onsdag 24 oktober 2018

Johanna Lind Bagge var Fröken Sverige...


Hundgalna skönhetsmissen Johanna Lind har haft ett spännande år


Fröken Sverige-titeln passar mig bra 

- jag var ju ändå arbetslös





Hemmest Journal 41/1993

Ett öronbedövande oljud bryter ut när vi ringer på hos Fröken Sverige, Johanna Lind, 21, i Åtvidaberg. Fyra ettriga små hundar trissar upp varandra i en konsert av närmast otrolig ljudnivå. De snor hastigt runt våra ben, gläfser och hoppar, så att man knappt vågar ta ett enda steg.
- Stick inte ner handen! En av dem hugger, varnar Johanna. 

Hon lotsar oss ut i trädgården. Där väntar ytterligare två hundar. De är betydligt större men har inte samma behov av att hävda sig. Den svarta labradoren Julia är äldst med elva år på nacken. Kungspudeln Cocco har just fyllt två. Båda viftar glatt på svansen och vill hälsa.
- Man bor fel, konstaterar Johannas mamma Ingalill. Vi borde ha en större tomt, så att hundarna fick vara lösa och springa omkring i det fria. 

Johanna är en positiv tjej full av charm och humor. Hon är hjärtlig, har härlig utstrålning och skrattar gott mest hela tiden.
- Fröken Sverige-tävlingen är det bästa som hänt mig! Vi som var med fick uppleva så mycket roligt, utbrister hon och sätter sig på gräsmattan. 

Vill gärna ha fler
Mamma Ingalill, som var mannekäng i sin ungdom, har bundit de stora hundarna vid trädgårdsmöblen. Hon kommer ut med de fyra småjyckarna i famnen och vi blir omsorgsfullt presenterade för yorkshireterriern Crazy, 6, och Natalie, 7, samt Selma, 3, och Ofelia, 2, som är av rasen chihuahua. De fyra jyckarna gläfser vilt, klättrar och klänger på Johanna. Hennes svarta kläder blir snabbt ludna av allt hundhår. 
- Jag älskar dem lika mycket allihop, säger hon och kramar alla på en gång.

Det kan ha sina sidor att gå på promenad med så många fyrbenta vänner samtidigt. Johanna knyter ihop småhundarnas koppel i ena handen, håller de storas med den andra och visar hur man gör. Det blir lätt trassel av alltihop.
- När jag var liten, tjatade jag jämt om tt få en hund. Så en morgon, när jag var tio år, sa mamma att det var dags. Det var då jag fick Julia. Vilken drömpresent! Hon gjorde en "hög" i bilen det första hon gjorde. Men det gjorde ingenting. Hon var så himla söt! Jag lekte med henne jämt, jämt.

Några år senare fick familjen ännu en hund. Och så ännu en och ännu en. Till slut var de alltså sex. Och ska sanningen fram, så skulle Ingalill och Johanna inte ha någonting emot en sjunde vovve. Men huset räcker inte till och tomten är som sagt för liten. De har aldrig funderat på att starta kennel. Ingen av dem skulle kunna skiljas från en valp. 

- Mamma är min bästa kompis, säger Johanna. Vi har roligt tillsammans och kan prata om precis allt. Och så delar vi intresset för hundar. Vi tvättar dem en gång i veckan, blåser dem torra och borstar dem. De små klipper vi själva. Men jag avstår från att klippa Cocco. Jag prövade en gång - med mycket tvivelaktigt resultat! 

Småhundarna föredrar att sova i Ingalills säng. Två snusar under täcket, en på sidan av kudden och en ovanför huvudet. De stora hundarna skulle också vilja sova där, om de bara fick plats. Hur Johannas pappa, Roland, upplever situationen förtäljer inte historien. 
Johanna sover i en vattensäng en trappa upp. Där vill hundarna inte vara. Det gungar i sängen så de blir åksjuka!

Redan som barn blev Johanna uppmärksammad för sin skönhet. Hon var skolans Lucia flera gånger om och blev en av tärnorna kring Sveriges Lucia 1989. Hon drömde om att bli veterinär, men ändrade sig när hon insåg att även avlivning ingår i yrket. Då satsade hon på människovård i stället och är numera utbildad hudterapeut. Hon är lika skicklig på att ge kroppsmassage som att behandla fötter och måla naglar. 
- Det var mamma som anmälde mig till Fröken Sverige-tävlingen, säger hon. 

Det ringer på dörren. En liten flicka överräcker en bukett sommarblommor och ber om en autograf. Johanna ger henne en idolbild med namnteckning på och ser precis lika lycklig ut hon. 
- Fröken Sverige-året är så kort, så det gäller att passa på. Det är härligt att vara uppvaktad!
Johanna blev Fröken Sverige i hård konkurrens med sina vackra medkanditater och fick åka till Mexiko för att tävla om titeln Miss Universum. 
Kandidaterna var skönhetsopererade både här och där. Somliga hade opererat sina tänder jämna och vita medan andra hade justerat bröst och lår. Flickan som vann hade till och med löshår. 

"Mexikos brud"
De konstfjorda skönheterna föll inte Johanna i smaken. Som svensk skönhetsmiss behövde hon inte göra sig till, tyckte hon. 
- Vi var i Mexiko en hel månad och fick bara träffa juryn i fyra minuter. Politik och pengar betydde nog mycket i sammanhanget. Pressen och publiken hade sina egna favoriter. Det blev nästan lynchstämning när ingen av dem vann. Folk buade och många reste sig och gick mitt under tävlingen, berättar Johanna som själv var pressens favorit och utnämndes till "Mexicos brud". 

Livet som Fröken Sverige är vitt skilt från det liv hon levde förut. Hon har gratis bil under året och ägnar det mesta av sin tid åt fotografering och välbetald representation. 
- Det passar mig bra. Jag var ändå arbetslös när jag blev Fröken Sverige. 

I slutet av sommaren far Johanna till Chicago för att representera ett svenskt storföretag. Strax därpå ska hon tävla om titeln Miss Skandinavien. Sedan är det dags för nästa Fröken Sverige-turné, då nya flickor ska tas ut. Först någon gång nästa vår är det dags att abdikera.
- Då flyttar jag kanske hemifrån. Nu känns det bra att få bo hemma hos Pappa, mamma och hundarna. Jag brukar längta så mycket efter dem. När jag var utomlands förra året, köpte jag till och med en låtsashund!

Johanna håller sig inte med pojkvän. I stället åker hon motorcykel med storebror Daniel när tillfälle ges. Han har just flyttat hemifrån, gift sig och köpt en bondgård. 
Johanna löptränar en mil i terrängen flera gånger i veckan för att hålla sig i form. Däremot bantar hon inte. 
Kroppen håller formen av sig själv än så länge och det är lätt att gå ner några hekto, om det till äventyrs skulle bli för mycket rulltårta. Hon röker inte, dricker sparsamt och går sällan ut och roar sig. 

- Det är mycket nu, konstaterar hon och berättar om friarbreven som med viss regelbundenhet dimper ner i brevlådan. En del är märkliga men många är generösa och lockande. Hon har ännu inte svarat på något. 
- Jag är lite gammeldags, erkänner hon. Jag vill lära känna en pojkvän ordentligt innan det blir tal om giftermål
Monica Antonsson

Foto: Kurt Pettersson

Artikeln var publicerad i Hemmets Journal nr 41, 1993

Av mötet minns jag mest:
Den sköna sommardagen, de hysteriskt skällande hundarna och att både Johanna och hennes mamma var supertrevliga människor. Ett magiskt möte i Åtvidaberg alltså.  
Texten finns 2018 inte kvar i någon av mina datorer. Jag har därför skrivit in texten manuellt. 

Aktuell 2018:
I tv-programmet Cirkus Bagge i 7:an om torsdagskvällarna


Johanna Lind 2016.jpgWikipedia
Johanna Karin Lind Clausén, född Lind 13 oktober 1971, valdes till Fröken Sverige år 1993. Lind representerade senare samma år Sverige i den internationella skönhetstävlingen Miss Universum, där hon kom på 16:e plats. Lind kommer ursprungligen från Åtvidaberg i Östergötland.
Tillsammans med Saga Sjöberg var Johanna Lind 1993 även med i bland annat TV4 Stockholm i samband med deras deltagande i ett hundraårsfirande till minne av Mae West.
Efter mandatåret som representant för Sverige flyttade Lind till New York, men återvände besviken. I Sverige har hon länge utsatts för förföljelse av så kallade stalkers.
Johanna Lind har läst ekonomisk linje i Linköping, och är senare även utbildad till massös och är numera själv utbildare i hud- och skönhetsvård[6] och har varit en känd aktivist mot rökning.
2011 medverkade hon som permanent jurymedlem i musikprogrammet Copycat Singers.
Hon är nu 2018 gift med musikproducenten Anders Bagge, även han omåttligt förtjust i hundar.
Johanna Lind Bagge
Johanna Lind 2016.
FödelsenamnJohanna Karin Lind
Pseudonym(er)Fröken Sverige, Miss Sweden
Född13 oktober 1971 (47 år)
BakgrundSverige Sverige
MakeAnders Bagge 2018–[1]
GenreScenshow

Se också:
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/wEjqjA/nu-har-anders-bagge-och-johanna-lind-gift-sig
https://web.archive.org/web/20121226045943/http://olay.se/total-effects/interview.php

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar