torsdag 25 oktober 2018

Magnus Carlsson om hotelserna...

Magnus Carlssons giftermål föll inte alla i smaken

Polisen håller koll på dödshoten mot mig









Magnus Carlsson hade svurit på att inte ha ögonkontakt med någon på gymmet. Men när Mats Pelli stod framför honom gick det inte att hålla det löftet. i dag är de gifta, men tyvärr finns det personer som vill förstöra deras lycka. 

Allas Veckotidning nr 8, 2006


Det är sjunde gången gillt för Magnus Carlsson, 32, i Melodifestivalen i år. Det är emellertid inget rekord. Nanne Grönvall tävlar för elfte gången och Ann-Louise Hansson har hela 13 gånger försökt vinna tävlingen. Nu återstår att se om Magnus redan nu kan ta revansch. 
– Det vore så roligt! Min låt är en typisk 80-talsdisko kryddad med en del Alcazar och en del Barbados-Magnus. Alla mina musikaliska rötter finns med, så den bör ha en god chans.
Magnus backas upp av maken Mats och deras fyra dansksvenska gårdshundar. Selma är äldst och Pipen är hennes unge ur första kullen. Barbro och Doris ur andra kullen har fått sina namn efter sångerskorna Svensson och Day. Barbro Lill-Babs Svensson är en av de flitigaste gästartisterna i Magnus show just nu. En annan är 14-åriga Molly Sandén som kom trea i Lilla Melodifestivalen.
– Hon är helt fantastisk, säger Magnus. Och Barbro kan jag inte se mig mätt på. När man ser henne på scenen, förstår man, varför hon är så stor.

Ville inte slåss
Magnus växte upp i Fristad, ett litet samhälle med bondgårdar, hyreshus och villor 17 kilometer norr om Borås. Föräldrarna, Rose-Marie och Sture Carlsson, driver ett bud- och transportföretag och han är äldst av tre bröder. På toppen av en tämligen strålande karriär är Magnus förmodligen bygdens stolthet? 
– Nja, det vet jag inte, säger han. De har ju Fristads Arbetskläder också. Det är ett företag som tillverkar blåkläder. Och så bor ju Jill Johnsson i grannbyn Vänga. 
Det är med värme som Magnus berättar om sin barndomsidyll. Där finns skolan han gick i och sjöarna han cyklade runt. Han blev visserligen aldrig en i gänget, men han blev heller aldrig mobbad eller på annat sätt illa behandlad.
– Det var inte min grej att slåss, spela fotboll och dra flickorna i flätorna. Jag var den där udda killen som var sopran och sjöng vackert på avslutningarna. Sport var jag aldrig intresserad av. Jag kunde möjligen sträcka mig till att stå målvakt. Tjejerna kom jag emellertid alltid bra överens med.

Magnus berättar hur han redan som sjuåring tog pianolektioner för fröken Margaretha Skoglund som även ledde barnkören.
– Även om jag slarvade med senaste pianoläxan, så såg hon alltid till, att jag aldrig tröttnade. Det ska hon ha en eloge för. Det var mycket tack vare henne jag fortsatte att sjunga.
På den tiden fanns varken Idol eller Fame Factory. Magnus prövade sina vingar i talangjakter varhelst de arrangerades längs Västkusten.
– Jag kom alltid tvåa! Det var alltid Shirley Clamp, Niklas Andersson och andra som vann. Visst blev jag ledsen i början, men man vänjer sig. Sedan kom målbrottet. Rösten sjönk från sopran till baryton och lät sig inte tyglas. Då lade jag sjungandet på hyllan en tid och riktade in mig på pianot.

Magnus kom in på musikgymnasiet i Göteborg och flyttade han hemifrån. Han hyrde en bostad i andra hand och levde på smörgåsar. I kristider fick han nöja sig med kokta makaroner, svartpeppar och ketchup.
Barbados såg dagens ljus och på repertoaren fanns allt från jazz till 60-talsmusik, Elvis-låtar och hårdrocksballader på repertoaren.
– Vi repeterade i ett hönshus i Partille, där en av killarna bodde. Som tur var hade familjen inte längre några höns. Huset var litet, så gitarrförstärkaren fick stå utanför på gårdsbacken. Gitarristens solon ekade över hela Partille, när vi drog på. Det är kul att tänka tillbaka på nu.

Bert var snäll
Första spelningen var en bröllopsfest. Barbados packade upp sina instrument i vardagsrummet och gav allt.
– Vi fick verkligen börja från noll, säger Magnus. Men det var uppskattat och för oss en väldigt bra skola.
Magnus gick småningom även musikhögskolan, vilket innebar studier i veckorna och spelningar med Barbados om helgerna. Så småningom fick Bert Karlsson upp ögonen för bandet. Därmed var det bäddat för skivsuccéer. 
– Jag var oerhört nervös första gången vi skulle åka upp till Mariann Grammofon i Skara. Bert Karlsson var ju Bert Karlsson redan då och på den tiden trodde man, att artister som Carola och Herreys mer eller mindre bodde i Skara. Det visade sig, att jag inte hade behövt vara så nervös. Bert var snäll och det har han fortsatt att vara. 

Magnus och Barbados jobbade ihop i elva år, innan han slutligen tackade för sig. Då hade livet med bandet gått i stå, tyckte han. De packade upp och packade ner och han sjöng samma låtar överallt. Runt hörnet väntade en kärleksrelation med Andreas Lundstedt i showgruppen Alcazar. Tjejerna i gruppen, Tess Merkel och Annikafiore, värvade Magnus som följaktligen plötsligt också skulle kunna dansa. 
– Då hade man kniven på strupen, säger Magnus. Alcazar hade trots allt redan en internationell karriär på gång. Jag lärde mig ta koreografi, övade och övade, tills allt satt som det skulle.

Alcazar skrev nöjeshistoria på rekordtid. Förhållandet med Andreas Lundstedt tog emellertid slut och efter några år splittrades gruppen. Sedan dess har Magnus jobbat framgångsrikt på sin solokarriär. I dag har han därför svårt att tro på en återförening.
– Ju längre tiden går, desto längre bort känns Alcazar. Vi har utvecklats åt olika håll. Tessan väntar sitt andra barn och Annica sjunger någonstans nere i Skåne. Andreas gör musikal och jag är uppbokad till 2008.
Det var på ett gym i Stockholm som Magnus för drygt två år sedan mötte kärleken på nytt i stilisten och inredaren Mats Pelli. Det var som en ödets nyck. Speciellt som Magnus redan från början hade bestämt sig för att aldrig ha ögonkontakt med någon på ett gym.
– Man vet ju hur snacket går, säger han. Jaha, nu står han där i duschen och glor. Det vill jag inte bjuda folk på. Därför duschar jag överhuvudtaget aldrig på ett gym. Det gör jag hemma. Lik förbannat så träffade jag Mats där. Visst är det typiskt! Mitt under ett träningspass. Vi började prata och på den vägen är det.

De gifte sig på Hasseluddens spa i januari 2005. Vigselförrättare var Mona Sahlin och ringarna hade designats av Efva Attling.
– Mona är väldigt gullig och rar. Hon har ett tilltalande sätt och är en av få politiker som man både lyssnar på och förstår. Vi tog kontakt och frågade om hon ville viga oss. Hon ställde upp. Det kostade inget. Det ingick i hennes åtagande, sa hon.
Magnus, Mats var ensamma med sina bröllopsvittnen under vigseln. De ville helt enkelt ha den för sig själva. Utanför satt några paparazzifotografer och väntade på tur. 
– Vi släpptes ut bakvägen, när vi skulle åka därifrån. Då spärrade de vår flyktväg. Sedan blev det biljakt in till stan. Det var jätteroligt! Men de fick bara en enda bild, en sån där med en massa avvärjande händer på.

Magnus och Mats hade inför bröllopet skärskådat sina respektive släkter i jakten på ett nytt släktnamn. Magnus tillhör den så kallade Långarydssläkten som med sina 149 000 kända medlemmar är världens största, kartlagda släkt. Han är i gott sällskap med grevar och baroner, ministrar och landshövdingar men även kändisar som Nils Poppe, Titiyo Jah och Sivert Öholm.
– Man har rätt att ta ett utdött släktnamn, så vi letade och fann alla möjliga namn. Ändå blev det Carlsson till sist. Men det var spännande att se, vad folk har jobbat med. Det var allt från kallskänkor till hovmarskalkar. När jag blir äldre, ska jag ta tag i det där.
Magnus och Mats fick tämligen snabbt rubriker om att de var utsatta för dödshot från religiösa extremister. Därför har de numera skyddad adress. 

– Hotelserna framförs på vissa hemsidor på internet. Polisen har koll på det. Det utgår jag från. Sämst är att de rättfärdigar sina åsikter med bibelcitat.
Kärleken har emellertid inte låtit sig grumlas. Makarna Carlsson njuter av sitt nya liv tillsammans i centrala Stockholm. 
– Mats och hundarna följer nästan alltid med på mina resor. Vi är som ett stort cirkussällskap, när vi kommer. Och det är med hundar som med barn. Man måste ta med sig filtar, leksaker, mat, påsar och allt möjligt. Just nu känner ingen av oss något behov av att skaffa barn. 
Efter Melodifestivalen väntar, om allt går i lås, en gigantisk Abba-turné med Magnus, en rad andra artister, Abbas band från Australienturnén, symfoniorkester och dansare.  
– Jag hoppas verkligen att det går i lås, säger Magnus. Jag sjöng ABBA-låtar till bandspelaren redan som tvååring. De har alltid varit mina idoler.
Monica Antonsson

Fotograf: Kurt Pettersson

Artikeln publicerades i Allas Veckotidning nr 8, 2006

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar