måndag 20 september 2021

Tina Nordström

Allas Veckotidning
Nr 42, 2005

Jättekul Tina!

Nu ska jag lära kineserna göra köttbullar!

Tina Nordström är hela Sveriges lilla mattant. Hon har trängt in i våra kök på ett sätt som ingen annan hade kunnat föreställa sig första gången hon lagade mat i tv.
Tittarnas älsklingskock ska nu erövra USA - och Kina...

Det finns de som liknar Tina Nordström, 32, vid 1700-talets Cajsa Warg. Hon liksom tar vad hon har och gör storverk av allt i sin matlagning. Hon går dessutom rakt igenom rutan. Det finns inga kameralinser i hela världen som kan hindra charmiga Tina från att ta tittarna med storm. Numera är hon helt enkelt Mat-Tina med hela svenska folket.
– Jag trivs med mitt jobb, säger hon. Det är väl det som syns i rutan. Jag har kul. Och så måste man vara lite social mot kameran. 

Modell i Allas
Tina är mer eller mindre uppväxt vid grytorna. Mamma Gudrun Carlsson och pappa Björn Nordström har drivit flera kända krogar i Helsingborgstrakten, där Tina och hennes bror Peter växt upp. Det egna matintresset vaknade emellertid inte förrän på restauranglinjen i gymnasiet och senare på Ramlösa värdshus, där hon fick dra skinn av sillfiléer och lära sig matlagningen från grunden. Hon jobbade sig upp via allt bättre krogar och hamnade till sist på Kattegatt Gastronomi och Logi i Torekov som ägs av TV-kocken Rickard Nilsson och hans bror Robert Nilsson, en känd tävlingskock med diger meritlista. Sedan stod det inte på, förrän Tina själv började tävla och samla på sig meriter. Hon har dessutom lagat mat i dags- och veckopress likaväl som hon har varit fotomodell i Allas Veckotidning.
– Det var mest en kul grej, skrattar hon. Jag var ju kock redan då.  

Tina lagade mat på restauranger i tio år, innan Thomas Tengby och Agneta Zandin frågade om hon ville göra programmet ”Mat” i SVT. Hon nappade på idén och skrev TV-historia när hon på klingande helsingborgsdialekt pratade med Thomas Tengbys och tittade rakt in i kameran. Hon sa fel ibland, skrattade gott och slängde med hästsvansen.

– Jag samlade mina väninnor framför TV:n, när premiärprogrammet skulle visas, säger Tina som hade lagat lite mat och fyllt glasen med champagne.

– Som tur var, hann vi pimpla i oss alltihop, innan programmet började. Sedan skrattade vi oavbrutet hela sändningen.

Tina slog snart tittarrekord. Som mest har hennes program lockat hela 1 650 000 tittare. Det har i sin tur skapat rusning i landets butiker som varje vecka tömts på just de råvaror hon har använt i programmen. SVT tvingades till sist tipsa de stora affärskedjorna om, vad Tina skulle laga för mat i rutan, så att de i god tid kunde fylla på sina lager.
Mat-Tina rullade på i sex säsonger, innan hon satte klackarna i backen och hoppade av för att ta ett sabbatsår! Karriären hade rullat på för fort och kärleken till sambon Martin Holmqvist, 33, hade alltför ofta fått stå tillbaka. Han är ekonom till professionen och har hela tiden funnits med i bakgrunden. Ibland har hon undrat, hur han stått ut. Som när hon tävlade och han fick finna sig i, att hon provlagade all mat hemma i lägenheten. Det förde i sin tur att hon flera gånger i veckan bjöd hem släkt, vänner, grannar och bekanta på middag.
– Jag gjorde inget annat än lagade mat, säger hon. Jag gick in i mig själv och bara tränade som en idrottsman.

Skyddar sitt namn
Strax intill satt ofta Robert Nilsson och tog tid på allt hon gjorde. ”Öka Nordström!”, kunde han hojta, när hon skivade morötter med för dålig mellantid.
– Martin hade som tur var mycket att göra på kontoret då. Ibland kom han bara hem för att hämta mat till sig och personalen. 

Det blev inget sabbatsår för Tina förra året. Hon tackade i stället ja till en förfrågan om att laga skandinavisk mat i amerikansk TV. Under nästan ett år har resten hon sedan runt i Sverige med ett inspelningsteam och lagade mat framför kameran till programmet ”New Scandinavian cooking – Tina Nordström” som just nu sänds över hela USA. Avsnitt har spelats in på såväl Ishotellet i Jukkasjärvi som i skånska Kåseberga. Och var är en svensk midsommar mer svensk än i Tellberg?
– Jag har satsat på lokala råvaror, så i Grebbestad blev det ostron och havskräftor. Men det är klart, att jag även har lagat köttbullar, stekt inlagd sill och gravad lax och toppat med jordgubbstårta. 
För att klara uppdraget bättrade hon på sin engelska, bildade aktiebolag och varuskyddade sitt namn. Om någon ska tjäna pengar på Tina Nordström, så är det hon. Efter USA väntar nämligen en lansering i såväl Tyskland som Kina.

Tina är emellertid också tillbaka i svensk TV med 16 nya program i serien Mat. Tillsammans med reportern Pelle Westman från Göteborgs-TV har hon under sommaren och hösten kuskat runt i Sverige med en blå husvagn och ett mobilt utomhuskök på vilket hon uträttat underverk i såväl städer som på landsbygden. Eller vad sägs om att laga mat på en campingplats, en cirkus och en bilfestival.
– Folk brukar samlas kring oss, när vi spelar in. Några antecknar, fotograferar och ställer frågor. Det är väldigt roligt. Vi är verkligen mitt bland våra tittare.

Med uppsatt hår för matlagningens skull men med gnistrande strass på hårspännet har Tina dessutom spelat in ett avsnitt av Mat-Tina på Skansen. Samtidigt passade hon på att baka kanelbullar till publiken och sjunga allsång med Anders Lundin. Någon sångkarriär är det emellertid inte tal om, försäkrar hon.
– Det var jätteroligt att sjunga allsång. Jag var helt i spinn. Men det blir ingen skiva med Tina Nordströms bästa. Det lovar jag.

Värnar om privatlivet
Tina testar själv sina recept hemma i köket inför varje TV-program. Hon måste tänka efter, hur hon ska uttrycka sig, så att vanligt folk kan förstå. 
– Men det finns inget nytt under solen, konstaterar hon. Alla knycker idéer och gör om dem till sina. Har man bara sina sinnen öppna, så får man inspiration från olika håll precis hela tiden. Jag skriver ner allt, testar, ändrar och komponerar mina recept själv. 

Det har resulterat i tre kokböcker som alla blivit storsäljare. I höst har Tina dessutom släppt en coffe-table-book som är betydligt tjockare och dyrare än de tre första. Sin popularitet tar hon med ro. Hon tänker inte ens på den. Däremot slår hon en järnring runt privatlivet, de privata drömmarna och framtidsplanerna. Hon berättar om villan som hon och Martin köpt av trädgårdsjournalisten Christel Kvant, men ingen får komma dit och fotografera.
– Hon har anlagt en fantastisk trädgård, som jag tyvärr inte har hunnit med att förvalta så bra. Dessbättre klarar den sig väl på egen hand. Det är fullt av perenner som blommar hela tiden. Vi har två fikonträd fulla av fikon och ett växthus med vinrankor som i år ger en stor skörd av druvor. Hon har tänkt på allting.  När man klipper gräset, doftar det fantastiskt gott av timjan.

Om Tina och Martin har planer på att gifta sig, så avslöjar hon det inte. En romantisk middag för två kan emellertid inledas med en förrätt bestående av carpaccio på oxfilé med parmesanost, pinjenötter och en god ostkräm. Det gillar han.
– Sedan blir det en enkel köttgryta med potatismos. Någon dessert orkar vi inte äta. Men jag dukar vackert och tänder gärna levande ljus.
Själv längtar hon ofta efter farmors äggakaka - som ska stekas och serveras på lock - med massor av stekt fläsk och rårörda lingon.
– Det lagade farmor ofta till mig, säger hon. Och så grönkålssoppa förstås. Det är verkligen jättegott!
Monica Antonsson



Allas Veckotidning
Nr 37, 2006

Det är lätt att lägga på hullet när mamma är tv-kock

Lille Albin har en egen viktkurva på bvc

I sitt nya tv-program kommer Tina Nordström inte att veta vilken mat hon ska laga från gång till gång. 
Att inte ha "örnkoll" är nytt för henne. Liksom att inte hinna med allt, viket är svårt sedan Albin kom. 
Ändå drömmer honom att ge honom ett syskon...

Efter några veckors hektiskt arbete njuter Tina Nordström, 33, av sensommaren och en ny period av mammaledighet. Hon har just avslutat inspelningen av nya TV-serien "Tinas kök" i en studio i Göteborg. Den här gången har hon alltså avstått från att resa som hon hittills ofta gjort. 

Förra sommaren for hon till exempel land och rike runt och lagade mat i en blå husvagn med gulmålad citron på dörren. Så såg det åtminstone ut. Men om sanningen ska fram, så var det bara utrustningen som åkte i husvagnen. 

Tina, hennes sidekick Pelle Westman anlände som regel till inspelningsplatsen i en betydligt bekvämare bil. 
– Nu står husvagnen bortglömd någonstans med punktering, säger Tina och skrattar gott. Den var verkligen skruttig och nu har den definitivt gjort sitt.
Som småbarnsmamma till sex månader gamle Albin prioriterar Tina privatlivet. Den här gången har hon inte lagt ned någon tid på noggranna förberedelser. Tvärtom. I stället för att ha örnkoll på varje detalj har hon valt att vara helt oförberedd. I början av varje program får hon nämligen en råvarukorg med ingredienser hopplockade av en för henne okänd kändis. Av det skapar hon under tidspress såväl förrätt som varmrätt och efterrätt och tvingas använda precis allt som finns i korgen. Vad ska landets handlare säga? De brukar ju i förväg ta reda på vad Tina ska jobba med, så att de kan ha lagren fyllda av varor som flingsalt, vaniljstång och ballongvispar. Efter varje program blir det nämligen rusning efter allt som Tina har använt. Den här gången improviserar hon alltså. Ingenting är i förväg komponerat och provlagat. Mellan varven får tittarna se reportage om lyxiga smaker och exotiska kryddor från olika delar av världen.

– Jag är precis lika oförberedd som tittarna, säger Tina. Varken jag eller Pelle vet vad korgen innehåller, förrän strålkastarna tänds och kameran går. Visst är det våghalsigt men programformen passar mig, trots att det kan bli hur tokigt som helst. 

Redan under ett av provprogrammen blev jag så stressad, att jag glömde bort att kolla in i kameran. 

Och visst händer det, att jag blir arg, när någon har lagt i en ingrediens som är så tokig, att den inte passar ihop med någonting. Men jag förstår dem. Jag skulle ha gjort likadant. Under programmets gång försöker jag lista ut vem kändisen är och till sist äter vi middag tillsammans.

Gör succé i USA
I dagarna kommer Tina dessutom ut med en ny kokbok som är den femte i ordningen. Tina hämtar inspiration i vardagen, prövar idéer och intryck hemma i sitt eget kök, tills hon är nöjd med resultatet. Därefter skriver hon böckerna på egen hand. Efter tio år på olika restauranger, 100 TV-program och närmare 400 egenhändigt komponerade recept är hon Sveriges i särklass populäraste TV-kock. Som mest har hennes program lockat 1 650 000 tittare vilket är ett svårslaget rekord.
När hon efter sex säsonger försökte ta ett sabbatsår för att ladda batterierna och odla kärleken till sambon Martin Holmqvist, 34, fick hon chansen att spela in serien "New Scandinavian cooking" i amerikansk TV. Något sabbatsår blev det alltså inte. Hon bättrade på sin engelska, bildade aktiebolag, varuskyddade sitt namn och skred till verket. Sedan dess gör helsvenska Tina succé på engelska i delstat efter delstat. Minst 8 miljoner amerikanare har till dags dato sett henne laga mat. Nu har serien dessutom börjat sändas i Tyskland.

Blir dubbad

– Fast där blir jag dubbad, konstaterar hon. Det är väl någon tysk alptant, antar jag, som gör min röst.
Som om allt detta inte vore nog har hennes första kokbok just nått de tyska bokdiskarna. Och inom kort står såväl Kina som Italien på tur för den amerikanska TV-serien.
- Jag är oerhört lyckligt lottad, konstaterar hon.
Medan Tina har arbetat i Göteborg har pappa Martin funnits med i kulisserna och tagit hand om lille Albin. Även mormor, farmor och faster har ställt upp, när så behövts.
– Vi har haft en fantastisk vår och en helt underbar sommar tillsammans, Albin och jag, säger Tina som stortrivs i mammarollen. Till och med graviditeten var som tagen ur instruktionsboken. Jag mådde lite illa i början bara. Annars mådde jag faktiskt väldigt bra. Det var bara det, att jag blev rätt giganisk och framtung på slutet. Och eftersom Martin tar sin papparoll på allvar, så har vi inte haft några andra problem heller. Vi får till och med tid över för varandra, han och jag.

Amningen har gått som på räls och Albin har nästan från början sovit gott om nätterna. Han är kort och gott en liten solstråle som mest liknar sin pappa och, när håret vuxit till, säkert blir en riktig liten lintott.
– Man kan inte i förväg föreställa sig, hur det är att bli mamma, säger Tina. Plötsligt upptäcker man till sin förvåning, hur otroligt fort man släpper fokus på sig själv. Det är nog det som har förvånat mig mest. Det är mycket jag gjorde förut, som jag inte längre hinner med. Men det spelar liksom ingen roll. 
Det enda viktiga är Albin. 

Det mesta i Tinas vardag har förändrats med Albins födelse. Medlemskapet i golfklubben är vilande i år och det är inte särskilt ofta hon hinner jogga i spåret. Träning är annars det stora intresset. Det är bra för kroppen, rensar hjärnan och gör underverk för välbefinnandet.  
– Jag försöker faktiskt komma igång med springandet, säger Tina som gick upp 17 kg under graviditeten och fortfarande har en del extrakilon att göra sig av med. Hon känner emellertid ingen hets. Det får ta sin tid. Det finns ingen GI-metod i världen som lockar Tina.
– Det är motion som gäller, konstaterar hon. Det finns inga genvägar.

Ingen stålmamma
Tina berättar om Albins dop som hölls under bar himmel hemma i trädgården, när sommaren var som vackrast. Dopklänningen har gått i släkten och Tina sände en tacksamhetens tanke till trädgårdsjournalisen Christel Kvant, som ägde huset tidigare och har anlagt trädgården. Perenner blommar oavbrutet hela sommaren och så här års finns både fikon som vindruvor att skörda.
– Jag har körsbär, plommon och klarbär, säger Tina. Här finns helt enkelt allt. Det är bara att safta och sylta. När man klipper gräset, doftar det gott av örter som cironmeliss och mynta. Jag blir lika förvånad varje år. Hon tycks ha tänkt på allt.

Lille Albin var redan från början en liten tungviktare. Han gick från 3,8 kg vid födelsen till 7,2 kg bara tre månader senare.
– Han fick sin egen viktkurva på BVC, säger Tina och skrattar gott. Och då hade vi inte ens börjat med potatispuré.

I början vispade Tina själv ihop Albins potatismos och grönsakspuréer. Sedan dess har det blivit en del barnmat på burk. Hon har inga som helst ambitioner på att bli en superpräktig stålmamma. Själv äter hon precis som vanligt, trots att hon ammar. Albin har inte visat några tecken på att bli dålig, om hon exempelvis äter kryddad mat.  
– Men det är klart, att jag väljer kanske inte den hetaste chiligrytan, säger hon och skrattar gott. Det vore kanske inte så schysst. Man får ju tänka sig för lite.
Tina berättar om varma sommardagar, färskpotatis, sommarens primörer och kvällar när hon och Martin har grillat i trädgården.
– Det har vi tröttnat på nu, säger hon. Så här års vill vi ha svamp. Och hummer. Man kan gratinera den eller bara äta den kokt som den är. Snart är det också dags för grytor på oxhögrev med linser och sånt. Åh, det ser jag fram mot. Det är verkligen jättegott!
Monica Antonsson 


Nödvändigt på julbordet
Mormors blöta
Hårt tunnbröd med smör som man doppar i buljong och äter med korv eller fläsklägg.
– I Skåne doppar vi mörkt bröd men i Norrland doppar vi tunnbröd. Mamma är från Skellefteå, så vi får äkta tunnbröd skickat till oss varje jul. Det är gott och så förknippat med jul, att jag bara måste ha det. Det är lika mycket stämning som tradition.
 – Jag är för övrigt ingen julbordsfantast. Jag tycker om god sill och potatis. Det äter jag. Och så vill jag att skinkan ska vara varm. För övrigt är det blötan som är nödvändig. Jag stoppar inte i mig en massa pålägg. 
(publicerades i ett senare nummer av tidningen)
 
_________________________________________________________________________________


Året Runt
Nr 2, 2008

Mat-Tina Nordström:

Det är bara vinst som gäller
- Tobias är fantastisk!

Vilken tjej vill inte bli sminkad och uppklädd i vackra klänningar, säger Tina, och ser fram mot att bli ett par tillsammans med Tobias Karlsson i Let´s Dance. 
Men den stora kärleken finns hemma i Helsingborg hos sambon Martin och sonen Albin.

Det charmigaste med Tina Nordström, 34, är att hennes ögon glittrar av alldeles äkta glädje. Hon är vänlig, har ett stort hjärta, gott om humor och tycks njuta i fulla drag av vad livet har att erbjuda. 

Framgångarna till trots är hon fortfarande lika naturligt glad och förväntansfull inför varje ny uppgift. Som till exempel Let´s Dance. 

Tillfälligt har hon därför lämnat stöket i köket och en pågående TV-inspelning för att under några intensiva veckor träna, lära sig och tävla i tiodans. Som stöd har hon dansproffset Tobias Karlsson som tidigare säsonger har utsatt såväl Arja Saijonmaa som Anna Sahlin för såväl stenhård träning som dödslyft. Nu är det Tinas tur att i guldfärgade dansskor lära sig vartenda steg i foxtrot, tango och vals. 

Redan på presskonferensen i Spegelsalen på Grand Hotel i Stockholm böjer han hennes nacke i hisnande vinklar och visar hur hon ska göra. Så här gör jag inte ens med min man, kvider hon och drar ner skrattsalvor från den församlade pressen. Tina är emellertid helt inställd på att vinna. Tro för all del inget annat. Det är ju tävling!
– Jag blev förvånad, när jag fick frågan, så jag bad mina vänner om råd, säger Tina. Det är klart, att du ska vara med, sa de. Allihop! Jag blev förvånad över hur starkt engagemang den här tävlingen väcker. Så jag tackade ja. Jag är ju tjej! Vilken tjej vill inte bli sminkad och uppklädd i vackra klänningar och högklackade skor, säger Tina och svänger på kjolen av färgade fasanfjädrar.

Det bor en 
teaterapa i Tina
Det är ingen tvekan om saken. Det bor en teaterapa i Tina Nordström. Hon har alltid tyckt om att klä ut sig och uppträda. I skolan spelade hon sketcher och som tonåring turnerade hon till stans alla barnstugor som sjungande jultomte på farmors cykel. Vid sidan av matlagningen har hon dessutom på senare år sjungit allsång med Anders Lundin på Skansen, spelat REA-revy mot Markoolio och fuskat lite här och där som fotomodell. Några djupa teaterdrömmar lider hon emellertid inte av. Att röra om i grytorna till njutning för smaklökarna har alltid varit det primära för Tina.

– Men i mitt speciella yrke har man ju faktiskt användning för den där teaterådran, konstaterar hon med ett belåtet leende.

Mamma och pappa
jobbade jämt
Maria Kristina Nordström kom till världen den 6 augusti 1973 i Välluv församling i Skåne. Mamma Gudrun Carlsson och pappa Björn Nordström drev restauranger vid såväl Norrvikens trädgårdar som Rya golfklubb. Nio år senare köpte de Brunnshotellet i Ramlösa, varpå familjen flyttade in i ett stort brunt hus i Brunnsparken i väntan på ett nytt gult. Där fick Tina och hennes två år äldre bror Peter många skrymslen och vrår att upptäcka. 
– Vi gick på upptäcktsfärd, kröp in och ut genom trasiga fönster till såväl det gamla lasarettet som varmbadhuset. Mamma och pappa jobbade jämt. Farfar satt i kassan på restaurangen och räknade dropparna som hälldes upp till gästerna. Farmor passade oss. Det var en lycklig tid.

Bland klasskompisarna fanns redan då Martin Holmqvist, 35, som i dag är Tinas livskamrat och sambo. Tillsammans har de sonen Albin som fyller två år den 1 mars.
– Vi skildes åt efter tre år i samma klass. Jag fick nämligen gå om ett år. Skolan var helt enkelt inte min grej. Som tur är blev skilsmässan högst tillfällig.

Inför julen hade föräldrarna som mest stressigt på jobbet. Den 23 december stod därför bilen färdigpackad med klappar och bara väntade på att krogen skulle stänga. Då gick färden till stugan i Åre, där familjen alltid firade jul. Sedan kom januari som alltid varit lågsäsong för landets restauranger. Då kunde familjen rent av unna sig en och annan utlandsresa.

Tina gick restauranglinjen på gymnasiet, tog studenten 1993 och fick sitt första jobb hos Jan Hurtigkarl på restaurang Ålsgärde i Helsingör. Men det var ändå hemma på Ramlösa värdshus hon fick sin grundliga fostran i matlagningens konst. En period var det exempelvis just Tinas uppgift att dra skinn av sillfiléer. Via ett antal andra krogar kom hon så småningom till tävlingskockarna Rickard och Robert Nilssons krog Kattegatt Gastronomi och Logi i Torekov. Sedan stod det inte länge på, förrän även Tina tävlade och började laga mat i dags- och veckopress. Ett steg i rätt riktning blev att 1997 åka till USA och under tio dagar suga i sig så mycket som möjligt av kockarnas färdighet på The French Laundry i Napa Valley som är en av Amerikas bästa restauranger.
– Jag stod i ett hörn och tittade på, fotograferade varenda rätt och antecknade allt.

Tina hade tio år på krogen bakom sig, när Thomas Tengby och SVT frågade om hon ville göra programmet Mat. Hon nappade på idén och tog svenska folket med storm.
– Jag samlade mina väninnor framför TV:n när premiärprogrammet visades. För säkerhets skull hade jag lagat lite mat och fyllt våra glas med champagne. Vi hann lyckligtvis pimpla i oss alltihop, innan programmet började. Sedan skrattade vi oavbrutet hela sändningen.

Råvarorna tog slut i butiken
Tina slog tittarrekord och blev storfavorit för minst en och en halv miljon tittare som sedan regelbundet knäppte på TV:n, så fort hon visade sig. Det gav landets alla handlare stora problem med sortimentet. När Tina hade lagat något i rutan, ville nämligen inte TV-tittarna vara sämre, så det blev rusning efter just de råvaror hon använt. Det slutade med att SVT tvingades tipsa de stora butikskedjorna i förväg om hennes menyer. Allt för att de skulle kunna fylla på sina lager.

"Mat-Tina" rullade troget på i sex säsonger, innan Tina bestämde sig för ett sabbatsår. Karriären hade gått lite för fort och kärleken till Martin hade ofta kommit i kläm.
– Ibland undrade jag faktiskt hur han stod ut. När jag tävlade som värst, provlagade jag all mat hemma och bjöd ständigt släkt och vänner på middag för att bli av med den. Jag tränade som en idrottsman och gjorde inget annat än att lagade mat. Vid köksbordet satt ofta Robert Nilsson med sitt tidtagarur. "Öka Nordström", kunde han ropa, om jag skivade morötter för långsamt. Martin jobbade extra mycket på den tiden. Ibland kom han bara hem för att hämta mat till sig och personalen.

Tina hade, som sagt, tänkt sig ett sabbatsår, men amerikansk TV hade upptäckt den svenska stjärnan, så det blev inget av med det. I stället spelade hon in serien "Scandinavian cooking" som gjorde dundersuccé i delstat efter delstat på andra sidan Atlanten och som just nu sänds i repris. Det fick Tina att bilda aktiebolag och skydda sitt namn. Om någon skulle tjäna pengar på henne, så är det hon.
– Vi spelade in den amerikanska serien i Sverige - från ishotellet i Jukkasjärvi i norr till skånska Kåseberga i söder. Vi bjöd på svensk midsommar med steka köttbullar, inlagd sill, gravad lax och jordgubbstårta i Tellberg i Dalarna och vi bjöd på skaldjur som ostron och havskräftor i Grebbestad i Bohuslän.

Succén var total. Tina satte Sverige på kartan för amerikanarna och valdes till Årets svensk bland svenskarna där. Sedan dess har Tina gjort fler serier och fått mängder av utmärkelser. Hon har dessutom skrivit en fem, sex kokböcker som alla har sålt i miljonupplagor. 

Så är det att bli mamma
Som tur är har hon även hunnit vårda kärleken i den stora fina villan med närmast praktfull trädgård i Helsingborg. Där finns allt från fikonträd till växthus med vinrankor och ett stort härligt soldäck för sommarlata dagar. För doftens skull är dessutom gräsmattan full av timjan. Samma gräsmatta är just nu, när snön har fallit vit, tidernas bästa lekplats för lille Albin. 
– Man kan inte i förväg föreställa sig hur det är att bli mamma, säger Tina. Plötsligt är man inte längre viktigast själv. Plötsligt finns det någon annan som betyder mer. Och inte hinner man så mycket som förr heller.

Det är framför allt golfen som har fått stryka på foten. Tina hinner emellertid både stryketräna och jogga i spåret för att hålla formen. Hon är med andra ord rätt vältränad nu, när hon ger sig i kast med Let´s Dance.
– Tobias och jag kommer att träna i Helsingborg, säger Tina. Det blir han som får pendla. Annars hade det aldrig gått. Jag vill vara hemma hos Albin så mycket som möjligt. Vi har dessutom god uppbackning från familjen. Det är aldrig särskilt svårt för oss att få barnvakt.

Tinas medverkan i Let´s Dance gör att inspelningen av hennes nya amerikanska serie "Perfect day" får vänta några veckor, tills hon antingen har vunnit eller åkt ut. Ekonomin behöver hon inte tänka på. Genom åren har det onekligen trillat in en och annan miljon till hennes konto. Det gör hon ingen hemlighet av. Frågan är om hon gör något kul för pengarna?
– Ja, det gör jag, försäkrar hon lyckligt och skrattar gott. Jag bränner dem lite här och där faktiskt.

– Men nu ska jag satsa på Let´s Dance. Det är fantastiskt att få dansa med ett så duktigt proffs som Tobias. Den närmaste tiden ska han ha fullt fokus bara på mig. Det kan ju inte bli bättre, skrattar Tina och reser sig för att gå vidare bland fotoblixtarna.
Tobias följer efter.
– Just det, säger han och blinkar. Njut så länge det varar!
Monica Antonsson
 

Och visst vann hon!
Det var ju - Jättekul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar