torsdag 25 oktober 2018

Monica Svensson

allas 2006



Rubrik:
Monica Svensson – Lillbabs dotter

Byline:
Av Monica Antonsson

Foto: Kurt Pettersson

Brödtext:
På Barbro "Lill-Babs" Svenssons tomt i Järvsö står en friggebod i brunt och blått. I den sitter dottern Monica Svensson och sköter såväl mammas som systern Malin Berghagens affärer. Hon svarar i telefonen, sköter bokningar och skriver fakturor på halvtid eller mer varje dag sedan snart ett år beroende på vilket tryck som för tillfället råder från arrangörerna.
– Mamma har inte längre något kontor med sekreterare i Stockholm, säger Monica. Hon har trappat ner på takten, sedan hon drabbades av hjärtflimmer. Jag har tagit över de dagliga bestyren under en övergångsperiod för att hjälpa henne komma in i jobbet. Tanken är att hon ska kunna sköta det själv så småningom.
Med Monica har Barbro fått en kraft som verkligen kan branschen efter alla år på första parkett. När Monica kom till världen 1955 hade Barbro just blivit vokalist i Simon Brehms orkester. Bara 16 år gammal sjöng till dans på ärevördiga Bal Palais i Stockholm och turnerade landet runt i folkparkerna. 
– Jag bodde hos mormor och morfar de första åren, säger Monica. Det var helt fantastiskt. Mina morbröder och jag var nästan jämnåriga. De blev mer som mina bröder. Ibland åkte mamma iväg för att jobba. Ändå fanns hon alltid till hands på något vis.
När Barbro slog igenom med "Är du kär i mig ännu Klas-Göran" var Monica tre år. Två år senare hade den svartvita filmen Svenske Floyd premiär. Monica var fem år gammal och Barbro sjöng "En tuff brud i lyxförpackning". Då hade Brita hamnat på sanatorium, varför Monica tillfälligt bodde hos hennes syster.  
– Jag hade det hur bra som helst där också, säger Monica. Mamma var dessutom aldrig långt borta.
Det tyckte nog Barbro som en dag råkade höra Monica kalla mostern för mamma. Hon insåg att hon ville samla sin familj och fick hjälp av Simon Brehm att skaffa en lägenhet på Tomtebogatan i Stockholm. Dit flyttade såväl Monica som mamma Brita och bröderna Hasse, Lasse och Ulf. Ett år senare gick flyttlasset till en villa i Sollentuna, där Monica kom att växa upp.
– Jag hade hela tiden kontakt med min pappa Börje Landar i Järvsö. Det var bara skvallerpressen som ingenting visste. Han bildade familj och fick bröderna Hans och Petter. Några halvsyskon har jag aldrig haft. Det låter så illa, tycker jag.
Barbro förekom flitigt på grammofon, i radio och på TV under hela Monicas tonårstid. Visst lyssnade hon på Barbros skivor men föredrog Supremes och Beatles. Själv sjöng hon i kör men kände aldrig någon passion för sången.
– Det var alltid fest, när mamma kom hem. Så är det nog i de flesta familjer, där en förälder periodvis jobbar borta. På den tiden turnerade hon större delen av somrarna och vara borta rätt långa perioder. Det fanns betydligt fler folkparker då än det gör i dag. Vi fick alltid åka med en bit på turnén varje sommar. Det har vi gjort alla tre. Vi såg verkligen fram mot det. Man njöt av att få vara med mamma och av att bo på hotell. Det bästa med det var frukosten. På hotell finns alltid så mycket att välja på. Vi fick se väldigt mycket av Sverige och så hände det alltid något spännande. Vi satt inte bara stilla i bussen hela dagarna, som man skulle kunna tro. Ibland klev vi ur och hälsade på hos någon längs vägen.
Alla flickorna hade sin uppgift. Det kunde vara att hämta kaffe eller springa ärenden hit och dit.
– Uppgifterna blev mer avancerade ju äldre man blev. Till sist fick man hjälpa till och plocka ihop allting. Det var verkligen viktigt att inget blev kvarglömt.
Monica berättar hur hon sju år gammal fick flyga till Tyskland på egen hand.
– Mamma gjorde ju mycket TV i Tyskland då. Hon stod utanför planet, när vi landade. Sedan bodde vi på ett jättestort hotell i Baden-Baden med en jättestor trappa, minns jag.
Några år senare, vid ett tillfälle när Monica skulle möta sin mamma i Örebro, fick hon skjuts dit av pianisten i bandet.
- När vi kom fram till hotellet, gick jag gick upp på vårt rum och han till sitt. Sedan åkte han till folkparken, där mamma skulle uppträda – och glömde bort mig. Som tur var hann jag aldrig bli rädd. Mamma skickade en väninna att hämta mig. Efteråt har vi skrattat många gånger åt det.
Barbro gifte sig med Lasse Berghagen, varpå lillasyster Malin kom till världen. Några år senare gifte hon sig på nytt, den gången med Kjell Kaspersen som är far till systern Kristin.
- Då flyttade vi till Oslo, säger Monica som emellertid valde att gå färdigt skolan i Sverige. Femton år gammal flyttade därför hem till mormor Brita som hade återvänt till Järvsö.
- Järvsö var lika mycket hemma för mig som Sollentuna. Vi hade ju varit där varje sommar, på helgerna och på loven.
Barbro lämnade Norge för Stockholm efter några år. Dit men till ett eget boende flyttade även Monica efter skolan 1973. Hon arbetade som vårdbiträde på Allmänna BB, gifte sig och fick dottern Jennifer som nu studerar sociologi på högskolan i Gävle och själv är mamma till tioåriga dottern Elina.
- Vi bodde i Sollentuna, när Jennifer var liten, säger Monica. Jag jobbade i en tygaffär i Kista och umgicks med gamla kompisar från uppväxtåren. Det var mysigt. Plötsligt var vi småbarnsmammor allihop.
I mitten av 80-talet gick flyttlasset tillbaka till Järvsö. Monica gifte om sig och fick sonen Stefan som numera är rörmokare i Oslo och dottern Sara som just nu arbetar som servitris på Gran Canaria.
- Hon gick ut naturbruksgymnasiet med inriktning på hästhållning i våras. Nu vill hon göra något annat, innan hon går vidare i livet. 
Inget av Monicas barn går i Barbros fotspår. Det finns artister så det räcker ändå i familjen, säger Monica som heller aldrig har haft några artistdrömmar för egen del. Snarare tvärtom. Hon drogs till såväl turistnäringen som restaurangbranschen och har jobbat med bådadera. Dels drev hon och var delägare i Lill-Babs krog på toppen av Öjeberget flera år och dels arbetade hon med Kramsta värdshus som Barbro drev med sin syster Birgitta. Hon har dessutom i flera år varit verksam på turistbyrån i Järvsö. För att inte tala om att hon varit reseledare och guide på buss. 
– Det är väldigt roligt! Det gör jag gärna fler gånger. Att driva restaurang är däremot ett väldigt slitgöra.
Men just nu är det alltså mamma Barbros och syster Malins karriärer som gäller i den lilla friggeboden. Hjärtflimmer eller ej, Barbro reser hon fortfarande land och rike runt med sina shower.
- Hon delar fortfarande sin tid mellan Stockholms och Järvsö, säger Monica. Hur mycket hon är här varierar från vecka till vecka. Malin och hennes man, sångaren Tommy Nilsson, bor i Färila. Hon föreläser och håller yogakurser. Jag bokar in henne och ser till att hon får med sig det hon ska ha.
Monica paketerar och bär iväg affischer, pressbilder, skivor, kokboken "Leva livet" och memoarboken "Hon är jag" till posten. Efter arbetsdagens slut njuter hon fritiden i lugn och ro med sambon Lasse i hemmets lugna vrå. 
– Mamma, Malin, Kristin och jag brukar åka iväg någonstans varje år och att bara umgås. Ibland åker vi till ett spa någonstans och ibland åker vi längre bort. I maj förra året var vi i Cannes för att fira Malins 40-årsdag. Sånt tror jag att flera skulle må bra av att göra.
När Monica får välja bland Barbros alla inspelningar, väljer hon sången "Mitt liv" med svensk text av Lars Nordlander. Bästa showen är musikalen "Annie get your gun". 
– Den gjorde mamma på Skandinavium 1974. Hon hade hela arenan för sig själv. Det var väldigt pirrigt för oss alla. När mamma fyllde 60 hade Tommy skrivit "Om inte du fanns". Den sjöng vi tillsammans för henne. Och då sjöng faktiskt även jag.
Monica Antonsson


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar