I nöd och lust
Vi har vårt hemliga knep
för att hålla kärleken vid liv
Annika Hagström gifte sig med sin Anders Ehnmark i all enkelhet i rådhuset i Köptenhamn för snart 30 år sedan. Med den erfarenheten är hon verkligen lämpad att leda det nya tv-programmet "I nöd och lust" som sänds i sommar. Själva har hon och Anders egna metoder för ett långt och lyckligt äktenskap.
Hemmets Veckotidning nr 31, 2004
Det var dagens storslagna bröllop som fick Annika Hagström
att börja fundera över synen på kärlek och äktenskap. För trettio år sedan var
det inget som hindrade ett förälskat par från att traska in på rådhuset i
träskor för en vigsel på lunchen. Numera är dyrbara och pampiga bröllop närmast
en självklarhet. Om det är en reaktion på föräldragenerationens slarviga
synsätt på äktenskapet eller om dagens unga har en starkare önskan om evig
kärlek och äktenskap som håller står
skrivet i stjärnorna.
– Man måste fundera över det i en tid då fler än vartannat
äktenskap spricker, säger Annika. 40 000 svenskar gifter sig varje år och 21
900 skiljer sig. Hur kommer det sig, att vissa klarar av det och andra inte?
Ger vi upp för lätt? I nöd och lust, heter det ju.
Så heter även Annikas TV-serie om sex halvtimmeslånga
reportage som sänds på torsdagskvällarna i sommar. I dem sätter hon fokus på
olika par och hur de har klarat av att förena det stora med det lilla livet.
– I det stora livet gör man karriär eller uträttar något för
mänskligheten. I det lilla livet har man familj och det mest privata. Det
ställs enormt stora krav på oss, för att få de båda
att gå ihop. Hur gör man? Och hur klarar man sig undan fallgroparna? Vi är
många som har syltat, saftat, gjort karriär, stressat och haft dåligt samvete
åt alla håll. Men vi har gjort det. Hur skulle det annars ha gått? Till sist
ställs allt på ända. Det som var viktigt när man var ung, är inte så viktigt
när man blir gammal. När mamma flyttade till äldreboendet, märkte jag, att
damerna satt där och pratade om sina barn. Vad de hade gjort på jobbet, kom de
inte ens ihåg.
Annika grät glädjetårar
Annika grät glädjetårar
Ett av programmen skildrar Robinson-Mirres - Mariana Dehlins
och Magnus Hammarlings - bröllop på Ulriksdals slottskapell. Det var så
storstilat, vackert och romantiskt, att Annika grät glädjetårar både på plats
och i klipprummet.
– Jag kan bara konstatera, att tiderna har förändrats, säger
hon och serverar kaffe vid köksbordet hemma på torpet utanför Nykvarn i
Södermanland. Det är här hon bor sedan 1974 med maken Anders Ehnmark,
författare och journalist, i tre små röda hus med vita knutar. Sonen Jacob, 26,
som är datavetare har flyttat hemifrån
för länge sedan.
– Vi gifte oss i rådhuset i Köpenhamn den 20 december 1976
för att slippa mamma och pappa. Vår kärlek var en djupare förening som ingen
hade med att göra, tyckte vi då. Vi ville vara för oss själva och eftersom
Anders hade varit gift tidigare, så det fanns inte på kartan, att vi skulle ha
ett stort bröllop.
Anders, som just har lämnat sin skrivarlya i ett av de andra
husen, stiger in genom dörren och slår sig ner vid kaffebordet. Regnet öser ner
utanför över trädgården med äppleträd och en
blommande jasmin som sprider en dov men
ljuvlig doft omkring sig. Elden sprakar hemtrevligt i vedspisen och en skön värme sprider sig i köket. Undra på
att utekatterna som bor i ladan vill
komma in.
– Anders har alltid och stöttat mig, säger Annika. I honom
har jag verkligen en supporter. Vi ger varandra utrymme och klampar inte in i
varandras världar. Det är kanske det som gör att vårt äktenskap håller. Han har
sin skrivarlya och jag åker till Stockholm och arbetar. Där har vi, som tur är,
en övernattningslägenhet.
Annika växte upp i en tvåa i Solna med sin danska mamma
Else, pappa Ivan och fyra syskon. Där var full fart för
jämnan. Hon har berättat hur hon fick stänga in sig på toaletten och hålla för
öronen för att kunna läsa läxor. Hennes mamma var annorlunda. Hon kedjerökte,
drack för mycket och sjöng för högt men klarade av att fixa avlopp och skotta
snö.
– Det var inte alltid så lätt med en mamma som tyckte, att
hon var värd ett bättre öde än att vara portvaktskärring. Hon hade velat stå på
scenen. I stället fick hon fem barn i en tvåa.
Om somrarna vistades Annika på landet hos tant Gunda som
bakade bullar och matade grisar och kor. Hon var Elses raka motsats och på
landet fanns lugn och ro. Annika präglades av dem båda.
– Mamma har en svart klänning och korkskruvslockar på sitt
bröllopsfoto. Hon var jättesöt och pappas stora
kärlek. Själv var jag klädd i rött, när vi gifte oss. Stövlarna och
kjolen har jag till och med kvar.
Annika och Anders träffades i samband med gruvstrejken i
Malmfälten i januari 1970. Båda var utsända att rapportera för Expressen.
– Under sju intensiva veckor bodde vi på hotell Ferrum och
ringde in våra artiklar till tidningen. Vi lärde känna varandra och strejkens
huvudpersoner. Det resulterade i två böcker.
De flyttade ihop två år senare och slutade på Expressen, när
tidningen bad dem peka ut ledarna bakom strejkrörelsen.
– Vi vägrade, sa upp oss och gick rakt ut på gatan. Då ringde Norrskensflamman och frågade om jag
kunde något om offset. De hade fått ny teknik som de inte behärskade.
Självklart, sa jag. Och tar ni mig, så får ni Anders på köpet.
Annika och Anders lastade duetten full och satte kurs mot
Norrbotten. De stannade till på Nya Norrlands redaktion i Härnösand och lärde
sig det nödvändigaste om offsettekniken, innan de for vidare för att för en lön
ta Norrskensflammans redaktion i besittning.
– Vi har aldrig haft särskilt mycket pengar. Det har gått
bra ändå. Det gäller bara att ha få fasta utgifter.
Det var under tiden i Luleå som Annika och Anders köpte sitt
torp. Gun Kessle och Jan Myrdal, som bodde grannar, tipsade om att torpet, som då bara bestod av en liten stuga med en lada,
var till salu.
– Vi körde ner med duetten för att titta på torpet som
saknade alla bekvämligheter. Riv skiten,
sa min svåger. Tomten var vacker men husen var inget att ha, tyckte han. Gun
Kessle tvekade inte ett ögonblick. Byt svåger, sa hon.
Det blev affär. Annika och Anders lämnade Norrland för en etta i Bandhagen, medan två lokala snickare
isolerade torpet, bytte fönster och kök
samt satte in en trekammarbrunn och ordnade vatten från en naturlig källa i
skogen. Själva grävde de land och satte potatis, tomater och squash.
Anders knöts till folket i Bild medan Annika blev reporter
på SVT, där hon bedrev undersökande
journalistik i ”Rikets affärer” och gjorde program
som ”Magasinet” och ”Caramba”.
– Det var ingen som talade om tittarsiffror på den tiden.
Det var i TV:s guldålder, när man kunde göra riktiga reportage.
Åren gick och klimatet förändrades. Det blev tal om
nedskärningar på grund av övertalighet och personalen fick rosa lappar med
information om att de som slutade självmant kunde få avgångsvederlag. Annika
kände sig illa till mods och sa på skämt till sin chef, att hon kanske skulle säga upp sig. Fler skulle tänka som du, sa chefen
och några dagar senare tackade Annika för sig.
– Jag var arg på förändrade förhållanden och dumma idéer hos
cheferna som alltmer drog åt det kommersiella hållet utan tanke på public
service. Efter 23 år lämnade jag min arbetsplats utan att ens bli avtackad.
Regnet öste ner och jag hade rummet fullt av saker. Som tur var, fick jag
bärhjälp av sin syster Barbro.
Avgångsvederlaget räckte till att starta ett litet
aktiebolag och några dagar senare ringde TV4. Sedan dess har Annika frilansat
där.
– De är väldigt trevliga, säger hon. Jag har aldrig förr
blivit så vänligt bemött. De vill alltid ha något.
Som just nu serien ”I nöd och lust” i vilken Annika går i sina egna fotspår. Flera av programmen är
återkomster eller uppföljningar till tidigare program hon gjort. Hur gick det
sedan för familjen Klingberg som adopterade två små barnhemsbarn från St Petersburg
till exempel? Och hur fungerar livet för
Marie och Jan Malmsjö som både bor och arbetar ihop?
För att bara nämna några. Om det blir någon fortsättning på serien efter de
första sex programmen återstår att se. Det beror på om Annika orkar. Just nu
känner hon sig som en kedjefånge i klipprummet, säger hon.
– Det går ut över familjen. Det är det lilla livet som får stryk.
– Det lilla livet, säger Anders med ett gott skratt och
reser sig. Han skjuter in stolen under bordet och går i väg för ett nytt arbetspass
i skrivarlyan.
– Det lilla livet, säger han igen. Det är jag det.
Monica Antonsson
Fotograf Kurt Pettersson
Artikeln publicerades i Hemmets Veckotidning nr 31, 2004
Artikeln publicerades i Hemmets Veckotidning nr 31, 2004
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar