onsdag 24 oktober 2018

Yvonne Ryding i Let´s dance...

Yvonne Ryding driver Karmansbo herrgård i Bergslagen

Jag måste säga till våra spöken på skarpen ibland














Året Runt nr 3, 2007

Yvonne Ryding hade egentligen inte tid. Hon kunde bara inte tacka nej när hon fick frågan om att vara med i Lets dance i TV4. Mellan danserna driver hon en konferensanläggning, där det spökar, tillsammans med sin sambo Mats.

Yvonne Ryding, 44, var i Australien för att introducera sin hudvårdsserie Y, när redaktionen för Let´s Dance plötsligt hörde av sig med ett mail. Kunde hon möjligen tänka sig att vara med i Let´s Dance? Yvonne hade ett strängt schema just då med möte efter möte i såväl Melburn som Sidney. Ändå kunde hon inte släppa tankarna på det exklusiva erbjudandet. Ville hon ställa upp? Kunde hon? Speciellt som hon inom kort ska introducera sin hudvårdsserie i såväl Japan och Kina.
– Svenska produkter har ett väldigt gott anseende internationellt, säger Yvonne vars eget varumärke utomlands inte gör saken sämre, trots att det gått 22 år sedan hon erövrade titeln Miss Universum. Det gäller med andra ord att passa på.
– När jag kom hem och fick mer information, insåg jag att Let´s Dance kommer att ta väldigt mycket tid. Särskilt i början när vi, vid sidan av all träning, gör vinjetter och trailers för TV4. Hur i all världen ska jag få till det här, tänkte jag. Samtidigt förstod jag ju, att jag skulle ångra mig efteråt, om jag tackade nej. Jag såg programmet förra året och tyckte det var jättetrevligt.
Det är med andra ord mest vals och rumba i Yvonnes tankar, när vi träffas på Karmansbo herrgård i Bergslagen som hon sedan några år driver tillsammans med sambon Mats Östling, 53. Hit kommer folk i stora skaror för att anordna konferenser, fira bröllop och hålla födelsedagskalas. Andra kommer för att koppla av och få en tid för återhämtning i den vackra omgivningen. Karmansbo är omtalat för sitt utsökta kök. Boendet bjuder dessutom en komfort värdig en herrgård. I huvudbyggnaden och de två flyglarna står totalt 50 rum med 70 bäddar till förfogande. Somliga sängar har blåvita rutor, några kan höjas och sänkas och somliga har vågor eller inbyggd vibrator för massage medan man sover.
– Jag är här en dag i veckan, säger Yvonne. Då försöker jag fixa sånt som de andra inte hinner. Mats är här på heltid och mina föräldrar arbetar efter ett visst schema. Mamma står i receptionen och pappa är vaktmästare. Om kvällarna har vi arbetsmöten hemma, Mats och jag. Vi diskuterar jobbet före middagen och medan vi lagar maten. Sedan försöker vi ägna oss åt varandra. Kärleken måste trots allt få sitt av tid och omvårdnad. Men det är inte alltid det går. Ibland pratar vi jobb hela kvällen. 

Vi jobbade nästan ihjäl oss
Första sommaren på Karmansbo fick kockarna ledigt, när semestermånaderna närmade sig. Av tradition var det nämligen inte så många gäster som anlände då. Yvonne och Mats gick samtidigt på försök ut på internet med ett fördelaktigt erbjudande om "bed & breakfast". Till deras förvåning strömmade gästerna till i stora skaror. Nästan jämt var det fullsatt vid borden under stora eken på gårdsplanen.
– Det var bara det att maten tog slut, säger Yvonne. Vi hade 700 oväntade gäster under fyra intensiva veckor. All mat som kockarna hade förberett tog slut i ett nafs. Sedan stod vi ensamma här, Mats och jag. Vi höll på att jobba ihjäl oss. Det var bara att dra på sig förklädet och börja laga mat. Jag rörde i grytorna, medan Mats höll reda på alla beställningar, serverade och tog betalt.
Det hände att Yvonne hjälpte till att bära ut maten. Då var det många som spärrade upp ögonen och undrade vad hon gjorde där. Andra sommaren hade de lärt av sina misstag. En sommarkock anställdes, när de andra fick ledigt och Yvonnes föräldrar fanns på plats.
– Vi hade även hjälp av barnen, säger Yvonne. Det var trevligt. Dessutom är det nyttigt för dem att hjälpa till lite. Men det var skönt att vi hade en kock. Jag lagar gärna mat och drar mig inte för att hoppa in i köket, om det kniper. Jag är inte född i farstun på det sättet. Men vi vill helst ha en riktig kock. För gästernas skull. Vi är trots alla kända för att ha väldigt bra mat.
Yvonne har sina rötter i Hällbybrun utanför Eskilstuna. Hon var mittfältare i fotbollslaget som barn, utbildade sig till undersköterska och tog småningom körkort - för bilskolläraren Mats Östling! Någon magi uppstod emellertid inte då. Han var gift och hade familj och hon skulle strax bli skönhetsdrottning. Fast det visste hon inte då. De skildes åt, när hon hade fått sitt körkort. Det var aldrig tal om annat.
– På den tiden ville jag bli barnmorska eller narkossköterska, säger Yvonne som 1983 valdes till Sveriges Lucia. Därmed tog hennes liv en helt ny riktning. Hon blev flitigt anlitad som fotomodell och året därpå blev hon först Fröken Sverige och sedan Miss Universum. Världen låg för hennes fötter.
– Under mitt år som Miss Universum reste jag jorden runt som fotomodell och representant för tävlingens sponsorer. Vi gjorde alla möjliga evenemang och välgörenhetsgalor. Allt vi gjorde fick enorm uppmärksamhet i media. 
Efteråt stannade hon i New York och etablerade sig som modell. Några år senare kom hon hem för att förverkliga drömmen om en egen, svensktillverkad hudvårdsserie. Hon gifte sig med skådespelaren Kjell Bergqvist och fick döttrarna Sandra, 17, och Natalie, 12. När Kjell och hon så småningom gick skilda vägar, flyttade hon tillbaka till Torshälla. Han, som vägrade acceptera en förminskad papparoll, flyttade efter.

Kjell och jag har haft delad vårdnad
– Vi har haft delad vårdnad i alla år, säger Yvonne. Barnen bor hos mig varannan vecka och varannan vecka hos Kjell. Det är ingen enkel lösning för föräldrarna. Det kräver tvärtom en hel del av oss båda. Men man får svälja stoltheten och tänka på, vad som är bäst för barnen. De behöver oss trots allt båda två.
Yvonne och Kjell bor numera på några kilometers avstånd från varandra – han med hustrun Karin och hon med sambon Mats. För naturligtvis spred sig ryktet, att Yvonne hade flyttat hem. Den då frånskilde Mats tog därför mod till sig och ringde och på den vägen är det.
– Vi träffades som gamla kompisar, tog en fika och pratade om livet, säger Yvonne. Det är fem år sedan nu. Rätt som det var insåg vi, att vänskapen hade förvandlats till kärlek.
Yvonne lärde sig hur "gubbar på banken" ska tas och lanserade sin hudvårdsserie 1997. I dag är hon en tämligen driven affärskvinna som ingen bankman i världen skulle drömma om att kalla "lilla gumman". Mats var, när de träffades, platschef för det då volvoägda Karmansbo herrgård som framför allt betjänade Volvos eget folk. Dåvarande VD:n Pehr Gyllenhammar kunde exempelvis när som helst anlända i helikopter för att ta sina rum i Mejeriflygeln i besittning. De bär än i dag hans namn för den som vill känna på hur en volvochef på den tiden pustade ut och vilade upp sig.
– Det är rätt mycket aktivitet i Merjeriflygeln, säger Yvonne och syftar på rummen en trappa upp. Där går en ung slottsfröken från början av 1800-talet igen. Hon hade råkat i olycka och dränkte sig i sjön Ondern strax intill. Hennes far, en sur gubbe som går igen i biljardrummet i huvudbyggnaden, ansågs vara orsak till hennes olycka.
– Fru Wernstedt, som köpte gården 1936 och gjorde om den till pensionat, springer också omkring här. Hon öppnar dörrar, tänder lampor och stoppar till och med om våra gäster. Ibland måste man säga till på skarpen för att hon ska lägga av.

Tobias är så skicklig
Läget vid sjön Onderns gör herrgården till en idyll. Nere vid bryggan finns ett hus med bastu och trivsamma utrymmen för umgänge likaväl som det finns vedeldade badtunnor utomhus och roddbåtar att låna. Den som vill kan ta en tur till herrgårdens egen ö ett stenkast bort. Där finns tre stora grillar och plats för minst 50 personer på picknick i solnedgången.
– Karmansbo är ett riktigt lugn-och-ro-ställe, säger Yvonne. Många kommer hit för att pyssla om sig till kropp och själ. Man ska njuta av livet och unna sig lite av allt.
Det mesta kretsar emellertid kring vals och rumba för Yvonne just nu. Hon har fått ärva dansören Tobias Wallin av Kirsti Tomita och tränar nästan dagligen i TV4:s stora lokaler i Värtahamnen.
- Tobias är otroligt skicklig, säger Yvonne som själv är "hyfsat vältränad" men saknar andra meriter i ämnet än att hon alltid har tyckt om att dansa.  
– Men jag är alltid pigg på att lära mig något nytt. Det här är väldigt annorlunda men jag kastar mig in i det, försäkrar hon. Äldsta dottern går danslinjen på scengymnasiet i Skärholmen och yngsta dottern håller på med konståkning. Vi får mycket att prata om vid köksbordet nu. Det är ungefär samma typ av teknik som gäller för oss alla nu. Man måste ha en viss hållning på kroppen. Mats stöttar mig helhjärtat men är i ärlighetens namn inte lika road av dans. Han dansar bara om han måste typ. Han får fungera som bollplank och som provdocka om det behövs mellan varven.
Monica Antonsson

Föräldrarna heter Agneta och Sten Ryding.

Fotograf: Kurt Pettersson

Året Runt nr 3, 2007

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar