Uppdraget!
Sofia Rudling i "Otroligt antikt" tipsar om bästa samlarkonsten
Låt ditt hjärta bestämma
Allas Veckotidning nr 24, 2006
Otroligt antikt är tillbaka med tio nya program.
Det betyder att en trogen miljonpublik från och med nu kommer att bänka sig framför TV:n om torsdagskvällarna. Nytt för året är att Sofia Rudling Silfverstolpe från Bukowskis som har tagit plats i expertpanelen vid sidan av Knut Knutson och programledaren Peder Lamm. Programmets samlade kompetens har därmed fått en extra spets. Att Sofia dessutom är ung och vacker gör inte saken sämre. Ett antal kändisar som Peter Harryson, Anders Berglund, Allan Svensson, David Batra, Lotta Bromé, Martina Haag och Tomas Ravelli står dessutom i kö för att få gissa vad som är rätt och fel. Årets upplaga av Otroligt antikt ser med andra ord ut att bli en succé.
Det betyder att en trogen miljonpublik från och med nu kommer att bänka sig framför TV:n om torsdagskvällarna. Nytt för året är att Sofia Rudling Silfverstolpe från Bukowskis som har tagit plats i expertpanelen vid sidan av Knut Knutson och programledaren Peder Lamm. Programmets samlade kompetens har därmed fått en extra spets. Att Sofia dessutom är ung och vacker gör inte saken sämre. Ett antal kändisar som Peter Harryson, Anders Berglund, Allan Svensson, David Batra, Lotta Bromé, Martina Haag och Tomas Ravelli står dessutom i kö för att få gissa vad som är rätt och fel. Årets upplaga av Otroligt antikt ser med andra ord ut att bli en succé.
– Jag
befinner mig i en liten lägenhet i Kortedala i Göteborg, säger Sofia. Den är
egentligen ett litet museum möblerat som på 50-talet. Min uppgift är att slå
ett slag för den ovanligt kreativa epoken i vår designhistoria.
Knut Knutson
befinner sig samtidigt på Ulriksdals slott, där han bjuder på både sanningar
och lögner om såväl rum som inredning och antikviteter.
Lärde sig mycket
Lärde sig mycket
– Det var
Peder Lamm som frågade, om jag ville vara med i programmet, säger Sofia. Jag
blev väldigt glad. Samtidigt kändes det både pirrigt och spännande. Men det
gick bra, trots att jag är ny i sammanhanget. Inspelningen tog bara en vecka.
Peder och Knut är väldigt kunniga och roliga att jobba med. Jag har lärt mig
mycket och ställer gärna upp igen, om det blir en fortsättning.
Sofia är
specialiserad på 1900-talsföremål, moderna antikviteter som företrädesvis köps
och säljs av yngre personer. Hon värderar såväl bruks- och prydnadsföremål av
silver likaväl som modernt konsthantverk, möbler, glas, porslin och keramik
från jugend och framåt. Under våren som gått, har hon varit fullt sysselsatt
med att katalogisera silverföremål från 1600-1800-talen för den internationella
vårauktionen på Bukowskis som bestod av omkring 1600 objekt till ett beräknat
värde av 80 miljoner kronor. Det är alltid stora belopp i rullning på
Bukowskis.
– Jag har
värderat föremålen och arbetat med katalogproduktionen. När fotografen har
gjort sitt, är det min tur att skriva texter och läsa korrektur. Medan
auktionerna pågår, är jag fullt sysselsatt med telefonbuden. Vi ringer upp de
kunder som har anmält sig i förväg, när deras objektnummer närmar sig, så att
de kan delta i budgivningen per telefon. Det är en väldig administration.
Ibland har vi upp till 30 linjer uppkopplade samtidigt.
Sofia har
alltid varit intresserad av konst och humaniora, kultur och antikviteter. Redan
under studieåren arbetade hon extra på Bukowskis. Sedan studierna väl var
överstökade, är hon här på heltid.
– Det
fascinerande med antikviteter är att de är vackra och av god kvalitet samtidigt
som de berättar en historia, dels om sig själva och dels om den epok då de
tillverkades samt om människorna som en gång levde med dem. Man lär sig hela
tiden något nytt. Antikviteter har så många olika schatteringar, att de
faktiskt kan tala.
Sofia är
uppväxt i Täby några mil norr om Stockholm. Från samma kommun, närmare bestämt
från Näsby slott, kommer Peder Lamms släkt. Som kuriosa kan nämnas, att Sofia
och Peder faktiskt är bryllingar eller fyrmänningar som det också heter.
– Våra
familjer knöts samman just på Näsby slott genom min farmor, säger Sofia. Men
jag minns inte riktigt hur. Peder och jag ses följaktligen på släktkalas någon
gång då och då.
Sofia tog en
fil kand i konstvetenskap vid Stockholms universitet. Därefter vidtog studier i
Italien. Hon bodde två år i Milano och ett år i Sierra, Toscana, innan hon var
färdigutbildad. Väl hemma igen mötte hon kärleken i Pontus Silfverstolpe. Han
är chef för Lilla Bukowskis och för den breda allmänheten känd från Antikdeckarna
i TV4. Gemensamt har de sin lilla dotter på två år och ett stort intresse för
konst och antikviteter.
Varför samlar
man då på gamla föremål? Hur börjar den samla som är novis och okunnig i
ämnet?
– Folk samlar
antikviteter av olika skäl, säger Sofia. Somliga köper föremål för att de
tycker om dem. De vill inreda sitt hem och göra det vackert omkring sig. Andra
köper konst och antikviteter som en investering för framtiden. De gör affärer
för sitt levebröd. För mig är det mitt arbete. Samtidigt tycker jag om, att
omge mig med saker som är fina. Den som vill lära sig mer kan helt enkelt bara
börja titta.
Sofia
rekommenderar var och en att specialisera sig på det som känns rätt.
– Gå efter
ditt hjärta! Det man tycker om, är också mest lättillgängligt. Den som gillar
keramik, kan intressera sig för det. Och den som gillar textilier, kan man
intressera sig för det.
Det finns
dessutom kurser att gå och rikligt med litteratur att ta till för alla
smakriktningar.
– Man kan
börja med att gå på våra visningar. Man köper en katalog och ser med egna ögon
vad som säljer. Det är som att gå på museum. Man behöver inte äga föremålen för
att tycka, att det är underbart att få ta del av dem. Hos oss behöver man inte
heller fundera på, vad som är bra och dåligt. Föremålen här har trots allt
redan passerat en viss kvalitetskontroll.
Sofia
berättar att intresset för auktionerna är hur stort som helst numera. Detsamma
gäller lantauktioner och loppmarknader på landsbygden. Kanhända är det den
spännande jakten på fynd som överallt lockar en rekordpublik.
– Myrorna har
väl aldrig gått så bra som nu, säger Sofia och syftar på Frälsningsarméns
välbekanta second-hand-försäljning. Det är väldigt populärt. Och visst
förekommer det då och då att folk gör fynd. Sedan är frågan, hur väl bevarade
föremålen är.
– Jag tycker
inte, att man ska måla om en gammal möbel utan att först kontakta en sakkunnig,
säger Sofia. Möbeln är kanske inte så värdefull i dag, men rätt som det är
betingar den högre priser. Det går mode i allt. Därför ska man alltid vara
varsam med det som är gammalt.
Monica
Antonsson
Fotograf: Kurt Pettersson
Artikeln var publicerad i Allas Veckotidning nr 24, 2006
Sofia Rudling har valt
fem favoritföremål ur katalogen till Bukowskis vårauktion "Contemporary
& Design". Auktionen omfattade totalt 1337 föremål till ett beräknat
utropspris på 60 miljoner kronor. Bukowskis ska ha skickat bilder.
1. Målningen "Concetto Spaziale,
Attese" från
1964 av den argentinskitalienske konstnären Lucio Fontana. Utropspris: 8 000
000 – 10 000 000 kronor.
– Jag tycker
att målningen är underbar. Och då tänker jag bara på det estetiska. Lucio
Fontana har inte gjort så många målningar i den speciella färgen. Den här har
dessutom ovanligt många snitt och är ovanligt stor. Han hade en väl utarbetad
tanke det. Genom snitten ville han nå det infinita, rymden. Det berodde kanske
på, att han var väldigt intresserad av den första människan på månen.
2. Två monogrambroscher av silversmeden Wiwen Nilsson som
visar AJ och NR.
Utropspris
2000 – 3000 kronor vardera.
– Wiwen
Nilsson var en av Sveriges största moderna silversmeder med sitt väldigt
personliga och högst modernistiska formspråk. Han ställde redan 1930 ut sitt
silver på Stockholmsutställningen. Om jag hette Anna Johansson, skulle jag inte
tveka en sekund.
3. Rölakansmattan "Salerno
blå" komponerad
1948 och signerad Barbro Nilsson hos AB Märta Måås-Fjetterström. Utropspris: 30
000 – 40 000 kronor trots att den är något sliten och har fläckar.
– De är så bildsköna de här
mattorna, konstaterar Sofia. Märta Måås-Fjetterströms fabrik finns kvar i
Bålsta och produktionen är fort fortfarande igång, säger Sofia. Barbro Nilsson,
som har ritat den "Salerno blå" tog över verksamheten efter Märta
Måås-Fjetterströms död. Mattan har komponerats till kapellet i Salerno, en
liten stad i södra Italien. Den tilltalar mig rent estetiskt men även för att
jag tycker så mycket om Italien.
4. Vasen Äpplet designad i klarglas 1957 av Ingeborg
Lundin vid Orrefors. Utropspris12 000 – 15 000 kronor.
– Jag tycker att hennes äpplen
är fantastiska och skulle gärna vilja ha ett själv. De har närmast blivit en
slags ikoner för svensk formgivning. Den här står sig bra i tiden samtidigt som
den är typiskt 1950-tal med den rundade formen. Det är väldigt roligt att en
kvinna på ett så relativt tidigt stadium fick stort utrymme på Orrefors. Hon
var en bland de första som fick det.
5. Ett par svartmålade bänkar i gjutjärn benämnda "Taburett
N:1" från Näfveqvarns bruk designade av Folke Bensow. Modellen visades på världsutställningen i
Paris 1925. Utropspris trots fotskador: 60 000 – 80 000 kronor.
– Jag tycker
att de är otroligt vackra, trots att de ser lite rostade ut, säger Sofia. Men
det kan man ju åtgärda. De är ett jättefint exempel på svenskt konsthantverk.
Bilden av Sofia bland en massa
föremål:
Den stora
målningen bakom Sofia är gjort av italienaren Sandro Chia 1983.
Ovanför henne hänger en enormt stor takarmatur eller
ljuskrona i senjugendstil. Den är gjort i Köpenhamn 1909 av Thorvald Bindesböll
(ska vara danskt ö) och Ulrik Plesner.
Matbordet och
stolarna har designats av Poul Kjaerholm 1963 respektive 1960.
Skulpturen
som står på bordet består av fem plexiglaslådor med objekt i som står staplade
på varandra. Konstnären Per Olof Ultvedt kallar den ett rörligt collage.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar