick dit med några kompisar. Vi fick spela in låtar, göra sketcher och ha roligt. Det väckte teaterapan i mig. Jag har nog alltid haft ett stort behov av att synas.

Marko arbetade på Seveneleven och gav så småningom upp sin dröm. Det fick väl bli ett vanligt svenssonliv även för hans del, tänkte han.
– Jag ville göra något annorlunda och var faktiskt på väg till Norge för att rensa fisk, när artisteriet kom emellan.

Det som ställde allt på ända var raplåten "Sommar och sol" som Marko hastigt och lustigt hade spelat in på Lokal-TV-stationen vid ett tillfälle när fem minuter av sändningstiden helt enkelt skulle fyllas med något.
– Den blev snabbt populär och närmast kult bland mina polare. Jag blev tvungen att sjunga den varje gång vi tog nattbussen från Orminge in till stan.

En kväll satt två för Marko främmande killar på bussen. De visade sig vara musikproducenter med egen studio.*
– Jag fick deras visitkort när de gick av. Du kan väl höra av dig, sa de. Några veckor senare träffades vi och gjorde första singeln. Sedan såg de till att ett skivbolag gav ut den. Plattan började spelas på radio. Vad är det som händer, tänkte jag.

Jag kan ju
inte spela teater
Därmed började även bokningsbolag hör av sig med spelningar. Men att Marko skulle uppträda på en scen fanns inte ens i hans fantasi. Han tackade envist nej av ren feghet, säger han. Till sist gav han efter för trycket.

– Jag hade min första spelning i en folkpark i Gävle 1998. Jag hade med mig två dansare från Orminge som skulle backa upp mig. Jag var livrädd och alldeles snustorr i munnen. Jag visste inte vad jag skulle göra så jag hjulade på scenen. Då jublade publiken. En stund senare hjulade jag igen. Då skrek de inte lika mycket. Genom det förstod jag att man bara ska göra sånt en gång. Jag lärde mig knepen efterhand.

Spelningen i Gävle ledde vidare till en stor turné. Karriären var därmed igång.
När sedan Staffan Götestam ringde med erbjudandet om huvudrollen i musikalen "Karlsson på taket" på Göta Lejon tog han ännu ett språng ut i det okända.
– Förutsättningen var att jag skulle få repetera mycket. Jag hade ju ingen utbildning, jag vet inte hur man spelar teater. Sedan repeterade vi. Efter tre dagar frågade jag Staffan varför han inget sa. Det behövs inte, sa han. Du har hittat karaktären. Det är bara att köra på.

Marko belönades efter bara två månader med en Guldmask för sin rolltolkning. Det ledde vidare till rollen som DJ Monty i musikalen Saturday Night Fever på Oscarsteatern i Stockholm. Han blev även vikingen Tyke i komediserien "Hem till Midgård". Bland låtar är kanske landsplågan "Ingen sommar utan reggae" den största och "Värsta schlagern" den roligaste. Som artisten Markoolio har han gjort allt från lekprogram i TV till delfinshow i Kålmårdens djurpark. Och nu är han alltså en av Melodifestivalens jokrar 2009 med låten "Kärlekssång från mig".

– Jag var 23 år när jag började och nu har det gått tio år. Det har varit en kul resa faktiskt. Det häftigaste var nog när jag lyckades fylla Globen 2001 på egen hand. När jag blir äldre ska jag åka förbi där med barnen och säga att den där lokalen fyllde farsan när det begav sig. Det är mäktigt!

Marko trivs emellertid bäst på mindre och intimare estrader. Rik har han blivit ändå. 

Jag har funnit min 
plats på jorden
För några år sedan fick mamma Irma sitt hus. Hon bor numera i Kramfors. Härom sistens köpte han en bil till henne också.
– Hon vill aldrig be om någonting, klagar han. Jag vill att hon ska göra det. Det råkade bli så att jag kan bidra med ett och annat. Då vill jag göra något för henne. Hon är en betydelsefull person i mitt liv.

Själv har Marko lämnat lyan på Krukmakargatan på Söder för en skräddarsydd villa med sjötomt på Värmdö.
– Jag tyckte att tomten lät lite väl dyr, säger han. Sedan såg jag den. Det var en varm sommardag, söderläge och sol som lyste. Här är det, tänkte jag. Här är min plats på jorden. Sedan lät jag rita och bygga ett enplanshus på 185 kvadratmeter med stora panoramafönster ut mot vattnet.

Marko har inte bara tur med karriären. Han har tur i kärlek också. Länge var han tillsammans med sångerskan Jenny "Velvet" Pettersson. Med henne har han delad vårdnad om hundarna Nisse, 8, och Hugo, 6. Kärleken heter numera Jessica Westergård, 24. De träffades när han kom till Word Class i Saltsjöbaden för att bli av med magen och i stället få muskler på armarna. Hon blev hans personlige tränare och någonstans mellan träningspassen tände det till.

– Men jag fick kämpa, påpekar han. Det var ingen enkel match. Jessica såg mig som en riktig festprisse och visste väl inte riktigt om våra liv skulle fungera ihop. Jag lyckades övertyga henne till slut och nu har hon flyttat in. Därmed har jag också lugnat ner mig lite.

Numera är det juice och japanska alger som gäller om morgnarna, berättar han. Allt för att rensa kroppen från tungmetaller.

I höst blir jag
Paradis-Oskar
– Jag har börjat äta bättre sedan jag träffade Jessica. Hon kom in i mitt liv med begreppet hälsa. Jag känner mig mycket piggare nu. Det var väl ingen fara direkt förut heller men för ett år sedan hade jag suttit här och varit bakis. Det var mycket festande förr. Det blir lätt så.

Nu drömmer Marko om att bli pappa. Nästan alla hans kompisar har barn. Det är bara han som inte har hunnit med.
– Jag är redo, säger han. Jag vill bli pappa. Som väl är tror jag att även Jessica är redo. Två eller tre barn vore fantastiskt att få.

I jobbet hoppas Marko på stora skivframgångar. Han vill förstås också ta hem segern i Melodifestivalen. Framöver hoppas han få spela komedi på film och skulle inte tacka nej till en teaterroll.
– Jag kallar mig allkonstnär, säger han. Mitt jobb går ut på att klä ut sig, spela teater och ha roligt. Det kan ju inte vara bättre.
Monica Antonsson

* 2022 avslöjar Markoolio att det där med nattbussen var ett påhitt av grammofolbolaget för att göra honom mer intressant för media. Men det var alltså inte sant. Trist. Svårt att veta om ens något var sant av det han berättade. Jag beklagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar